Inget OS för Charlotte Dujardin – video utreds av FEI

Storbritanniens flerfaldiga OS-medaljör och dressyrstjärna Charlotte Dujardin berättar på sociala medier att hon inte kommer att starta i Paris. Detta efter att Internationella Ridsportförbundet utreder vad som hände på en film vid en träning för fyra år sedan.
 
Tror du det fått samma uppmärksamhet om det inte varit innan os?

Jag tycker inte det är varken konstigt eller egentligen så "dumt" att det kommer när det får maximal uppmärksamhet. Det har mörkats och begravts och skyfflats undan så jävla mycket så jävla länge. Och det är ju bara att se på Falsterbo för att inse att sporten inte tagit sig ifrån instinkten att dölja som första respons

I övrigt håller jag med.
När skiten om AH briserade hade varit ett ypperligt tillfälle som gett minst lika mycket uppmärksamhet så ja jag är övertygad om att 'inte få ta fler medaljer' är ett svepskäl.
 
I princip håller jag med men vem ska då få ha världsrekordet? Edward Gaal som misshandlade Totilas under så många år?

Som jag skrev innan:

Nollställ allt
Bort med nosgrimmorna
Stenhård bedömning om hästen gapar eller går i fel form. På nivån att det ger noll poäng i protokollet för det aktuella momentet!
Tillåt en större variation av bett och bettlöst så att kandar inte längre är obligatoriskt
Förbjud sporrar
Startförbud om hästen är för hispig och nervös på tävlingsplatsen.
Om hästen visar tendenser till att inte vilja gå in på banan, hantera det som om den vägrade på hinder med efterföljande diskvalificering på 3dje vägran.
Avblåsning vid dålig och hårdhänt ridning. Jag tänker där bl.a. på den ryska ryttaren som tilläts slita precis hur mycket som helst i munnen på hästen Mister X.

I hoppningen lägg till:
Förbjud sporrar och spö
Stenhård bedömning med direkt avblåsning om ryttaren beter sig illa mot hästen, rider för dåligt, riskfylld ridning etc. Domarna måste våga blåsa av ekipage mycket oftare!!
 
När skiten om AH briserade hade varit ett ypperligt tillfälle som gett minst lika mycket uppmärksamhet så ja jag är övertygad om att 'inte få ta fler medaljer' är ett svepskäl.
Säkert. Men det är helt irrelevant för mig. Charlottes agerande blir inte varken mer eller mindre illa oavsett baktanken med när filmen släpps. Det vi ser på filmen hände. Och det är vad som spelar roll för mig. Det enda som spelar roll faktiskt
 
För mej med 🙁
Var tvungen att kolla igen för jag blev så 'gjorde hon just det där'
Även jag backade filmen och hoppades jag sett fel. Men nej..

Fick jag drömma så drog nån i bromsen nu. Vi ställer allt tävlande. Jag skiter i hur många som kämpat i x år för att komma till OS och som är jättesnäll med sina hästar osv. Det här handlar inte om folk utan om hästarna. Och ska ridsporten ha en chans måste det göras en rejäl utrensning och omstart. Helst igår
 
I princip håller jag med men vem ska då få ha världsrekordet? Edward Gaal som misshandlade Totilas under så många år?
Det är ju lite det där som är problemet. Det finns antagligen inte en enda dressyrryttare på den nivån som kommit dit med endast gästvänliga metoder.

Så jag tror man behöver göra en rejäl omstart. Ställ allt tävlande, och så börja om och gör rätt. Haken är ju att det är inte bara ryttare och tränare som felar. Bedömningen är helt åt helvete

Och nej, jag tror inte de tränar hopphästar belöningsbaserat men dressyren har just nu störst problem, och där är resultatet helt kopplat till bedömningen
 
Säkert. Men det är helt irrelevant för mig. Charlottes agerande blir inte varken mer eller mindre illa oavsett baktanken med när filmen släpps. Det vi ser på filmen hände. Och det är vad som spelar roll för mig. Det enda som spelar roll faktiskt
Har jag någonstans försvarat det hon gjort? Mig veterligen inte, utan jag har ifrågasatt båda sidor. Charlotte för misshandeln och anmälaren för att det inte skett tidigare, typ när AH var på tapeten. Historien stinker från alla håll.
 
Senast ändrad:
Det är ju lite det där som är problemet. Det finns antagligen inte en enda dressyrryttare på den nivån som kommit dit med endast gästvänliga metoder.

Så jag tror man behöver göra en rejäl omstart. Ställ allt tävlande, och så börja om och gör rätt. Haken är ju att det är inte bara ryttare och tränare som felar. Bedömningen är helt åt helvete

Och nej, jag tror inte de tränar hopphästar belöningsbaserat men dressyren har just nu störst problem, och där är resultatet helt kopplat till bedömningen
Jag tror ju bedömningen är den stora orsaken till dagens problematik. FEI har mycket att stå till svars för.
 
Har jag någonstans försvarat det hon gjort? Mig veterligen inte, utan jag har ifrågasatt båda sidor. Charlotte för misshandeln och anmälaren för att det inte skett tidigare, typ när AH var på tapeten. Historien stinker från alla håll.
Jag sa ingenstans att du försvarat det? Jag bara konstaterade att för MIG så spelar det ingen roll om en konkurrent suttit på filmen i flera år och släpper den nu enbart för att få bort henne från os och förbättra sina chanser. Det enda som spelar roll för mig är det som syns på filmen.
 
Jag tror ju bedömningen är den stora orsaken till dagens problematik. FEI har mycket att stå till svars för.
Ja, blev de neddömda skulle de ju ändra sin ridning. (Och i förlängningen eventuellt träningen, om det helt enkelt inte längre behövs användas fula metoder för att hästarna ska klara att utföra det som begärs)

Men FEI har ju tydligt visat sitt fula tryne och totala ointresse att ta tag i problemet. De försöker dölja det
 
Jag sa ingenstans att du försvarat det? Jag bara konstaterade att för MIG så spelar det ingen roll om en konkurrent suttit på filmen i flera år och släpper den nu enbart för att få bort henne från os och förbättra sina chanser. Det enda som spelar roll för mig är det som syns på filmen.
Då tolkade jag dig fel :)
Jag kan hålla med om att för det som hon gjort spelar det ingen roll men för sporten är det viktigt. Om man sitter på sina bevis för att plocka sina konkurrenter av banan vid viktiga tävlingar så finns det inget sportsligt kvar.
 
När hon tar tag med bägge händerna för att kunna få mer kraft i slaget dog nånting i mig...
Jag kollade aldrig så långt. 😱

Fy faan alltså. Hur i hela helv... Jag gråter, på riktigt. HUR kan man göra så? Helt vidrigt, räckte med första 5-10 sek. Och filmaren då? Som skrattar? Fattar inte heller vad de vill uppnå. Det där kändes inte som one time misjudgement.

Nu ska jag åka och pussa och krama på min häst.
 
Det har jag missat, såg bara hur illa allt blev när Matthias Rath tog över. Vad gjorde Edward Gaal?
Han red ju rollkur på hästen helt öppet under alla år. Det kan du väl inte missat?
För övrigt så tycker jag nog inte det blev så illa när Rath red. Den enda gång jag såg den hästen ha rygg och bakben med sig var då Rath red. Han sprattlade kanske mindre med frambenen då det kan jag inte uttala mig om.
 
Då tolkade jag dig fel :)
Jag kan hålla med om att för det som hon gjort spelar det ingen roll men för sporten är det viktigt. Om man sitter på sina bevis för att plocka sina konkurrenter av banan vid viktiga tävlingar så finns det inget sportsligt kvar.
Framförallt så hjälper man inga hästar så nej. Nu kanske det här verkligen var en engångsföreteelse. Men mer sannolikt var det inte det. Och då kan ju x hästar till drabbats under de år anmälaren väntat.
 
Även jag backade filmen och hoppades jag sett fel. Men nej..

Fick jag drömma så drog nån i bromsen nu. Vi ställer allt tävlande. Jag skiter i hur många som kämpat i x år för att komma till OS och som är jättesnäll med sina hästar osv. Det här handlar inte om folk utan om hästarna. Och ska ridsporten ha en chans måste det göras en rejäl utrensning och omstart. Helst igår
Detta var min första tanke. Gör något, ställ in dressyren i OS, nu!
 
Kanske dressyr ska uteslutas från OS?

Jag har sagt i många år att bedömningssporter borde uteslutas ändå.

Inkluderat simhopp och gymnastik och alla andra. Borde bara vara sporter om snabbast, starkast, precision (som i bågskytte) etc etc...

Ersätt med schack, dart, biljard, 4-i-rad vad somhelst...

Precisionssporter går på en domares favorit.

(Jag säger inte att djurplågeri inte förekommer i hoppning eller fälttävlan för det vet vi också)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Trefaldiga OS-guldvinnaren och världsrekordhållaren i dressyr Charlotte Dujardin drar sig ur OS i Paris. Hon utreds av det...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av Storbritanniens mest framgångsrika olympier stängs av från internationell och nationell tävlan, och stryks från mästerskap i Paris...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin, som är sexfaldig olympisk medaljör, har blivit avstängd efter att en video släpptes – bara dagar innan OS i Paris...
Svar
0
· Visningar
79
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp