Inget OS för Charlotte Dujardin – video utreds av FEI

Storbritanniens flerfaldiga OS-medaljör och dressyrstjärna Charlotte Dujardin berättar på sociala medier att hon inte kommer att starta i Paris. Detta efter att Internationella Ridsportförbundet utreder vad som hände på en film vid en träning för fyra år sedan.
 
Men alla medaljer hon kunnat vinna under denna tid de spelade ingen roll?
Nej jag gillar inte det jag ser om det här men vi kan väl alla vara ärliga med att det här inget har med hästvälfärd att göra utan handlar helt om att röja rent i toppen för att någon annan ska få bättre förutsättningar. Hela historien stinker och det på båda sidor. Dressyrsporten har verkligen blivit rakt igenom vidrig när man inte kan ta sig till högsta nivån utan att misshandla hästarna OCH man måste ta till fulknep gentemot motståndarna för att vinna.
Är dressyr på den här nivån ens en sport längre?
Tror du det fått samma uppmärksamhet om det inte varit innan os?

Jag tycker inte det är varken konstigt eller egentligen så "dumt" att det kommer när det får maximal uppmärksamhet. Det har mörkats och begravts och skyfflats undan så jävla mycket så jävla länge. Och det är ju bara att se på Falsterbo för att inse att sporten inte tagit sig ifrån instinkten att dölja som första respons

I övrigt håller jag med.
 
Om det är en person som bryr sig om hästarna som anmält, varför har den här filmen inte dykt upp fören nu?

Jag tycker absolut inte att det är ett okej sätt att träna på men i det här fallet så är det inte en person som anmält för att skydda hästarna, det här känns som en personlig grej faktiskt.

Sen om man ser till all annan ridning och träning hon har visat upp både innan och efter så är hon tycker jag lätt en av dom som tränar med stor hänsyn till hästarna, rider ut och hoppar och har dom i hagar..det känns som att det är galet att sänka en av väldigt få ryttare i dressyren som faktiskt har en bra hästhållning och inställning till hästarna.

Vi är som sagt få som aldrig gjort misstag eller tagit i för mycket i träning nångång, man måste ibland även se till helheten. Om nu sporten ska vara kvar övht, för just nu känns det som om det är kört faktiskt, det är lika bra att stänga av varenda en.

Alltså är det någon övht egentligen som rider på den nivån som har en hästhållning och ett rid/träningsätt som går att stötta helt fullt ut? Dom som rider "bra" har usel hästhållning istället..jag ger snart upp det här.
 
Senast ändrad:
Om det är en person som bryr sig om hästarna som anmält, varför har den här filmen inte dykt upp fören nu?

Jag tycker absolut inte att det är ett okej sätt att träna på men i det här fallet så är det inte en person som anmält för att skydda hästarna, det här känns som en personlig grej faktiskt.

Sen om man ser till all annan ridning och träning hon har visat upp så är hon tycker jag lätt en av dom som tränar med stor hänsyn till hästarna, rider ut och hoppar och har dom i hagar..det känns som att det är galet att sänka en av väldigt få ryttare i dressyren som faktiskt har en bra hästhållning och inställning till hästarna.

Bara för att hon rider ut, hoppar och har hästarna i hage innebär det inte att hon inte misshandlar hästarna tyvärr. Men visst finns det grader i helvetet.

Det såg fantastiskt med Valegro! Men så som det sett ut med flera hästar sen dess är inget att hänga i julgranen tycker jag. Alldeles för ihopknycklade korta halsar och triangulering i piafferna. Jag förstod inte alls när folk hyllade hennes ritter med Gio eller Imhotep.

Det är inte "galet att sänka" en ryttare som om ryktena stämmer rappat en häst på benen så många gånger som 20+ på en minut! Eftersom hon bara direkt hoppar av OS tar jag för givet att det inte bara är pet utan riktiga rapp. Det som är galet är alla de som ska tävla OS. Jag tror inte en sekund på att alla de varit schyssta mot sina hästar i alla lägen. De har bara inte filmats när de gjort det.
 
Bara för att hon rider ut, hoppar och har hästarna i hage innebär det inte att hon inte misshandlar hästarna tyvärr. Men visst finns det grader i helvetet.

Det såg fantastiskt med Valegro! Men så som det sett ut med flera hästar sen dess är inget att hänga i julgranen tycker jag. Alldeles för ihopknycklade korta halsar och triangulering i piafferna. Jag förstod inte alls när folk hyllade hennes ritter med Gio eller Imhotep.

Det är inte "galet att sänka" en ryttare som om ryktena stämmer rappat en häst på benen så många gånger som 20+ på en minut! Eftersom hon bara direkt hoppar av OS tar jag för givet att det inte bara är pet utan riktiga rapp. Det som är galet är alla de som ska tävla OS. Jag tror inte en sekund på att alla de varit schyssta mot sina hästar i alla lägen. De har bara inte filmats när de gjort det.
Som sagt, vem har inte nångång tagit i för mycket i en dålig stund, extremt få skulle jag säga har aldrig tränat eller ridit en enda gång på ett orättvist sätt.

Jag har inte sett filmen och vet inte hur illa det är så tänker inte kommentera det. Jag tror att dom drar på sähär stort för att dom vet att dom blir helt sänkta som lag om dom inte agerar. Jag tror inte att det hjälper sporten att ta bort dom extremt få ryttarna som fortfarande tänker på hästarna övht och ger dom ett bra liv. Om sporten ska vara kvar så får man värna om dom ryttarna som faktiskt är något att ha, att se till helheten och inte på en enskild händelse för 4 årsen.

Som sagt, existerar det någon ryttare övht som har ett träningssätt och hästhållning som man kan stå för nu? Jag kommer inte på någon faktiskt som har gjort rätt rakt igenom hela hästlivet.
 
Som sagt, vem har inte nångång tagit i för mycket i en dålig stund, extremt få skulle jag säga har aldrig tränat eller ridit en enda gång på ett orättvist sätt.

Jag har inte sett filmen och vet inte hur illa det är så tänker inte kommentera det. Jag tror att dom drar på sähär stort för att dom vet att dom blir helt sänkta som lag om dom inte agerar. Jag tror inte att det hjälper sporten att ta bort dom extremt få ryttarna som fortfarande tänker på hästarna övht och ger dom ett bra liv. Om sporten ska vara kvar så får man värna om dom ryttarna som faktiskt är något att ha, att se till helheten och inte på en enskild händelse för 4 årsen.

Som sagt, existerar det någon ryttare övht som har ett träningssätt och hästhållning som man kan stå för nu? Jag kommer inte på någon faktiskt som har gjort rätt rakt igenom hela hästlivet.

Jag vet inte. Om man inte litar på det längre som kanske det är bättre att lägga ner hela sporten?
 
Jag vet inte. Om man inte litar på det längre som kanske det är bättre att lägga ner hela sporten?
Men det existerar ju inte någon som gjort rätt rakt igenom..iallafall inte i dressyrtoppen just nu. Varenda en av dom har antingen tränat på ett dåligt sätt eller har en usel hästhållning.

Så faktiskt, ska man sänka varenda en för det dom gjort för många årsen så har vi inga kvar.
 
Men alla medaljer hon kunnat vinna under denna tid de spelade ingen roll?
Nej jag gillar inte det jag ser om det här men vi kan väl alla vara ärliga med att det här inget har med hästvälfärd att göra utan handlar helt om att röja rent i toppen för att någon annan ska få bättre förutsättningar. Hela historien stinker och det på båda sidor. Dressyrsporten har verkligen blivit rakt igenom vidrig när man inte kan ta sig till högsta nivån utan att misshandla hästarna OCH man måste ta till fulknep gentemot motståndarna för att vinna.
Är dressyr på den här nivån ens en sport längre?

Instämmer. Det är bra att det kommer fram men anmälaren får då ingen beundran av mig. Om hen är så mån om hästars välfärd hade hen gått ut med det tidigare.

Nu är det bara sunkigt, från alla håll.
 
Men det existerar ju inte någon som gjort rätt rakt igenom..iallafall inte i dressyrtoppen just nu. Varenda en av dom har antingen tränat på ett dåligt sätt eller har en usel hästhållning.

Så faktiskt, ska man sänka varenda en för det dom gjort för många årsen så har vi inga kvar.

Ja, men då är det ju så. Då för de ersättas av folk som klarar av att vara schyssta mot hästarna.

Reboota hela skiten! Bort med nosgrimmorna, stenhårda bedömningar för gapande munnar, felaktig form etc. Nollställ världsrekorden. Godkänn en större variation av bett och bettlösa alternativ. Bort med sporrarna. En total reboot!
 
Instämmer. Det är bra att det kommer fram men anmälaren får då ingen beundran av mig. Om hen är så mån om hästars välfärd hade hen gått ut med det tidigare.

Nu är det bara sunkigt, från alla håll.

Kan ärligt säga att du tror att Dujardin hade fått annat än en liten ajabaja från förbundet och sen business as usual om det här kommit ut för 2-4 år sen?
 
Jag tror inte att det hjälper sporten att ta bort dom extremt få ryttarna som fortfarande tänker på hästarna övht och ger dom ett bra liv. Om sporten ska vara kvar så får man värna om dom ryttarna som faktiskt är något att ha, att se till helheten och inte på en enskild händelse för 4 årsen.

Sannolikheten för att hon har piskat en enda häst i sitt liv med pisken på benen för att få till mer och högre benlyft är väl inte särskilt trolig. Bara sådär, den enda gången, råkar bli filmad.
 
Ja, men då är det ju så. Då för de ersättas av folk som klarar av att vara schyssta mot hästarna.

Reboota hela skiten! Bort med nosgrimmorna, stenhårda bedömningar för gapande munnar, felaktig form etc. Nollställ världsrekorden. Godkänn en större variation av bett och bettlösa alternativ. Bort med sporrarna. En total reboot!
Jo, det hade inte vart dumt. Bort med alla, nollställ allt. Alla får börja om från noll och börja från grunden igen. Problemet är ju det att det är omöjligt att veta hur dom tränar hemma.
 
Sannolikheten för att hon har piskat en enda häst i sitt liv med pisken på benen för att få till mer och högre benlyft är väl inte särskilt trolig. Bara sådär, den enda gången, råkar bli filmad.
Som sagt jag vet inte, man får se till helheten, dom som satt i rutin att träna på ett dåligt sätt har en tendens att inte kunna dölja det genom hela livet riktigt. Ska den här sporten kunna fortsätta övht måste man se till sannolikheten för huruvida detta var en engångshändelse eller om det är en metod hon använder helt enkelt. För som sagt, absolut ingen som är på toppen nu har tränat på ett vettigt sett genom hela livet och aldrig gjort några misstag eller dumma beslut.

Så ska alla bort och stängas av eller ska man försöka se vad som faktiskt händer här och nu.

Just nu röstar jag mer för att lägga ner dressyren då det inte verkar gå att träna hästar på den nivån utan metoder som inte är helt okej.
 
Ja, men då är det ju så. Då för de ersättas av folk som klarar av att vara schyssta mot hästarna.

Reboota hela skiten! Bort med nosgrimmorna, stenhårda bedömningar för gapande munnar, felaktig form etc. Nollställ världsrekorden. Godkänn en större variation av bett och bettlösa alternativ. Bort med sporrarna. En total reboot!
Fast vad hjälper det? egentligen? finns ju en uppsjö av filmer på youtube där ryttare visar upp naturlig ridning utan nästan något, tom IW har gjort det och hästarna är ändå utbildade med allt ovan o kanske lite till, vilket inte alla fattar. ( gäller de som hyllar den ridningens uppvisningsfilmer)
 
Kan ärligt säga att du tror att Dujardin hade fått annat än en liten ajabaja från förbundet och sen business as usual om det här kommit ut för 2-4 år sen?

Det tänker jag inte spekulera i. Jag tycker bara att det är sunkigt att sitta på något sådant här så länge. Då är en inte intresserad av djurs välfärd på allvar utan mest intresserad av att jävlas.

Det är givetvis bra att det kommit fram men anmälaren är som sagt ingen hjälte i mina ögon.
 
Som sagt jag vet inte, man får se till helheten, dom som satt i rutin att träna på ett dåligt sätt har en tendens att inte kunna dölja det genom hela livet riktigt. Ska den här sporten kunna fortsätta övht måste man se till sannolikheten för huruvida detta var en engångshändelse eller om det är en metod hon använder helt enkelt. För som sagt, absolut ingen som är på toppen nu har tränat på ett vettigt sett genom hela livet och aldrig gjort några misstag eller dumma beslut.
Men den metoden använder ju typ nästan alla? sen är väl graden av spöets kraft varierande.
 
Jo, det hade inte vart dumt. Bort med alla, nollställ allt. Alla får börja om från noll och börja från grunden igen. Problemet är ju det att det är omöjligt att veta hur dom tränar hemma.

Det måste införas oanmälda kontroller av hästarna och träningen liknande dopingkontrollerna. Där veterinärer och andra kunniga åker runt och undersöker hästarna utan att någon fått veta det i förväg. Där de kontrollera munnen för att kolla efter bettskador, där de letar efter spö- och sporrmärken osv.

Och hårdare krav på att hästarna ska trivas på tävlingsplatsen. Jag tycker t.ex. att en häst som inte vill gå in på banan (som man ser ibland inom hoppningen) ska leda till diskvalificering.

Bort med spö och sporrar i hoppningen. Döm stenhårt och döm bort mitt under rundan om ekipaget inte når upp till en acceptabel nivå. Om ryttaren rider för illa eller om hästen just den dagen inte vill vara med. Det tillåts alldeles för dålig ridning inom hoppningen!
 
Det tänker jag inte spekulera i. Jag tycker bara att det är sunkigt att sitta på något sådant här så länge. Då är en inte intresserad av djurs välfärd på allvar utan mest intresserad av att jävlas.

Det är givetvis bra att det kommit fram men anmälaren är som sagt ingen hjälte i mina ögon.
Eller också visste anmälaren att en anmälan när det hände inte hade gett något alls och vad hjälper det då hästvälfärden? Nu blir det iaf debatt.
 
Men den metoden använder ju typ nästan alla? sen är väl graden av spöets kraft varierande.
Ja, jag vet det. Detta har dock uppenbart varit mycket värre än att peta och uppmuntra hästen och visa vad man vill. Spöt är bara en förlängd arm som ska vara ett förtydligande för hästen. Det ska inte ske med kraft.
 
Som sagt, vem har inte nångång tagit i för mycket i en dålig stund, extremt få skulle jag säga har aldrig tränat eller ridit en enda gång på ett orättvist sätt.

Jag har inte sett filmen och vet inte hur illa det är så tänker inte kommentera det. Jag tror att dom drar på sähär stort för att dom vet att dom blir helt sänkta som lag om dom inte agerar. Jag tror inte att det hjälper sporten att ta bort dom extremt få ryttarna som fortfarande tänker på hästarna övht och ger dom ett bra liv. Om sporten ska vara kvar så får man värna om dom ryttarna som faktiskt är något att ha, att se till helheten och inte på en enskild händelse för 4 årsen.

Som sagt, existerar det någon ryttare övht som har ett träningssätt och hästhållning som man kan stå för nu? Jag kommer inte på någon faktiskt som har gjort rätt rakt igenom hela hästlivet.

Jag håller i viss mån med dig. Man kan säkerligen gräva upp misstag, kora stunder av bristande omdöme, fula ögonblickssekvenser med mera.

Men att under sextio sekunder slå en annan ryttarens häst med spöet nästan varannan sekund för att den ska lyfta bättre på benen. Det är något annat. Det är inte en dålig dag eller en kort stunds bristande omdöme i ett trängt läge eller under stress. Det är inte för att förebygga en farlig situation. Etc.

Det är dessutom som jag förstår det inte någon smygfilmad film. Utan en person har sponsrat en ryttares träning för Charlotte. Och sponsorn har filmat lektionen.

Och jag är så innerligt ledsen att det var Charlotte av alla som höll i spöet. Just för att jag trodde hon var en av de good ones. Men det var/är tydligen enbart på vissa områden.

Jag har dock förlorat tron på att någon enda på den där nivån kör enbart sjyssta metoder.

Det är klart de släpper filmen nu för att orsaka maximal skada för henne. Men det förtar dessvärre inte handlingen. Alls.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Trefaldiga OS-guldvinnaren och världsrekordhållaren i dressyr Charlotte Dujardin drar sig ur OS i Paris. Hon utreds av det...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av Storbritanniens mest framgångsrika olympier stängs av från internationell och nationell tävlan, och stryks från mästerskap i Paris...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin, som är sexfaldig olympisk medaljör, har blivit avstängd efter att en video släpptes – bara dagar innan OS i Paris...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Födda 2022
  • Annonsera mera VII

Omröstningar

Tillbaka
Upp