Inget OS för Charlotte Dujardin – video utreds av FEI

Storbritanniens flerfaldiga OS-medaljör och dressyrstjärna Charlotte Dujardin berättar på sociala medier att hon inte kommer att starta i Paris. Detta efter att Internationella Ridsportförbundet utreder vad som hände på en film vid en träning för fyra år sedan.
 
Nagot som jag tycker ar vart att betanka gallande timingen ar hur ung ryttaren ar/var - hon ar 19 idag, och var alltsa 15 eller 17 nar videon togs (de sager idag att videon ar 2 ar gammal) - vi pratar ju ofta om hur svart det ar att ha mod att anmala har, och det galler ju absolut om man ar en tonarig som har lektion for CdJ!
Jag har läst flera motstridiga uppgifter om detta. Har sammantaget tolkat det som att den som anmält är en person som sponsrat ryttaren med träning för CD. Ryttaren ska vara 19 år när träningen sker, men är man sponsor så antar jag att det är en vuxen person. Så det verkar inte som att det är en ung elev som anmält, utan en vuxen person som sponsrat unga ryttare med träningar.
Jag har absolut ingen ide vad som ligger bakom timingen, och visst kan det vara strategiskt, men en faktor kan ocksa vara att ryttaren inte haft mod att anmala forran nu.

Har sett ett kort klipp av videon som nu gar pa morgonTVn har i UK och det ar ett valdigt konstigt anvandandet av en longerpiska av Charlotte - nar jag horde att det var en piska som anvandts for att trana piaff sa tankte iaff jag att det skulle vara typ snabba, taktfulla, men alldeles for starka rapp pa hastens ben i takt med den piaff man vill ha fram
Istallet ar det stora "svep" pisk, pa hastens ben, utan nagon tydlig rytm, och hasten travar bitvis, galopperar bitvis. Alltsa, det ar svart att forsta hur piskandet ens kan leda till onskat beteende.. Det ar ocksa ganska "lungt" piskande - jag tankte mig att det handlat om att hon tappat humoret och lett det ga ut over hasten, men pa det korta 10 sekunders klipp jag sett sa ser det typ ut som en vanlig ridlektion, men dar CdJ gar och sveper med en longerpiska over hastens ben..
Fattar inte heller, helt sjukt. Tycker det ser ut som någon slags bestraffning. Det är ju väldigt hårda slag baserat på de höga piskljuden som hörs i videon.
Jag kollade aldrig så långt. 😱

Fy faan alltså. Hur i hela helv... Jag gråter, på riktigt. HUR kan man göra så? Helt vidrigt, räckte med första 5-10 sek. Och filmaren då? Som skrattar? Fattar inte heller vad de vill uppnå. Det där kändes inte som one time misjudgement.

Nu ska jag åka och pussa och krama på min häst.
I vilken film hör man filmaren skratta? Den jag sett är från en nyhetssändning men där hör man främst piskljudet + de som pratar om nyheten.
 
Dressyrsporten har verkligen blivit rakt igenom vidrig när man inte kan ta sig till högsta nivån utan att misshandla hästarna OCH man måste ta till fulknep gentemot motståndarna för att vinna.
Är dressyr på den här nivån ens en sport längre?
Är det ens nytt? Under huven tyckte jag att det var så redan för 15+ år sedan. Sedan har det ju blivit värre med sociala medier, mindre kameror och så antar jag.
Det kan vara det som är meningen- det kan vara så att hästen i deras ögon inte varit tillräckligt elektrisk. Hot med spö och slag med spö från tomma intet gör hästen spänd och mer vaken hela tiden.
Precis, jag brukade få mina bästa poäng på min tävlingshäst när han var på gränsen till psykbryt (han var ung och väldigt miljökänslig och nervig så det var snarare pga hans reaktion på tävlingsmiljön än något annat) och jag precis lyckades hålla ihop honom. Det säger ju också något om dressyren. Att en avslappnad och harmonisk häst i korrekt form döms lägre än en som är på gränsen till att explodera. Och här pratar vi Lätt A - MSV B som i princip borde ses som utbildningsklasser.
 
