Du misstänker, men du har fel.Att få dig att ändra dig, vet vi är omöjligt, men:
1: inte ens du själv får köra i din egen skog med en fyrhjuling eller annat motordrivet fordon om det inte handlar om att bedriva t.ex. skogsbruk. Jag misstänker att du känner till terrängkörningslagen, men anser att den inte gäller för dig.
2. Allemansrätten gäller för ridning, med den normala restriktionen "inte störa, inte förstöra". Jag rider eller kör en hel del på min egen mark, och trots många års ridning/körning så finns det endast vanliga stigar.
Varför hatar du hästar så mycket? Är det avundsjuka?
3. Senast jag träffade Jägareförbundet, och diskuterade jakt när svamplockare råkar dyka upp, så var vi eniga om att man inte får använda olika metoder för att skrämma bort folk. Utan att man ska göra patron ur, och hälsa trevligt och upplysa om att jakt pågår, och att det kanske finns en lös hund i skogen "just nu".
När jag kör i skog o mark gör jag det för att se till skog o mark, för att kolla över jakttorn, skogsskador, titta till var vi ska avverka, gallra och så vidare. Alltså känner jag till lage och följer den. Jag åker upp för att kolla till en foderremiss och ngr granar längst upp i marken.. sedan har jag roligt på vägen dit och på vägen hem
Allemansrätten? var li lagtexten står vad den egentligen är?
Vad som framkommit är ju att jag som markägare har rätt att inhägna mark, sätta upp vägbommar, färistar så länge folk kan komma in....till fots. Och det gör det. Antingen passerar man över de stättor, genom de vinkelöppningar som finns eller går över färistarna eller böjer sig ner och passerar under vägbommarna. Alltså har allmänheten tillträde.
Återigen , hur kan man hata djur? de rår ju inte för vad deras ägare/förare/ryttare ställer till med.
Som jag tidigare sagt, har jag inga som helst problem med svampplockare. De flesta av dem har koden till bommen och kör upp i skogen. Som tack landar det ofta en eller annan korg med rensade kantareller.
När vi jagar så hänger skyltar vid infartsvägarna, vilket oftast respekteras