Inget OS för Charlotte Dujardin – video utreds av FEI

Storbritanniens flerfaldiga OS-medaljör och dressyrstjärna Charlotte Dujardin berättar på sociala medier att hon inte kommer att starta i Paris. Detta efter att Internationella Ridsportförbundet utreder vad som hände på en film vid en träning för fyra år sedan.
 
När skiten om AH briserade hade varit ett ypperligt tillfälle som gett minst lika mycket uppmärksamhet så ja jag är övertygad om att 'inte få ta fler medaljer' är ett svepskäl.
Jag har varit med om en, i sammanhanget obetydlig, men ändå, lite liknande upplevelse.

Min tränare satt upp på min häst och jag kände i hela kroppen att detta är fel, fel, fel... Jag skulle få en förevisning om vad jag måste göra för att "ta igenom" hästens ställning.

Inte ens jag som i alla högsta grad är senior och inte ens har tävlingsambitioner, stod upp för min häst, utan accepterade att tränaren visste bäst.

Jag känner mig skyldig mot min häst, att jag inte bara bröt och sade ifrån. Men jag skall ärligt erkänna att jag just då inte såg det som att det var över gränsen, utan det kom ikapp mig senare.

Om jag jämför det med att man som ung ryttare for möjlighet att tränas av världens bästa ryttare, så förstår jag hur svårt det måste vara att säga ifrån.

Inte ens jag vågade ta itu med det, i efterhand, såklart, eftersom det kom med reflektion en tid efter händelsen.

Sorry för OT, men att skuldbelägga den som anmäler för att det kunde man gjort tidigare, köper jag inte.

Jag har mått dåligt över dressyren sedan det skrevs om den dokumentär som eventuellt skulle sändas, då AH processade.

Under GHS lämnade jag dressyrarenan, för jag ville inte se.

Nu kommer detta och jag har inte sedan februari tittat på någon elitdressyr (tittade inte på Falsterbo), och det är tveksamt om jag någonsin köper biljett till dressyrtävling igen.

Jag mår riktigt illa över detta, och min lilla händelse med min tränare gnager i mig. Det är svårt att acceptera att även jag varit vek.
 
Jag har varit med om en, i sammanhanget obetydlig, men ändå, lite liknande upplevelse.

Min tränare satt upp på min häst och jag kände i hela kroppen att detta är fel, fel, fel... Jag skulle få en förevisning om vad jag måste göra för att "ta igenom" hästens ställning.

Inte ens jag som i alla högsta grad är senior och inte ens har tävlingsambitioner, stod upp för min häst, utan accepterade att tränaren visste bäst.

Jag känner mig skyldig mot min häst, att jag inte bara bröt och sade ifrån. Men jag skall ärligt erkänna att jag just då inte såg det som att det var över gränsen, utan det kom ikapp mig senare.

Om jag jämför det med att man som ung ryttare for möjlighet att tränas av världens bästa ryttare, så förstår jag hur svårt det måste vara att säga ifrån.

Inte ens jag vågade ta itu med det, i efterhand, såklart, eftersom det kom med reflektion en tid efter händelsen.

Sorry för OT, men att skuldbelägga den som anmäler för att det kunde man gjort tidigare, köper jag inte.

Jag har mått dåligt över dressyren sedan det skrevs om den dokumentär som eventuellt skulle sändas, då AH processade.

Under GHS lämnade jag dressyrarenan, för jag ville inte se.

Nu kommer detta och jag har inte sedan februari tittat på någon elitdressyr (tittade inte på Falsterbo), och det är tveksamt om jag någonsin köper biljett till dressyrtävling igen.

Jag mår riktigt illa över detta, och min lilla händelse med min tränare gnager i mig. Det är svårt att acceptera att även jag varit vek.
Jag har varit med om samma sak som du beskriver men i det här fallet var det ju inte bara den här unga ryttaren utan även den vuxna som filmade.
Med tanke på det som hänt det senaste året så känns timingen för mig extremt märklig.
 
Jag har varit med om samma sak som du beskriver men i det här fallet var det ju inte bara den här unga ryttaren utan även den vuxna som filmade.
Med tanke på det som hänt det senaste året så känns timingen för mig extremt märklig.

Spelar timingen verkligen roll i det stora hela? CD misshandlade en häst! Jag är bara tacksam mit den som anmälde det då jag tror att väldigt få som har bevis för sånt här anmäler.