Jag har läst flera motstridiga uppgifter om detta. Har sammantaget tolkat det som att den som anmält är en person som sponsrat ryttaren med träning för CD. Ryttaren ska vara 19 år när träningen sker, men är man sponsor så antar jag att det är en vuxen person. Så det verkar inte som att det är en ung elev som anmält, utan en vuxen person som sponsrat unga ryttare med träningar.

Fattar inte heller, helt sjukt. Tycker det ser ut som någon slags bestraffning. Det är ju väldigt hårda slag baserat på de höga piskljuden som hörs i videon.

I vilken film hör man filmaren skratta? Den jag sett är från en nyhetssändning men där hör man främst piskljudet + de som pratar om nyheten.
Alldeles i början. Hästen är är närmast kameran och får rapp. Ett belåtet skratt/skrockande hörs från vad som verkar vara filmaren. Alt någon bredvid filmaren.

https://news.sky.com/story/video-sh...n-whipping-horse-in-training-session-13184153
 
Alldeles i början. Hästen är är närmast kameran och får rapp. Ett belåtet skratt/skrockande hörs från vad som verkar vara filmaren. Alt någon bredvid filmaren.

https://news.sky.com/story/video-sh...n-whipping-horse-in-training-session-13184153
Tack, jag hade inte sett just denna video som var både längre och med allt ljud. Hör skratt vid flera tillfällen. Usch.
Jag har tolkat det som att det är personen som filmat som också anmält nu?
Det är ju inte ryttaren som anmält eftersom den som anmält sponsrade ryttaren med dessa lektioner.
 
Tack, jag hade inte sett just denna video som var både längre och med allt ljud. Hör skratt vid flera tillfällen. Usch.
Jag har tolkat det som att det är personen som filmat som också anmält nu?
Det är ju inte ryttaren som anmält eftersom den som anmält sponsrade ryttaren med dessa lektioner.
Det är väldigt mycket olika bud vem som anmält. Men jag tolkar som du, och det var också den första uppgiften. Men sen har det kommit massa olika.
 
Det är väldigt mycket olika bud vem som anmält. Men jag tolkar som du, och det var också den första uppgiften. Men sen har det kommit massa olika.
Ja, och när jag trodde att det var en 15 åring som hade filmen så kändes det inte alls konstigt att personen väntat så länge med att anmäla, men om det nu är en person som haft något slags samarbete med CD och sponsrat unga ryttare med lektioner hos CD så fattar jag inte alls varför personen satt på videon så länge innan hen agerade.

Extremt besviken på CD, men har också svårt att förstå varför anmälan dröjt så länge. Om detta nu är något som förekommer frekvent (som anmälaren sagt via sin advokat) så känns det väl väldigt märkligt att vänta i flera år innan man anmäler hästmisshandel.
 
GB anser att CD ville hjälpa ryttaren för att hästen inte hade framåtbjudning och att det är olyckligt för det är inte såhär vi jobbar med hästarna. :banghead:
Är väl snarare så de jobbar, bara det att nu kommer fler filmer fram i offentligheten ..?

https://www.svt.se/sport/ridsport/a...t-24-ganger-pa-en-minut-fei-ar-djupt-besvikna
Jag orkar inte... Alltså den här ankdammen är ju förlorad. Det är nästan tragikomiskt hur man försöker undvika kärnproblemet

"SVT Sports expert Gunilla Byström fördömer det inträffade, men hoppas att det ska leda till något gott.

– Det leder till att vi alla blir mer uppmärksamma och tänker oss för, och att hästen verkligen ska vara tränad för det den ska göra. Det tycker jag är den viktigaste delen i det hela, att vi alla får oss en tankeställare, säger hon."
 
Var är alla toppryttare som "tar avstånd" denna gång?
PK som rider Jovian ägd av Helgstrand, Västra Hobys stuteri som anlitar Helgstrands anställda för att visa deras avkomma på unghäst-VM?
Ryttaren Charlotte Fry som hade häst med blod i munnen?

