Inget OS för Charlotte Dujardin – video utreds av FEI

Storbritanniens flerfaldiga OS-medaljör och dressyrstjärna Charlotte Dujardin berättar på sociala medier att hon inte kommer att starta i Paris. Detta efter att Internationella Ridsportförbundet utreder vad som hände på en film vid en träning för fyra år sedan.
 
Ja, jag vet det. Detta har dock uppenbart varit mycket värre än att peta och uppmuntra hästen och visa vad man vill. Spöt är bara en förlängd arm som ska vara ett förtydligande för hästen. Det ska inte ske med kraft.
Jo men jag menar att det är nog ganska många som använder spöet som ett spö , inte som en förlängd arm.
 
Men det existerar ju inte någon som gjort rätt rakt igenom..iallafall inte i dressyrtoppen just nu. Varenda en av dom har antingen tränat på ett dåligt sätt eller har en usel hästhållning.

Så faktiskt, ska man sänka varenda en för det dom gjort för många årsen så har vi inga kvar.
Det är nog exakt och precis det som behövs för att kunna behålla dressyren som sport. Och sen starta om
 
Det måste införas oanmälda kontroller av hästarna och träningen liknande dopingkontrollerna. Där veterinärer och andra kunniga åker runt och undersöker hästarna utan att någon fått veta det i förväg. Där de kontrollera munnen för att kolla efter bettskador, där de letar efter spö- och sporrmärken osv.

Och hårdare krav på att hästarna ska trivas på tävlingsplatsen. Jag tycker t.ex. att en häst som inte vill gå in på banan (som man ser ibland inom hoppningen) ska leda till diskvalificering.

Bort med spö och sporrar i hoppningen. Döm stenhårt och döm bort mitt under rundan om ekipaget inte når upp till en acceptabel nivå. Om ryttaren rider för illa eller om hästen just den dagen inte vill vara med. Det tillåts alldeles för dålig ridning inom hoppningen!
Absolut, tycker inte det borde vara så svårt att ordna egentligen. Att ryttarna säger när dom tränar och var för att då hålla öppet för att det kan bli stickkontroller med jämna mellanrum när dom minst anar det. Så att om dom vill använda hårdare metoder inte vågar göra det eller tänker till innan dom blir för frustrerade på hästen och hoppar av innan dom gör något dom ångrar. Det får liksom inte vara värt att medvetet orsaka hästen obehag.

Och precis, på tävlingsplatser ska hästarna må bra, ingen stress och dom ska se ut att ha kul. Och dom ska också med lätthet klara av banan, det ska inte se ut som att dom får kämpa över sin förmåga eller se ut som att dom när som helst kan krascha.
 
Jo men jag menar att det är nog ganska många som använder spöet som ett spö , inte som en förlängd arm.
Det beror nog på hur man ser på spö. Spö för mig genom åren har aldrig varit något annat än en förlängd arm, jag har aldrig nånsin sett ett spö som lika med att orsaka smärta och obehag.
 
Om det är en person som bryr sig om hästarna som anmält, varför har den här filmen inte dykt upp fören nu?

Jag tycker absolut inte att det är ett okej sätt att träna på men i det här fallet så är det inte en person som anmält för att skydda hästarna, det här känns som en personlig grej faktiskt.

Sen om man ser till all annan ridning och träning hon har visat upp både innan och efter så är hon tycker jag lätt en av dom som tränar med stor hänsyn till hästarna, rider ut och hoppar och har dom i hagar..det känns som att det är galet att sänka en av väldigt få ryttare i dressyren som faktiskt har en bra hästhållning och inställning till hästarna.

Vi är som sagt få som aldrig gjort misstag eller tagit i för mycket i träning nångång, man måste ibland även se till helheten. Om nu sporten ska vara kvar övht, för just nu känns det som om det är kört faktiskt, det är lika bra att stänga av varenda en.

Alltså är det någon övht egentligen som rider på den nivån som har en hästhållning och ett rid/träningsätt som går att stötta helt fullt ut? Dom som rider "bra" har usel hästhållning istället..jag ger snart upp det här.
Varför just nu?
Jag tänker att för 4 år sedan skulle det ha varit självmord att anmäla någon som C.D. Men efter allt som kommit fram om ryttare de senaste åreT, har de kanske hjälpt den utsatta att samla mod och göra detta
 
Nagot som jag tycker ar vart att betanka gallande timingen ar hur ung ryttaren ar/var - hon ar 19 idag, och var alltsa 15 eller 17 nar videon togs (de sager idag att videon ar 2 ar gammal) - vi pratar ju ofta om hur svart det ar att ha mod att anmala har, och det galler ju absolut om man ar en tonarig som har lektion for CdJ!
Jag har absolut ingen ide vad som ligger bakom timingen, och visst kan det vara strategiskt, men en faktor kan ocksa vara att ryttaren inte haft mod att anmala forran nu.

Har sett ett kort klipp av videon som nu gar pa morgonTVn har i UK och det ar ett valdigt konstigt anvandandet av en longerpiska av Charlotte - nar jag horde att det var en piska som anvandts for att trana piaff sa tankte iaff jag att det skulle vara typ snabba, taktfulla, men alldeles for starka rapp pa hastens ben i takt med den piaff man vill ha fram
Istallet ar det stora "svep" pisk, pa hastens ben, utan nagon tydlig rytm, och hasten travar bitvis, galopperar bitvis. Alltsa, det ar svart att forsta hur piskandet ens kan leda till onskat beteende.. Det ar ocksa ganska "lungt" piskande - jag tankte mig att det handlat om att hon tappat humoret och lett det ga ut over hasten, men pa det korta 10 sekunders klipp jag sett sa ser det typ ut som en vanlig ridlektion, men dar CdJ gar och sveper med en longerpiska over hastens ben..
 
Har just sett videon. Vad trodde hon att hon skulle uppnå med det där ens???
Helt obegripligt, och såna där rapp gör ONT.

Fy fan!

Förutom att hon verkligen piskar hästen så finns det ju ingen timing alls! Det finns ju absolut ingen poäng med piskrappen hon utdelar! Det finns ju ingen chans alls att hästen förstår något om vad som sker, varför eller vad hon vill att den ska göra! :rage:
Jag fattar inte heller någonting :confused:
Vad tränade de? Varför slår man bakifrån på bakbenen?

Och helt oförsvarligt oavsett såklart. Men blir ännu mer sjukt när det är obegripligt.
 
Fy fan!

Förutom att hon verkligen piskar hästen så finns det ju ingen timing alls! Det finns ju absolut ingen poäng med piskrappen hon utdelar! Det finns ju ingen chans alls att hästen förstår något om vad som sker, varför eller vad hon vill att den ska göra! :rage:
Det kan vara det som är meningen- det kan vara så att hästen i deras ögon inte varit tillräckligt elektrisk. Hot med spö och slag med spö från tomma intet gör hästen spänd och mer vaken hela tiden.
 
Jag såg filmen nu och ja...det är bara konstigt och galet och jag förstår inte alls varför. Det finns ingen som helst ursäkt för det där beteendet, det borde anmälts för längesen så förstår fortfarande inte varför vänta så lång tid.
 
Det kan vara det som är meningen- det kan vara så att hästen i deras ögon inte varit tillräckligt elektrisk. Hot med spö och slag med spö från tomma intet gör hästen spänd och mer vaken hela tiden.

Så är det nog.

Min tanke gick till en händelse på ridskolan när jag var liten. Ridläraren tyckte att en av hästarna var för slö den lektionen så hon tog tag i bettet med ena handen och piskade hästen med spöet i den andra. Här behövde CD inte hålla i hästen eftersom det inte var en liten nybörjare på ryggen. Men i övrigt ser det ut som att avsikten var den samma.
 
  • Förvånad
Reactions: Sel
Så är det nog.

Min tanke gick till en händelse på ridskolan när jag var liten. Ridläraren tyckte att en av hästarna var för slö den lektionen så hon tog tag i bettet med ena handen och piskade hästen med spöet i den andra. Här behövde CD inte hålla i hästen eftersom det inte var en liten nybörjare på ryggen. Men i övrigt ser det ut som att avsikten var den samma.
Intressant det har jag också sett,
 
Så är det nog.

Min tanke gick till en händelse på ridskolan när jag var liten. Ridläraren tyckte att en av hästarna var för slö den lektionen så hon tog tag i bettet med ena handen och piskade hästen med spöet i den andra. Här behövde CD inte hålla i hästen eftersom det inte var en liten nybörjare på ryggen. Men i övrigt ser det ut som att avsikten var den samma.
Så gjorde en ridlärare på hästen jag red på ridskolan för länge länge längesen, min häst var "lat" och ville inte gå fram för skänkeln och ridlärarn drämmer till hästen med långpisk och efter det så fick jag hålla i hästen resten av lektionen då hästen bara sprang på och var stressad. Den lektionen vad förstörd för min del, tycker att en ridlärare borde förstå att hästen bara blir rädd men näe..trots att jag var väldig nybörjare då så förstod jag ju att det var helt galet, varken hästen eller jag visste vad vi skulle göra. Jag red inte mer för den ridläraren heller tack och lov då det var en vikarie bara.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Trefaldiga OS-guldvinnaren och världsrekordhållaren i dressyr Charlotte Dujardin drar sig ur OS i Paris. Hon utreds av det...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av Storbritanniens mest framgångsrika olympier stängs av från internationell och nationell tävlan, och stryks från mästerskap i Paris...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin, som är sexfaldig olympisk medaljör, har blivit avstängd efter att en video släpptes – bara dagar innan OS i Paris...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hur hanterar ni åksjuk valp?
  • E-coli hund

Hästrelaterat

  • Stora shoppingtråden II
  • WE-tråden
  • Föl 2020

Omröstningar

Tillbaka
Upp