Det som det ska fokuseras på här är att hon misshandlade en häst! Inte fokus på den som anmälde! Det känns otroligt sunkigt att det är din fokus.
 
Jag har varit med om samma sak som du beskriver men i det här fallet var det ju inte bara den här unga ryttaren utan även den vuxna som filmade.
Med tanke på det som hänt det senaste året så känns timingen för mig extremt märklig.
Läste ett väldigt väl skrivet inlägg på fb i ämnet timing. Det tog väl förvisso upp samma saker som alltid kommer upp i utredningar om varför man inte anmält tidigare; anmälaren har själv haft alltför mycket att förlora. Hästvärlden är liten och ju högre upp desto mindre och känsligare blir den. Ett klavertramp och du är utesluten. Personer har ju nämnt allt från att inte få nytt jobb till att inte ens hitta stallplats om man gör sig obekväm med fel personer.

Gissningsvis är det något sådant som ligger bakom här också för vilken random person som helst får liksom inte träna för en världsryttare utan ryttaren som troligen var up and coming vågade säkert inte men kan nu/nyss ha tagit beslut om att lägga ner sin karriär och har därmed inte längre något att förlora. Gissar jag.
 
Eller också visste anmälaren att en anmälan när det hände inte hade gett något alls och vad hjälper det då hästvälfärden? Nu blir det iaf debatt.
Exakt. Och det var en ung person hos en världsstjärna, hon kan ha tänkt att det är nog såhär det går till då (vilket det förmodligen gör, på alldeles för många ställen)
 
Spelar timingen verkligen roll i det stora hela? CD misshandlade en häst! Jag är bara tacksam mit den som anmälde det då jag tror att väldigt få som har bevis för sånt här anmäler.

Det som det ska fokuseras på här är att hon misshandlade en häst! Inte fokus på den som anmälde! Det känns otroligt sunkigt att det är din fokus.
Håller med helt och hållet. Det går inte att se den filmen och sen tycka att tidpunkten för anmälan är viktig.
 
Att ge en häst 24 rapp över benen för att den ska lyfta i traven, tycker du att det låter som att någon gång ta i för mycket i en dålig stund?
Du kan ju också läsa det jag skrivit efter det vad jag tycker om händelsen. Du behöver ju inte svara på det jag skrev innan jag visste om vad exakt hade hänt.

Min åsikt är att hon är körd..i mina ögon iallafall. Det är mycket mer än ett misstag och säkerligen inte någon engångshändelse.
 
Du kan ju också läsa det jag skrivit efter det vad jag tycker om händelsen. Du behöver ju inte svara på det jag skrev innan jag visste om händelsen.

Min åsikt är att hon är körd..i mina ögon iallafall. Det är mycket mer än ett misstag.
Jag svarade i den ordningen jag läste inläggen. I #11 och #15 framgick vad som hänt. I #24 skrev du Vem har inte någon gång tagit i för mycket i en dålig stund.
 
Jag svarade i den ordningen jag läste inläggen. I #11 och #15 framgick vad som hänt. I #24 skrev du Vem har inte någon gång tagit i för mycket i en dålig stund.
Ja, och jag står för det. Alla har nångång tagit i för mycket, ingen är så perfekt att man inte gjort fel i någon situation.

När jag skrev det visste jag inte vad exakt hon hade gjort och det kunde mycket väl då varit en sådan situation som inte är utstuderad och sett ut som en enskild händelse. Nu visade det ju sig att det inte var en sån situation och det såg ut som att hon mycket väl visste vad hon gjorde.

Så ska du citera och få mig att se dum ut genom att få det att se ut som om jag tycker att det är acceptabelt att det händer så citera hela mitt inlägg där jag skriver att jag inte vet vad som hänt eller sett filmen.
 
Senast ändrad:
Jag tror inte det finns så många proffsryttare som aldrig gjort liknande saker tyvärr. Att man släppte filmen nu är ju en personlig grej och det där med att skydda hästarna känns som bullshit, då hade man ju sagt ifrån på en gång.

Fö har min fd tränare gjort typ exakt samma sak mot min häst (då 4 år) under träning. Jag har det på film. Jag slutade träna för henne när hon började använda sådana metoder och satte på graman osv, det är inte sådan ridning jag vill hålla på med. Jag vet att hon gör likande med sina egna hästar och tillridningshästar också. Tror som sagt verkligen inte det är många som aldrig betett sig illa (systematiskt alltså, inte bara "råkat" tappa tålamodet tillfälligt) mot en häst bland proffsen.
 
Ja, och jag står för det. Alla har nångång tagit i för mycket, ingen är så perfekt att man inte gjort fel i någon situation.

När jag skrev det visste jag inte vad exakt hon hade gjort och det kunde mycket väl då varit en sådan situation som inte är utstuderad och sett ut som en enskild händelse. Nu visade det ju sig att det inte var en sån situation och det såg ut som att hon mycket väl visste vad hon gjorde.

Så ska du citera och få mig att se dum ut genom att få det att se ut som om jag tycker att det är acceptabelt att det händer så citera hela mitt inlägg där jag skriver att jag inte vet vad som hänt eller sett filmen.
Jamen det framgick ju av de två inlägg jag gav dig numren på? Och du skrev efter det. 11, 15, 24. I 11 finns en länk till en artikel som beskriver det.

Sätter stopp för det spåret här.
 
Jamen det framgick ju av de två inlägg jag gav dig numren på? Och du skrev efter det. 11, 15, 24. I 11 finns en länk till en artikel som beskriver det.

Sätter stopp för det spåret här.
Jag skrev i inlägget att jag inte sett filmen eller visste vad det var för situation. Jag skrev inte det för skoj skull att jag inte sett händelsen eller visste vad som hänt. Sluta dumförklara folk och ta med hela inlägget istället.
 
Såg klippet nu och för mig är det ingen som helst tvekan om att hon har gjort såhär många gånger.

Enligt den som anmälde videon så har det bevittnats flera gånger och även i Charlotte Dujardins stall, så sannolikt inte en engångsföreteelse, nej.

https://www.dailymail.co.uk/news/ar...jardin-whipping-horse-olympian-suspended.html

Jag blir faktiskt mörkrädd hur hästfolket (även vissa här!!) reagerar på detta och tar henne i försvar och ifrågasätter varför man väljer att gå ut med denna video nu. Det spelar ingen roll NÄR, eller VARFÖR, det enda som spelar någon som helst roll är att hon fångats på video grovt spöa en häst x flera.
 
Så jävla vidrigt!

Jag hade hoppats dressyren kastas ut ur OS, det får liksom vara nog någon gång.

Det känns också som enda chansen är att ”riktiga världen utanför” sätter stopp, ridsportsvärlden verkar vara alltför immun och hemmablind för den djurmisshandel som faktiskt pågår i sporten.
 
Så jävla vidrigt!

Jag hade hoppats dressyren kastas ut ur OS, det får liksom vara nog någon gång.

Det känns också som enda chansen är att ”riktiga världen utanför” sätter stopp, ridsportsvärlden verkar vara alltför immun och hemmablind för den djurmisshandel som faktiskt pågår i sporten.
Ja och att det faktiskt är djurmisshandel! Det är inte acceptabelt (i västvärlden) att behandla något annat djur som vi behandlar hästar.

Hundsporten som länge baserade sina metoder på dominans, tvång och smärta hade sitt reningsbad och har i stort ställt om.
Ridsporten not so much...

Jag har spöat hästar. Jag har ridit fult. Jag har gjort jättemycket dumt. Det mesta innan mobilkameror kom. Men det är ganska länge sen det slutade kännas okej. Började gnaga. Och jag började ändra mig. Och en sak, som förvisso kom när jag redan börjat vända mig bort, som gav en sån där blixtnedslagsinsikt var det är med jämförelsen med andra djur. Det är inte okej att slå något annat djur för det ska lyssna, lyda, sluta med något eller börja med något. Det är helt otänkbart att ta ett spö och slå en hund för att lära den att sluta hoppa, eller komma fortare på inkallning. Det skulle bli ramaskri och polisanmälan och uteslutning och...

Men hästar är okej att slå. Berättigat. För så har vi alltid gjort. Och förresten finns det en massa saker som är värre, allt från att hästar sparkar på varandra till att någon annan gjort sig skyldig till ännu värre djurmisshandel.

Det är sjukt. Ruttet. Vidrigt. Men det försvaras fortfarande! Dagligen. Även idag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Trefaldiga OS-guldvinnaren och världsrekordhållaren i dressyr Charlotte Dujardin drar sig ur OS i Paris. Hon utreds av det...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av Storbritanniens mest framgångsrika olympier stängs av från internationell och nationell tävlan, och stryks från mästerskap i Paris...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin, som är sexfaldig olympisk medaljör, har blivit avstängd efter att en video släpptes – bara dagar innan OS i Paris...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp