Garantin varierar beroende på vilka undersökningar som görs och hur stort området är. För ett litet prospekteringsbolag är den summan omkring 100 000 - 150 000 SEK. Hur man räknar fram det för en gruva har jag ingen aning om, jag jobbar med prospektering. Gör man rätt blir det inga "irreparabla" skador. Som sagt, vad gäller terrängkörningen blir det större märken av en skördare.
Innan vi borrar gör vi givetvis en bedömning av området, även med avseende på vattenföringen och var det finns brunnar. Nu är det för oss oftast ett icke-problem eftersom vi sällan håller till i bebyggda områden, dvs det finns inga brunnar i området (man får inte borra närmare än 200 m till ett hus om husägaren inte gett medgivande). Jag har aldrig arbetat kustnära men det finns metoder där man tex gjuter nere i borrhålet för att det inte ska läcka vatten.
Och vem tar hand om skador som överstiger garantibeloppet om prospektören gått i konkurs.
Markägaren eller myndigheterna?
Eftersom det är så riskfritt som du säger så skulle väl bankgarantin lätt kunna ligga på det tiodubbla.