Ingenstans står det ngt om att med vapen stoppa räddningsfordon.Du har skrivit spaltmeter om dina metoder att skrämma hästar, med gevär blockera för räddningsfordon mm. Vi är många som minns. Att jaga hästar med fyrhjuling har jag dock missat.
Det är ngt du kokat i hop i den egen fantasi.
Vad jag skrev då, är att för att öppna grinden så kräver jag någon som övertar ansvaret. Både för person o ekonomiska skador i samband med att man drar upp en häst som någon dumdristig ridit ner i ett dike med.
Att jag som jägare INTE är ansvarig för vad som händer bakom min rygg när jag avlossar mitt skott.
Jag är ansvarig för vart kulan tar vägen.
Får en häst spel, vars ryttare tar sig friheten att använda mina vägar, ja då gör han eller hon det på egen risk.
En fråga, hur blockerar du vägen för ett räddnings fordon med gevär?
Byssan är ju bara 1,3 meter lång och under en decimeter hör. Till och med en personbil kör ju med lätthet över geväret.
Eller är du så långt uti i fantasin att du påstår att jag skulle hota folk med gevär?
Jag använder bil, traktor o fyrhjuling i mitt bruk av min fastighet.
Om jag råkar skrämma hästar i sken när jag kör på min väg eller i min skog med dessa fordon så är ansvaret inte mitt.
Om jag kör på eller så nära så skada uppstår pga direktkontakt då går hästen skade fri. och min försäkring tvingas stå för skadorna på hästen. Och det kan bli ett rättsfall.
Men knappast om det skiljer flera meter mellan dem.
Om vi jagar så har jag som prio nr tt en skyldighet att kolla så att skjutsektorn är fri, att det finns kulfång bakom. Men absolut inte vad som händer bakom min rygg.
Det är ryttarens ansvar att tillse att ekipaget förs fram trafiksäkert och under kontroll.