Vad tänker alla dressyrhäst-uppfödare om vilket liv deras fina fölungar kommer att få i händerna på proffsen?

Tyvärr är detta bara toppen på ett isberg.

Mer kommer att uppdagas innan hela festen är över.

Mark my words.
 
Från The Guardian:

"
At that time, my client was thinking this must be normal. She is an Olympic winner. Who am I to doubt? My client asked around and was warned against speaking out in the UK. But last year my client saw others suspended in the UK and elsewhere.

“And this weekend, she eventually made a decision to let me admit the complaint to the FEI and that happened yesterday. The FEI took this immediately very seriously.”

"
 
Var är alla toppryttare som "tar avstånd" denna gång?
PK som rider Jovian ägd av Helgstrand, Västra Hobys stuteri som anlitar Helgstrands anställda för att visa deras avkomma på unghäst-VM?
Ryttaren Charlotte Fry som hade häst med blod i munnen?

Vad tänker alla dressyrhäst-uppfödare om vilket liv deras fina fölungar kommer att få i händerna på proffsen?

Tyvärr är detta bara toppen på ett isberg.

Mer kommer att uppdagas innan hela festen är över.

Mark my words.
Som uppfödare kan jag säga att jag helt tappat lusten och mest känner för att bara behålla alla mina hästar själv. Jag vill att mina uppfödningar ska få ett bra liv och prestera bra i sporten. Det verkar tydligen vara en helt omöjlig kombination.
 
Uttalandet från GB är så otroligt pinsamt. Det är riktigt tragiskt att bevittna i realtid hur någon gör bort sig så och har en så opassande reaktion.
Förstår inte varför hon får vara kvar som kommentator. Det har varit så himla mycket konstiga uttalanden från henne, nån annan måste de väl kunna hitta? Hade förmodligen fräschat upp det en del, själva kommenteringen består ju i dagsläget mest av att räkna galoppombyten högt...
 
Var tvungen att kolla på videon igen efter att jag läst vad folk skrivit på andra forum imorse, för jag kunde verkligen inte tro det var sant, men jo det var det.

När hon tvåhandar pisken och smäller till hästen av bara helvetet hör man henne roat säga "this is so shit at hitting them hard" syftandes på longerpiskan.

Så alltså:

- Hon är medvetet ute efter att slå hästen hårt.
- Inte första eller sista gången hon använt sig av denna "träningsmetod".
- Vad använder hon sig av hemma på sina hästar som är "bättre" på att orsaka smärta? 😑

 
Var tvungen att kolla på videon igen efter att jag läst vad folk skrivit på andra forum imorse, för jag kunde verkligen inte tro det var sant, men jo det var det.

När hon tvåhandar pisken och smäller till hästen av bara helvetet hör man henne roat säga "this is so shit at hitting them hard" syftandes på longerpiskan.
Som jag skrev i den andra CD tråden. Det är vidrigt. Hon har inte i OS att göra. Eller i sporten öht. Titta hur hon slår, först bakifrån sedan direkt framifrån-
 
Ifrågasätter ni alla som gick ut med sina upplevelser under meetoo? Ifrågasätter man varför vissa våldtäcksoffer går ut flera år efter det hände?

Det spelar absolut ingen roll varför man gjorde anmälan nu tycker jag. Det är mkt skriverier så ni kanske man äntligen vågar? Det spelar ingen roll om någon vill smutskasta. Om folk hade skött sig så har dom inget att dölja.
Det hon gjorde var inte okej. Oavsett när det kom fram offentligt
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Trefaldiga OS-guldvinnaren och världsrekordhållaren i dressyr Charlotte Dujardin drar sig ur OS i Paris. Hon utreds av det...
Svar
0
· Visningar
132
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av Storbritanniens mest framgångsrika olympier stängs av från internationell och nationell tävlan, och stryks från mästerskap i Paris...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin, som är sexfaldig olympisk medaljör, har blivit avstängd efter att en video släpptes – bara dagar innan OS i Paris...
Svar
0
· Visningar
78
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp