Inget privat ägande?

Garantin varierar beroende på vilka undersökningar som görs och hur stort området är. För ett litet prospekteringsbolag är den summan omkring 100 000 - 150 000 SEK. Hur man räknar fram det för en gruva har jag ingen aning om, jag jobbar med prospektering. Gör man rätt blir det inga "irreparabla" skador. Som sagt, vad gäller terrängkörningen blir det större märken av en skördare.

Innan vi borrar gör vi givetvis en bedömning av området, även med avseende på vattenföringen och var det finns brunnar. Nu är det för oss oftast ett icke-problem eftersom vi sällan håller till i bebyggda områden, dvs det finns inga brunnar i området (man får inte borra närmare än 200 m till ett hus om husägaren inte gett medgivande). Jag har aldrig arbetat kustnära men det finns metoder där man tex gjuter nere i borrhålet för att det inte ska läcka vatten.

Och vem tar hand om skador som överstiger garantibeloppet om prospektören gått i konkurs.
Markägaren eller myndigheterna?

Eftersom det är så riskfritt som du säger så skulle väl bankgarantin lätt kunna ligga på det tiodubbla.

Och vem tar hand om skador som överstiger garantibeloppet om prospektören gått i konkurs.
Markägaren eller myndigheterna?

Eftersom det är så riskfritt som du säger så skulle väl bankgarantin lätt kunna ligga på det tiodubbla.

Jag tänker inte tjafsa med dig, jag har presenterat fakta över hur det ser ut. Har du problem med hur systemet fungerar så kontakta en politiker eller engagera dig politiskt.

Dessutom förstår jag inte hur du kan gå i spinn så på allemansrätten och rätten att prospektera. Det har sett ut så här länge och kan inte ha kommit som en chock när du blev markägare. Du har tidigare talat om hur välbeställd du är och hur bra du ordnat din ekonomi. Om det stämmer så blir ditt gnäll en gigantisk offerkofta. Eller så har du inte det så bra som du påstår och håller i det du har med näbbar och klor, nåde den som beträder din mark!

Jag tänker inte tjafsa med dig, jag har presenterat fakta över hur det ser ut. Har du problem med hur systemet fungerar så kontakta en politiker eller engagera dig politiskt.

Dessutom förstår jag inte hur du kan gå i spinn så på allemansrätten och rätten att prospektera. Det har sett ut så här länge och kan inte ha kommit som en chock när du blev markägare. Du har tidigare talat om hur välbeställd du är och hur bra du ordnat din ekonomi. Om det stämmer så blir ditt gnäll en gigantisk offerkofta. Eller så har du inte det så bra som du påstår och håller i det du har med näbbar och klor, nåde den som beträder din mark!

Så bra formulerat! Att komma i efterhand och kräva mer än vad man köpt? Är man då beredd att betala för det? Som tur är, är vår gemensamma rätt till marken inte till salu.

Att ngt pågått läge gör det inte mer rätt. kvinnor hade inte samma arvsrätt under lång tid, gör det saken bättre för det?

Så bra formulerat! Att komma i efterhand och kräva mer än vad man köpt? Är man då beredd att betala för det? Som tur är, är vår gemensamma rätt till marken inte till salu.
ingenting här i livet är statiskt.
som du väl har märkt vad det gäller migrationspolitiken. kan alltså ändra sig vad det gäller äganderätten med.
under den tid jag ägt min fastighet har ägande rätten kringskurits utan att ngn ersättning betalats.
att stillatigande åse det hela är som du vet inte min stil.
Vi vet ju idag att vi som markägare numera har rätt att hägna mark och bara släppa in människor till fots.
Vinkelöppningar o färistar är godkända öppningar som du vet ;)

Att ngt pågått läge gör det inte mer rätt. kvinnor hade inte samma arvsrätt under lång tid, gör det saken bättre för det?

Du missar min poäng totalt. Det borde inte komma som en chock när man blir markägare att allemansrätten finns och att staten äger allt under markytan, just för att båda är gamla företeelser. Vill du ändra på det så gnäll åt politikern som representerar ditt område i riksdagen eller engagera dig politiskt själv. Att gnälla här är... bara gnälligt.

Förvänta dig inte något större gehör för förändringar i allemansrätten bara. Det är fler som röstar som inte äger mark än de som gör det. Dessutom är inte alla markägare negativa till vare sig allemansrätten eller rätten att prospektera.

Du missar min poäng totalt. Det borde inte komma som en chock när man blir markägare att allemansrätten finns och att staten äger allt under markytan, just för att båda är gamla företeelser. Vill du ändra på det så gnäll åt politikern som representerar ditt område i riksdagen eller engagera dig politiskt själv. Att gnälla här är... bara gnälligt.

Förvänta dig inte något större gehör för förändringar i allemansrätten bara. Det är fler som röstar som inte äger mark än de som gör det. Dessutom är inte alla markägare negativa till vare sig allemansrätten eller rätten att prospektera.
Trycket på de marker som ligger runt våra tätorter har ständigt ökat. Verksamheter som ridning och nu på senare tid cykling inne i skogen på stigar o småvägar har ökat enormt.
Det faktumet måste även du vara medveten om.
I vikar o fjärdar dundrar skii-jets fram i närmare hundra knyck åar o bäckar utforskas medelst kanot.
Detta fanns inte i tankarrna när man ville att folk skulle ut i skog o mark.
Då handlade det om att man skulle gå. plocka bär o svamp, campa tillsammans med familjen. Det har jag heller ingenting emot.
Men, och det erkänner jag utan omsvep, jag saboterar alla försök att göra kommersiellt bruk av min mark utan att först ingått avtal med mig.
Hittills har det gått rätt bra.
Jag upptäckte att bommar, färistar med ristarna i längsgående riktning, staket och grov vägbeläggning som det är omöjligt att cykla på., funkar
Den grova fyllnadsmassan är bra för de lastbilar som ska upp i skogen o hämta virke, sedan är det bara att dra ett varv med sladden så blir det löst igen.
Folk som ska plocka bär o svamp kan lätt ta sig genom de vinkelöppningar som finns, de kan sedan vistas där utan att störas av mopeder cyklar eller ryttare...

Om du läser vad jag tidigare skrivit ( Ett samhälles intressen måste få gå före den enskildes. Men inte på den enskildes bekostnad) Så bör du förstå att jag inte är emot ett kommersiellt utnyttjande av de resurser som finns. Och bara för att det är en liten minoritet som äger mark finns det ingen anledning för samhället att agera så som vår storeöstra granne har gjort de senaste 100 åren

Det är ju också så att den enskilde markägarens talerätt har inskränkts med avseende på naturvård de senaste åren, väsentligt! Så visst kan förutsättningar förändras efter att man anskaffat en investering.

Men, och det erkänner jag utan omsvep, jag saboterar alla försök att göra kommersiellt bruk av min mark utan att först ingått avtal med mig.

Hade jag bott nära dig och orkat hävda vår rätt så hade du haft så höga vitesbelopp och så långt fängelsestraff att du helst sålt gården. Att ta lagen i egna händer är så jävla dåligt som medborgare så att man sjunkit långt under Glocalnet.

Baserat på vad du tidigare berättat om vilka åtgärder du skulle ta till för att hindra andras rätt till marken, för att förtydliga.

Det är ju också så att den enskilde markägarens talerätt har inskränkts med avseende på naturvård de senaste åren, väsentligt! Så visst kan förutsättningar förändras efter att man anskaffat en investering.
Javisst, vi har ju skattepåslag på gödningsmedel, avverkningsrestriktioner. Personligen har jag ca 10% av skogsmarken avsatt för naturhänsyn. Undrar vilken verksamhet som gör det.

Hade jag bott nära dig och orkat hävda vår rätt så hade du haft så höga vitesbelopp och så långt fängelsestraff att du helst sålt gården. Att ta lagen i egna händer är så jävla dåligt som medborgare så att man sjunkit långt under Glocalnet.

Jag följer befintlig lagstiftning.
Jag har all rätt i världen att sätta upp bommar på enskild väg
Samma sak gäller färistar.
Det är heller inte olagligt att hägna in djur, så vitt jag vet.
Och jag hittar ingenstans i lagboken vilken sort grus jag måste ha på min skogsbilväg.

Du har uttalad rätt att gå på mina vägar, detta hindras du inte. Ingenstans står det att jag ska hålla dig med kör eller ridvägar. Vinkelöppningar o stegar finns vid alla staket. Om du av självbevarelsedrift inte vill gå in till ungtjurarna så förstår jag dig, men det förbjuder mig inte att ha den typen av naturvårdare i hagarna.

Så vem det är som tar lagen i egna händer vet jag inte.

Men om du hittar de paragrafer som förbjuder mig att "sjunka så lågt" så kanske jag flyter upp till din drömvärld igen. Så kom igen. på vilka paragrafer stöder du dig:confused:

Dina ambitioner att hindra andra att använda sin rätt till marken är i sig ett brott mot lagen som Länsstyrelsen kommer att jaga dig för. Men det jag tänkte som ger dig tid bakom lås och bom är dina hot om att jaga hästarna med fyrhjuling och gevär, som du drog upp för ett antal år sedan.
Jaha fortfarande är det alltså inte olagligt att hägna in sina djur, så bra då.
och jag får alltså fortfarande bomma mina egna enskilda vägar, föga förvånande.
Och färistar, vinkelöppningar är alltså fullt godkända vägar att ge allmänheten tillträde till marken enligt allemansrätten.
Bra! det innebär ju att jag kan fortsätt med det då.
Vem har talat om att jaga hästar med gevär?
Eller med fyrhjulingar?
Det som då , togs upp var att jag som skytt inte är ansvarig för vad som händer bakom min rygg. Jag som skytt är ansvarig för var kulan landar och där häftar jag med egendom + risk för fängelse.
Samma sak, om jag kör på min egen skogsväg och det råkar skrämma hästar i sken som befinner sig bredvid vägen eller tvärtom. Där är det ryttaren som är ansvarig att hålla reda på sina djur. om sedan djuren skadar mig eller sig själva för att jag kör för nära, ja då är lagstiftningen klar då är jag ansvarig. så du bommar som vanligt i dina påhopp..:D

Jaha fortfarande är det alltså inte olagligt att hägna in sina djur, så bra då.
och jag får alltså fortfarande bomma mina egna enskilda vägar, föga förvånande.
Och färistar, vinkelöppningar är alltså fullt godkända vägar att ge allmänheten tillträde till marken enligt allemansrätten.
Bra! det innebär ju att jag kan fortsätt med det då.
Vem har talat om att jaga hästar med gevär?
Eller med fyrhjulingar?
Det som då , togs upp var att jag som skytt inte är ansvarig för vad som händer bakom min rygg. Jag som skytt är ansvarig för var kulan landar och där häftar jag med egendom + risk för fängelse.
Samma sak, om jag kör på min egen skogsväg och det råkar skrämma hästar i sken som befinner sig bredvid vägen eller tvärtom. Där är det ryttaren som är ansvarig att hålla reda på sina djur. om sedan djuren skadar mig eller sig själva för att jag kör för nära, ja då är lagstiftningen klar då är jag ansvarig. så du bommar som vanligt i dina påhopp..:D
:banghead:

Jag är bara så trött över att du är tillbaka och kör med exakt samma rappakalja som du alltid hävt ur dig i exakt samma ämnen.
Jag förstår du är trött,,på att jag som vanligt har på fötterna och inte faller in i den vanliga fållan.
Du gick ut hårt, drog en lögn i vanlig ordning. "
Länsstyrelsen kommer att jaga dig för. Men det jag tänkte som ger dig tid bakom lås och bom är dina hot om att jaga hästarna med fyrhjuling och gevär, som du drog upp för ett antal år sedan.

"
Länstyrelsen kommer inte att jaga mig, inte polisen heller. Jag har aldrig sagt att jag ska jaga hästar med gevär eller jaga dem med fyrhjulingar. Det är ngt du fabricerat för att du inte klarar av att argumentera för din sak på ett rationellt vuxet sätt.

Som skrev för några inlägg sedan, jag talar i mitt eget intresse, du talar för ditt. Och det är bland annat att ha gratis tillgång till annans egendom

Inget på fötterna. Knappt hud i detta fallet.

Det är du själv som berättat om vad du kommer att göra om någon försöker använda sin lagliga rätt att tillträda din mark. Kommer inte från mig.

Inget på fötterna. Knappt hud i detta fallet.

Det är du själv som berättat om vad du kommer att göra om någon försöker använda sin lagliga rätt att tillträda din mark. Kommer inte från mig.
Ja jag har beskrivit vad jag gör och hittills har du ju bara kommit med hot, inte pekat på vilka lagar som förbjuder mig att stängsla mina hagar, grusa mina vägar köra med maskiner på mina vägar o i min skog.
Anklagar mig för att jaga hästar med gevär (vilket visar vilken nivå du befinner dig på)
Hade en bråkdel av dina anklagelser varit sanna skulle jag suttit bakom lås o bom för länge sedan

Ja jag har skjutit en häst, men då med slaktmask
Ja jag har lekt med min fyrhjuling på min skogsväg
Men jag måste göra dig besviken, har aldrig jagat hästar vare sig med fyrhjuling eller gevär...
Men det är ju bra att vi kommit dithän att du accepterar min lagliga rätt att hägna betesmark, bomma min väg och grusa den med grovt grus. Sedan kan du få dra dina sagor bäst du vill

Jag förstår du är trött,,på att jag som vanligt har på fötterna och inte faller in i den vanliga fållan.
Du gick ut hårt, drog en lögn i vanlig ordning. "
Länsstyrelsen kommer att jaga dig för. Men det jag tänkte som ger dig tid bakom lås och bom är dina hot om att jaga hästarna med fyrhjuling och gevär, som du drog upp för ett antal år sedan.

"
Länstyrelsen kommer inte att jaga mig, inte polisen heller. Jag har aldrig sagt att jag ska jaga hästar med gevär eller jaga dem med fyrhjulingar. Det är ngt du fabricerat för att du inte klarar av att argumentera för din sak på ett rationellt vuxet sätt.
Du har skrivit spaltmeter om dina metoder att skrämma hästar, med gevär blockera för räddningsfordon mm. Vi är många som minns. Att jaga hästar med fyrhjuling har jag dock missat.

Liknande trådar

Äldre Uttalandet i Almedalen var tydligen alltför mycket tom. för sossarna " Regeringens särskilda utredare av skogsvårdslagen...
Svar
0
· Visningar
245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt

Hästrelaterat

Omröstningar