Inget privat ägande?

Att få dig att ändra dig, vet vi är omöjligt, men:

1: inte ens du själv får köra i din egen skog med en fyrhjuling eller annat motordrivet fordon om det inte handlar om att bedriva t.ex. skogsbruk. Jag misstänker att du känner till terrängkörningslagen, men anser att den inte gäller för dig.

2. Allemansrätten gäller för ridning, med den normala restriktionen "inte störa, inte förstöra". Jag rider eller kör en hel del på min egen mark, och trots många års ridning/körning så finns det endast vanliga stigar.
Varför hatar du hästar så mycket? Är det avundsjuka?

3. Senast jag träffade Jägareförbundet, och diskuterade jakt när svamplockare råkar dyka upp, så var vi eniga om att man inte får använda olika metoder för att skrämma bort folk. Utan att man ska göra patron ur, och hälsa trevligt och upplysa om att jakt pågår, och att det kanske finns en lös hund i skogen "just nu".
Du misstänker, men du har fel.
När jag kör i skog o mark gör jag det för att se till skog o mark, för att kolla över jakttorn, skogsskador, titta till var vi ska avverka, gallra och så vidare. Alltså känner jag till lage och följer den. Jag åker upp för att kolla till en foderremiss och ngr granar längst upp i marken.. sedan har jag roligt på vägen dit och på vägen hem:D
Allemansrätten? var li lagtexten står vad den egentligen är?
Vad som framkommit är ju att jag som markägare har rätt att inhägna mark, sätta upp vägbommar, färistar så länge folk kan komma in....till fots. Och det gör det. Antingen passerar man över de stättor, genom de vinkelöppningar som finns eller går över färistarna eller böjer sig ner och passerar under vägbommarna. Alltså har allmänheten tillträde.

Återigen , hur kan man hata djur? de rår ju inte för vad deras ägare/förare/ryttare ställer till med.
Som jag tidigare sagt, har jag inga som helst problem med svampplockare. De flesta av dem har koden till bommen och kör upp i skogen. Som tack landar det ofta en eller annan korg med rensade kantareller.
När vi jagar så hänger skyltar vid infartsvägarna, vilket oftast respekteras

Jag skjuter av 2 skäl.
1. För att träffa vilt och därmed fylla frysboxen.
2. För att hålla min skjutskicklighet på den nivån så att jag kan utföra punkt 1 utan att tillfoga viltet onödigt lidande.

Det är det enda som kommer att framgå vid en ev. juridisk granskning.
Att jag upplyser om att vi bedriver jakt och skytte på fastigheten till hästfolket är ju bara av säkerhetsskäl, så att de kan arrangera sig utifrån den informationen;)
Nu är det annat ljud i skällan, du kanske blivit en bättre människa och slutat hota med att skjuta för att skrämma hästar. Det var syftet du presenterade innan vi påpekade det olämpliga i det. Det var en himla massa du påstod dig göra enkom i syfte att hålla framförallt hästar ifrån din mark.

Att få dig att ändra dig, vet vi är omöjligt, men:
Llb har ändrat sig massor av gånger i och för sig. Det blev riktigt roligt en gång när han tog till sig min åsikt och tilldelade mig sin gamla för att därefter racka ner på sin ursprungliga åsikt. Han har mig veterligen aldrig erkänt att han ändrat sig, inte ens när man kan citera den ursprungliga åsikten.

Att få honom att erkänna att det inte är tillåtet att köra hur som helst på sin egen mark utan att terrängkörningslagen gäller även där och honom lär du dock inte lyckas med. Har han inte ett riktigt ärende så hittar han på ett på lämplig plats.

Nu är det annat ljud i skällan, du kanske blivit en bättre människa och slutat hota med att skjuta för att skrämma hästar. Det var syftet du presenterade innan vi påpekade det olämpliga i det. Det var en himla massa du påstod dig göra enkom i syfte att hålla framförallt hästar ifrån din mark.
Jag har hela tiden skjutit för de 2 orsakerna. Att det som bieffekt bland annat för med sig att ryttarna avstår från att störa oss vid jakt eller övningsskytte är ju bara en positiv bieffekt av det hela

Llb har ändrat sig massor av gånger i och för sig. Det blev riktigt roligt en gång när han tog till sig min åsikt och tilldelade mig sin gamla för att därefter racka ner på sin ursprungliga åsikt. Han har mig veterligen aldrig erkänt att han ändrat sig, inte ens när man kan citera den ursprungliga åsikten.

Att få honom att erkänna att det inte är tillåtet att köra hur som helst på sin egen mark utan att terrängkörningslagen gäller även där och honom lär du dock inte lyckas med. Har han inte ett riktigt ärende så hittar han på ett på lämplig plats.
Terrängkörningen gäller alla, även markägare.
Något annat har jag aldrig hävdat.
Och jag som markägare uppfyller kraven för undantag genom att all vistelse med fordon i skog o mark sker i samband med ngn form av verksamhet som hör samman med brukning av gården.
Så som jag beskrev. Och ingenstans står det att man inte får ha roligt när man kör till det objekt man ska studera samt hem från detsamma eller hur?
Din skröna om hur en av oss byter åsikter fram och tillbaka är som sagt var knappast ngt annat än en skröna.
Har jag fel, vilket händer och jag överbevisas om det så ändrar jag åsikt, till skillnad från vissa andra;)

Jag har hela tiden skjutit för de 2 orsakerna. Att det som bieffekt bland annat för med sig att ryttarna avstår från att störa oss vid jakt eller övningsskytte är ju bara en positiv bieffekt av det hela
Ja när många påtalade olämpligheten så sade du att du givetvis skulle dölja din avsikt genom att påstå att hitta på en annan anledning.
Precis som du hittar på anledningar för att köra i terrängen och leka när du önskar :)

Terrängkörningen gäller alla, även markägare.
Något annat har jag aldrig hävdat.
Och jag som markägare uppfyller kraven för undantag genom att all vistelse med fordon i skog o mark sker i samband med ngn form av verksamhet som hör samman med brukning av gården.
Så som jag beskrev. Och ingenstans står det att man inte får ha roligt när man kör till det objekt man ska studera samt hem från detsamma eller hur?
Din skröna om hur en av oss byter åsikter fram och tillbaka är som sagt var knappast ngt annat än en skröna.
Har jag fel, vilket händer och jag överbevisas om det så ändrar jag åsikt, till skillnad från vissa andra;)
:rofl:
Dagens bästa skröna.

Ja när många påtalade olämpligheten så sade du att du givetvis skulle dölja din avsikt genom att påstå att hitta på en annan anledning.
Precis som du hittar på anledningar för att köra i terrängen och leka när du önskar :)
Men du måste vara på det klara med att terrängkörningslagen är skriven så, att jag som markägare är den som avgör om det är för nöjes skull eller ej.
Om man börjar köra med rallycrossbilar så är det jäkligt svårt att kunna motivera nyttan för gården i detta. Men om jag, istället för att ta bilen, tar fyrhjulingen när jag kör min dagliga runda för att kolla stugor, skog o djurhägn då anser lagstiftaren att det är i sin ordning. Att jag sedan har roligt medans ja kör hör inte dit.

Är vädret bra tar jag fyrhjulingen till skogen istället för bilen. Den saknar ljuddämpare och är encylindrig så den låter utav h-e. Får till och med ungtjurarna någon kilometer bort att bli nervösa
Håller lätt 70 plock på grusvägen. Varenda stall inom 3 km ligger inom hörhåll och anpassar sig så......

Alltså högst olagligt

Terränghjuling – ett arbetsredskap Terränghjuling är ett arbetsredskap och används som ett redskap i exempelvis jord- eller skogsbruk. Den får inte köras på allmänna vägar och gator. Däremot är det tillåtet att köra en terränghjuling på enskild väg i högst 20 km/tim och att korsa andra vägar (exempelvis mellan två näraliggande skiften i skogsbruket).

Källa
https://transportstyrelsen.se/globa...vag/korkort/4-hjuling_ts201502_2016-06-23.pdf

:rofl:
Dagens bästa skröna.
I dina ögon möjligtvis, men hur många skogsägare har blivit fällda för att de kört med fyrhjuling på egen mark? Finns de som kört ihjäl sig, men ingen har blivit fälld enligt terrängkörningslagen
Så plocka av dig dina rosafärgade glasögon och se verkligheten som den är, för en gångs skull

Alltså högst olagligt

Terränghjuling – ett arbetsredskap Terränghjuling är ett arbetsredskap och används som ett redskap i exempelvis jord- eller skogsbruk. Den får inte köras på allmänna vägar och gator. Däremot är det tillåtet att köra en terränghjuling på enskild väg i högst 20 km/tim och att korsa andra vägar (exempelvis mellan två näraliggande skiften i skogsbruket).

Källa
https://transportstyrelsen.se/globa...vag/korkort/4-hjuling_ts201502_2016-06-23.pdf

Ingen fara, snart få vi mansplainat för oss att det där inte gäller LBB :meh:

I dina ögon möjligtvis, men hur många skogsägare har blivit fällda för att de kört med fyrhjuling på egen mark? Finns de som kört ihjäl sig, men ingen har blivit fälld enligt terrängkörningslagen
Så plocka av dig dina rosafärgade glasögon och se verkligheten som den är, för en gångs skull

Så du anser något lagligt för att ingen blivit fälld (om det nu stämmer)? Vad har du för stöd för att lagen inte gäller?

Alltså högst olagligt

Källa
Ja just det när man korsar eller tvingas köra på allmän väg.
"Hur fort får man köra? Alla registrerade fyrhjulingar utom ATV får köras på allmän väg. ATV får endast köras på enskild väg samt korsa allmän väg. När en terränghjuling korsar allmän väg får den köras i max 20 km/tim. På enskild väg gäller vägens hastighetsgräns."

Från http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf
Jag sa ju at reglerna är suddiga
Och på min väg gäller 70 ;)

Ja just det när man korsar eller tvingas köra på allmän väg.
"Hur fort får man köra? Alla registrerade fyrhjulingar utom ATV får köras på allmän väg. ATV får endast köras på enskild väg samt korsa allmän väg. När en terränghjuling korsar allmän väg får den köras i max 20 km/tim. På enskild väg gäller vägens hastighetsgräns."

Från http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf
Jag sa ju at reglerna är suddiga
Och på min väg gäller 70 ;)
Så du anser att mcrf.se är en mer tillförlitlig källa än transportstyrelsen?

Källa

Så du anser något lagligt för att ingen blivit fälld (om det nu stämmer)? Vad har du för stöd för att lagen inte gäller?
Igen är fälld därför att lagen är skriven som den är.
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet

Och vem avgör om det handlar om skogsbruk? Jo skogsägaren.
Tja inspektion av planteringar, skog och de för jakten nödväniga anläggningarna hör till skogsbruket o gårdens drift.

Igen är fälld därför att lagen är skriven som den är.
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet

Och vem avgör om det handlar om skogsbruk? Jo skogsägaren.
Tja inspektion av planteringar, skog och de för jakten nödväniga anläggningarna hör till skogsbruket o gårdens drift.
Nu handlade det om fortkörning, inte om att få köra där överhuvudtaget. Kan du inte få rätt så skriver du om något närliggande.

Källa

Så du anser att mcrf.se är en mer tillförlitlig källa än transportstyrelsen?

Källa
Ja eftersom skriften är utgiven i sammarbete mellan trafikverket och transportstyrelsen just för att försöka klarlägga vad som gäller
Jag citerar hela den mening du markerade
"Däremot är det tillåtet att köra en terränghjuling på enskild väg i högst 20 km/tim och att korsa andra vägar (exempelvis mellan två näraliggande skiften i skogsbruket)."

Eller som trafikverket o transportstyrelsen säger
"På enskild väg gäller vägens hastighetsgräns."":D

Ja eftersom skriften är utgiven i sammarbete mellan trafikverket och transportstyrelsen just för att försöka klarlägga vad som gäller
Jag citerar hela den mening du markerade
"Däremot är det tillåtet att köra en terränghjuling på enskild väg i högst 20 km/tim och att korsa andra vägar (exempelvis mellan två näraliggande skiften i skogsbruket)."
Ja, precis vad jag skrivit hela tiden, att det är förbjudet att köra i mer än 20 km i timmen på enskild väg, nu kanske du fattar när du kopierat in texten själv.

Jag har hela tiden haft med hela meningen, markerade bara för att visa på exakt var du kunde hitta texten. Det är liksom inte så att jag dolt att man förutom att få köra 20 km i timmen på enskilda vägar även får korsa andra vägar.

Ja, precis vad jag skrivit hela tiden, att det är förbjudet att köra i mer än 20 km i timmen på enskild väg, nu kanske du fattar när du kopierat in texten själv.

Jag har hela tiden haft med hela meningen, markerade bara för att visa på exakt var du kunde hitta texten. Det är liksom inte så att jag dolt att man förutom att få köra 20 km i timmen på enskilda vägar även får korsa andra vägar.
Jag har kollat med polisen eftersom jag har en terrängreggad fyrhjuling.
Ska jag köra mellan skiftena på allmän väg eller korsa allmän väg gäller 20 km/h
På min väg gäller i praktiken 70 km/h
Men som alltid ska hastigheten anpassas till omständigheterna.

Och med tanke på din inställning så är det ju en bekräftelse på att lagen är luddigt skriven.
Du tolkar så att det passar din åsikt, vilket även jag gör.

Sedan kan du ju fråga polisen vad som gäller i praktiken...

Jag har kollat med polisen eftersom jag har en terrängreggad fyrhjuling.
Ska jag köra mellan skiftena på allmän väg eller korsa allmän väg gäller 20 km/h
På min väg gäller i praktiken 70 km/h
Men som alltid ska hastigheten anpassas till omständigheterna.

Och med tanke på din inställning så är det ju en bekräftelse på att lagen är luddigt skriven.
Du tolkar så att det passar din åsikt, vilket även jag gör.

Sedan kan du ju fråga polisen vad som gäller i praktiken...
Så du menar att trafiksäkerhetsverket ljuger på sin hemsida? Eller det är tryckfel och det upprepade gånger (det står på fler ställen)? Och det är inte det officiella som gäller utan vad du menar att din polis sagt?

Liknande trådar

Äldre Uttalandet i Almedalen var tydligen alltför mycket tom. för sossarna " Regeringens särskilda utredare av skogsvårdslagen...
Svar
0
· Visningar
245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5
  • Att hata mat

Hund, Katt, Andra Djur

• Ta bort tandsten med ultraljud
  • Avlivning älskade katt