Inget privat ägande?

Lika lite som vägverket och transportstyrelsen far med osanning i sin skrift. Det handlar ju om tolkning.
Polisen jag talade med sade att 20 km/h gäller vid färd på och passage av allmän väg.
På enskild väg utan statsbidrag är det omständigheterna och väghållaren som bestämmer.

Eller menar du verkligen att transport-styrelsen o vägverket ljuger;)

Rätt intressant, vissa vill tydligen ha monopol på allemansrätten :D

http://mm-dt.herokuapp.com/dalarna/...ugnet-en-plats-for-bade-ryttare-och-cyklister

Nej, men det finns massor av speciellt ordnade cykelbanor där sedan tidigare. Sedan ville man ge ryttarna (plus fotgängare) samma chans och märkte ut de här lederna som bevisligen cyklisterna inte kan låta bli (eller visa hänsyn på).

Lugnetområdet är skitstort, det finns mer än väl plats för alla.

Jag vet ju inte hur det funkar, men kommunen har väl möjlighet att förbjuda antingen häst eller cykeltrafik.
Nu har jag för mig att lederna är öppna för fotgängare, ryttare och cyklister. Så då är det väl inget att gnälla över?
Att varken ryttare eller cyklister bevisligen inte kan låta bli att använda dem är helt ok, det är ju det de är till för.

Och hänsyn ska väl alla visa. man ska väl inte brusa förbi en mamma i en barnvagn lika lite som ett hästekipage. Men är inte hästen trafikfast har den inte i trafiken att göra, varken på en offentlig promenadväg eller en riksväg.

Lika lite som vägverket och transportstyrelsen far med osanning i sin skrift. Det handlar ju om tolkning.
Polisen jag talade med sade att 20 km/h gäller vid färd på och passage av allmän väg.
På enskild väg utan statsbidrag är det omständigheterna och väghållaren som bestämmer.

Eller menar du verkligen att transport-styrelsen o vägverket ljuger;)

Ja det är högst svårtolkat men max 20 km i timmen på enskild väg. Kisar man lite så går det kanske att få tvåan till en sjua.

Ja det är högst svårtolkat men max 20 km i timmen på enskild väg. Kisar man lite så går det kanske att få tvåan till en sjua.
Så du menar på fullaste allvar att transport-styrelsen o vägverket ljuger?
Det är lika sannolikt som att trafiksäkerhetsverket ljuger.
Eftersom lagstiftningen inte är klar vad det gäller enskild väg, endast passage över eller på allmän väg så får förnuftet råda, Och det säger att omständigheterna o väghållaren avgör fartbegränsningen.

Sedan får du kisa och spåna bäst du gitter;)
Vad det gäller traktor-reggat ekipage så är det helt klart, liksom med ett väg-reggat ekipage. Och så länge inga fartskyltar sitter uppe på min väg så...:laugh:

Eftersom lagstiftningen inte är klar vad det gäller enskilld väg, endast passage över eller på allmän väg så får förnuftet råda, Och det säger att omständigheterna o väghållaren avgör fartbegränsningen.

Nej, de håller ju med mig om maxhastigheten, se mitt citat.

Tycker Transportstyrelsen är hyfsat oklara:

"Terrängskoter och lätt terrängvagn får inte köras på allmän väg, utan bara på enskilda vägar, men det finns undantag. Den som vid färd med ett sådant terrängmotorfordon behöver korsa en väg som inte är enskild får göra det via den kortaste lämpliga sträckan. Detsamma gäller om det med hänsyn till terrängförhållandena är nödvändigt att färdas på vägen. Vid färd på väg får fordonet köras högst i 20 km/timmen."

Nej, men det finns massor av speciellt ordnade cykelbanor där sedan tidigare. Sedan ville man ge ryttarna (plus fotgängare) samma chans och märkte ut de här lederna som bevisligen cyklisterna inte kan låta bli (eller visa hänsyn på).

Lugnetområdet är skitstort, det finns mer än väl plats för alla.
Det är väl en tidsfråga innan någon blir skjuten där ellet spräng i luften med så lite hänsyn folk tar till militärens övningar !

Tycker Transportstyrelsen är hyfsat oklara:

"Terrängskoter och lätt terrängvagn får inte köras på allmän väg, utan bara på enskilda vägar, men det finns undantag. Den som vid färd med ett sådant terrängmotorfordon behöver korsa en väg som inte är enskild får göra det via den kortaste lämpliga sträckan. Detsamma gäller om det med hänsyn till terrängförhållandena är nödvändigt att färdas på vägen. Vid färd på väg får fordonet köras högst i 20 km/timmen."
Vad som är klart, är att du med terräng-reggat fordon får köra i skog o mark (enligt terrängkörningslagen) Att du får korsa allmän väg eller tom. köra på allmän väg, dock högst i 20 km/h och detta mellan två markskiften eller arbetsplatser (frågan om det gäller för att tanka eller serva fordonet)
Sedan finns 2 uppgifter vad det gäller körning på enskild väg , den ena säger att 20 km/h gäller där med, den andra säger att väghållaren avgör.

Frågan är väl om man inte måste ha en lgf skylt bak på fordonet vid färd på allmän väg.

Eftersom lagstiftningen inte är klar vad det gäller enskild väg, endast passage över eller på allmän väg så får förnuftet råda, Och det säger att omständigheterna o väghållaren avgör fartbegränsningen.

Sedan får du kisa och spåna bäst du gitter;)
Vad det gäller traktor-reggat ekipage så är det helt klart, liksom med ett väg-reggat ekipage. Och så länge inga fartskyltar sitter uppe på min väg så...:laugh:
På oskyltad väg gäller 70 km

är det sådant som kallas självsanering?
Verkar som folk skiter fullständigt i att militären har skarpa övningar på övningsfältet utan traskar rakt in eller springer eller kör cross .har hänt alldeles för många incidenter där så nästa gång är risken stor det går skitvägen och många har rena turen att dom lever än efter vad dom gjort !

Det var ju så förr.
Men frågan är vad som hänt på de enskilda vägarna nu, då grundhastigheten sänkts från 70 till 60 på allmänna vägar.
Har inte koll på det om det sänkts Har inte hört något om våra vägar då vi har ett vägnät på ca 80 mil vissa har vi stadsbidrag på men dom flesta är våra egna !

Och transport-styrelsen o vägverket verifierar mitt så?..:confused::D
Och..uppgick inte 1993 uppgick inte Trafiksäkerhetsverket i Vägverket.?
Nope, se min länk. Där står det uttryckligen 20 km i timmen, läser du vidare så är det endast motorcykelversionen som inte har en högsta tillåtna hastighet oavsett väg angiven till 50 km/h eller lägre och den enda som har 50 km i timmen är traktor traktor B. Moped klass 1 ligger som 2:a på 45 km i timmen som maxhastighet.

Och som sagt fyrhjuling på enskild väg ar angiven till max 20 km i timmen så även din utpekade källa säger emot dig. Du har bara din påstådda polis att luta dig emot om du nu inte kisar och får 2:an till en 7:a.

https://transportstyrelsen.se/globa...vag/korkort/4-hjuling_ts201502_2016-06-23.pdf

Den källa du hänvisar till ligger inte på en officiell hemsida, att den har en officiell logga innebär inte per automatik att den är korrekt. Oavsett vilken källa som är korrekt så får inte fordonen framföras med högre hastighet som är tillåtet för fordonsslaget vilket inte är 70 km i timmen utan betydligt lägre för alla 4-hjulingar utom motorcykelvarianten.

Senast ändrad:
Nope, se min länk. Där står det uttryckligen 20 km i timmen, läser du vidare så är det endast motorcykelversionen som inte har en högsta tillåtna hastighet oavsett väg angiven till 50 km/h eller lägre och den enda som har 50 km i timmen är traktor traktor B. Moped klass 1 ligger som 2:a på 45 km i timmen som maxhastighet.

Och som sagt fyrhjuling på enskild väg ar angiven till max 20 km i timmen så även din utpekade källa säger emot dig. Du har bara din påstådda polis att luta dig emot om du nu inte kisar och får 2:an till en 7:a.

https://transportstyrelsen.se/globa...vag/korkort/4-hjuling_ts201502_2016-06-23.pdf

Den källa du hänvisar till ligger inte på en officiell hemsida, att den har en officiell logga innebär inte per automatik att den är korrekt. Oavsett vilken källa som är korrekt så får inte fordonen framföras med högre hastighet som är tillåtet för fordonsslaget vilket inte är 70 km i timmen utan betydligt lägre för alla 4-hjulingar utom motorcykelvarianten.
nope, se min länk. Där står det uttryckligen att väghållaren som bestämmer.
De 20 gäller på allmän väg.
Men så kan vi hålla på länge ;)
Sorry traktor-reggade är den av de tre som har en begränsning.(+ de lekfordon som även finns på marknaden, där gäller väl 20 km
Terräng är begränsad på allmän väg.

Enligt trafikverket så gäller 20 km/h på allmän väg och på enskild väg avgör väghållaren
sidan 9 i deras broschyr om vad som gäller för de olika fyrhjulingarna
Men det är klar, verket ljuger ju antagligen:cool:
http://www.mcrf.se/documents/Braattvetaomfyrhjulingar.pdf
PS Trafikverket och transportstyrelsen står bakom skriften, men de är ju bara lögnhalsar.....

nope, se min länk. Där står det uttryckligen att väghållaren som bestämmer.
De 20 gäller på allmän väg.
Men så kan vi hålla på länge ;)
Sorry traktor-reggade är den av de tre som har en begränsning.(+ de lekfordon som även finns på marknaden, där gäller väl 20 km
Terräng är begränsad på allmän väg.

Enligt trafikverket så gäller 20 km/h på allmän väg och på enskild väg avgör väghållaren
sidan 9 i deras broschyr om vad som gäller för de olika fyrhjulingarna
Men det är klar, verket ljuger ju antagligen:cool:
PS Trafikverket och transportstyrelsen står bakom skriften, men de är ju bara lögnhalsar.....
Med risk för att vara tjatig

Och returen har du här
ps transportstyrelsen är med på den här broschyren med:D
"Får man köra på vägen?
Hur fort får man köra?
Alla registrerade fyrhjulingar utom ATV får köras på allmän väg. ATV får endast köras på enskild väg samt korsa allmän väg. När en terränghjuling korsar allmän väg får den köras i max 20 km/tim. På enskild väg gäller vägens hastighetsgräns. För övriga fyrhjulingar gäller hastighetsgränsen för vägen. Mopeder är dock konstruerade för högst 45 km/tim och traktorer för högst 40 km/tim"

Ska vi ta ett varv till?

Liknande trådar

Äldre Uttalandet i Almedalen var tydligen alltför mycket tom. för sossarna " Regeringens särskilda utredare av skogsvårdslagen...
Svar
0
· Visningar
245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka