Inget OS för Charlotte Dujardin – video utreds av FEI

Storbritanniens flerfaldiga OS-medaljör och dressyrstjärna Charlotte Dujardin berättar på sociala medier att hon inte kommer att starta i Paris. Detta efter att Internationella Ridsportförbundet utreder vad som hände på en film vid en träning för fyra år sedan.
 
Ifrågasätter ni alla som gick ut med sina upplevelser under meetoo? Ifrågasätter man varför vissa våldtäcksoffer går ut flera år efter det hände?

Det spelar absolut ingen roll varför man gjorde anmälan nu tycker jag. Det är mkt skriverier så ni kanske man äntligen vågar? Det spelar ingen roll om någon vill smutskasta. Om folk hade skött sig så har dom inget att dölja.
Det hon gjorde var inte okej. Oavsett när det kom fram offentligt
Exakt, så sunkigt att ens lägga fokus på anmälaren och när i tiden det kom fram.
Det här handlar inte om anmälaren, det handlar om ytterligare en helig stjärna som visar sig vara en djurmisshandlare, hon också. Och en (topp-) sport som man verkligen kan börja ifrågasätta existensberättigandet till.

Sen är det är klart att det är tacksamt att det kom fram före OS så det gjorde omöjligt för henne att vara med där iallafall.
 
Jag såg filmen nu och ja...det är bara konstigt och galet och jag förstår inte alls varför. Det finns ingen som helst ursäkt för det där beteendet, det borde anmälts för längesen så förstår fortfarande inte varför vänta så lång tid.
Tänker att det ritar ju ingen jättebra bild av de som anmäler heller? Borde ju vara oroande att lämna in en sådan video. De diskuterar och småfnissar? Vad är lagliga ansvaret för att boka den här träningen för sin häst? Vad säger konkurrenterna i Holland som säkert vet vem man är om det? (kan vara stressat, chockat fniss såklart men). (rent teoretiskt sett kanske de inte var totalt onöjda med träningen direkt efter? Men Helgstrand? Dvs har de vägt för och nackdelar?)

Självklart spelar det ingen roll, det som händer är detsamma, oavsett motiven hos den som levererade filmen.
 
Senast ändrad:
Det är ju lite det där som är problemet. Det finns antagligen inte en enda dressyrryttare på den nivån som kommit dit med endast gästvänliga metoder.

Så jag tror man behöver göra en rejäl omstart. Ställ allt tävlande, och så börja om och gör rätt. Haken är ju att det är inte bara ryttare och tränare som felar. Bedömningen är helt åt helvete

Och nej, jag tror inte de tränar hopphästar belöningsbaserat men dressyren har just nu störst problem, och där är resultatet helt kopplat till bedömningen
Hoppningen hade en jätteutrensning under 80 eller 90 talet tror jag det var. Alltså jag har ingen aktuell info om det men jag minns att det var ryttare efter ryttare som åkte dit för de mest hemska barreringar och annat det valsade runt i all kvällspress i ngt år i hela Europa tror jag. Barrering var väl knappt ens förbjudet och blev det? minns inte. (jag kan ha fel såklart men tonåringar lär ju minnas det här om 30 år?)

Tänker att det kan ha gett hoppningen en omstart och ett uppvaknande som höll i några år i alla fall tills det säkert? antagligen? kommer upp igen och möjligen börjar öka. (hedgar här inför framtida hoppningskatastrofupptäckter) Blir säkert skillnad i hela sporten om några vinner pga tex barrering och därmed sprider det sig. Men om ingen kan så påverkar det.

Enda alternativet är att FEI har stenhårda regler och huvudet på skaft hela tiden och många levers of control med bakåtkoll mot folk som inte är insyltade i deras smet utan för pensionerade eller för unga. Eller involverad i tangerande sport, tex hoppryttare kan ha koll på dressyrsylten o vice versa.

Kan säkert vara så i dressyren, om en gör på ett visst sätt och vinner för att domarna tycker om den elektriska estetiken eller runda estetiken, eller lite vildögda löddriga estetiken som resulterar. Så gör/(måste) alla som "vill vinna" göra liknande saker till slut (för hästarna blir inte elektriska och löddriga utan "hjälp" eller ngt). Jmf doping, bortsett från att det inte blir bättre utan mer domarlikeable look. Och om det faktiskt, på riktigt, inte blir ok, så kommer alla sluta tvärt. (tills det börjar glida på snedden igen, om ingen dubbelkoll utanför sylten sker)
 
Han red ju rollkur på hästen helt öppet under alla år. Det kan du väl inte missat?
För övrigt så tycker jag nog inte det blev så illa när Rath red. Den enda gång jag såg den hästen ha rygg och bakben med sig var då Rath red. Han sprattlade kanske mindre med frambenen då det kan jag inte uttala mig om.
Problemet var väl mest att han inte vann?

Enligt ngn artikel jag läste för länge sedan så ansågs Rath försöka rida korrekt, (vilket jag också tycker såg typ ok ut) men han vann inte (det var väl innan man reflekterade över att domarna kanske gillade rollkurslooken och inte tänkte belöna ngt annat) så valsade runt i pressen som ett totalmisslyckande och pinsamt. Så det sägs att han då testade rollkur, vilket hästen inte längre tyckte var så superduper. Och sliten av alla år också. Minns inte, spekulationer från spekulationer.
 
Jag orkar inte... Alltså den här ankdammen är ju förlorad. Det är nästan tragikomiskt hur man försöker undvika kärnproblemet

"SVT Sports expert Gunilla Byström fördömer det inträffade, men hoppas att det ska leda till något gott.

– Det leder till att vi alla blir mer uppmärksamma och tänker oss för, och att hästen verkligen ska vara tränad för det den ska göra. Det tycker jag är den viktigaste delen i det hela, att vi alla får oss en tankeställare, säger hon."
Känns inte som första gången som jag tycket hon har kommenterat lite konstigt om liknande händelser. Brittiska kommentatorn/klippet är mycket mycket bätttre.
 
Han red ju rollkur på hästen helt öppet under alla år. Det kan du väl inte missat?
För övrigt så tycker jag nog inte det blev så illa när Rath red. Den enda gång jag såg den hästen ha rygg och bakben med sig var då Rath red. Han sprattlade kanske mindre med frambenen då det kan jag inte uttala mig om.

Ah, jag tänkte bara på misshandel som i att slå nån, trodde Gaal hade gjort som Dujardin..

Tyvärr är nog detta bara toppen på ett isberg. 🤦🏻‍♀️
 
Problemet var väl mest att han inte vann?

Enligt ngn artikel jag läste för länge sedan så ansågs Rath försöka rida korrekt, (vilket jag också tycker såg typ ok ut) men han vann inte (det var väl innan man reflekterade över att domarna kanske gillade rollkurslooken och inte tänkte belöna ngt annat) så valsade runt i pressen som ett totalmisslyckande och pinsamt. Så det sägs att han då testade rollkur, vilket hästen inte längre tyckte var så superduper. Och sliten av alla år också. Minns inte, spekulationer från spekulationer.
Jag har samma minne som du
 
Hoppas hoppas inte på ett isberg som innefattar Carl Hester (det ligger ju väldigt nära nu) och Ingrid Klimke :cry:
Jag är nyfiken på den här känslan. Vad handlar den om, för dig? Själv räknar jag kallt med att Hester är av samma virke som Dujardin. Klimke har jag ingen gissning om, men det har liksom ingen känslomässig betydelse för mig på det viset. Det vore såklart bättre för hennes hästar om hon inte slår dem, men mer än så känner eller hoppas jag nog inte.
 
Jag är nyfiken på den här känslan. Vad handlar den om, för dig? Själv räknar jag kallt med att Hester är av samma virke som Dujardin. Klimke har jag ingen gissning om, men det har liksom ingen känslomässig betydelse för mig på det viset. Det vore såklart bättre för hennes hästar om hon inte slår dem, men mer än så känner eller hoppas jag nog inte.
Ett hopp om sporten?

Något slags bevis på att man kan rida bra dressyr nu precis som man kunde då, att inte allt är borta.

Har ju först tänkt i många år att det är någon enstaka som Anki, (som jag ryst av från start, Totilas som jag tyckte var så förtvivlat ful när han rörde sig, stackarn. (hade inte sett dressyr alls på hur många år som helst och så plötsligt ser man Totilas? man bara, men gud? vad är det här?) det ökar och man tänker att det kanske är några fler, så på senare år börjar man känna att herregud det kanske är så här för att domarna premierar det, det kanske inte går annars och man fick en ny grop av chock, förvåning.

och så

Kanske något minne av att jag var så trött på rollkur och var på cliniq med Carl Hester och han var som ett ljus i mörkret? Samma med Ingrid Klimke när jag såg henne lite senare, hon drar ihop hästar hårdare nu än då. Men fälttävlansryttare (som har ett romantiskt skimmer av alround coolness för mig).

Jag vill ju verkligen verkligen att dressyr ska finnas där och vara tråkigare än att se på när cement torkar och fortsätta så i många många år framöver. Inte för att jag vill se det :) utan för att jag vill ha något att drömma lite om på ridlektioner. Bara vara riktigt riktigt god ridning som är bra för hästen.
 
Senast ändrad:
Ah, jag tänkte bara på misshandel som i att slå nån, trodde Gaal hade gjort som Dujardin..
Jag skulle inte bli förvånad om han gjort det, men det inte läckt. Det har länge förekommit hård hantering av dressyrhästar och väldigt hårda metoder för att få de elektriska. Tränade inte Edward Gaal dessutom för Anky?
 
Ett hopp om sporten?

Något slags bevis på att man kan rida bra dressyr nu precis som man kunde då, att inte allt är borta.

Har ju först tänkt i många år att det är någon enstaka som Anki, (som jag ryst av från start, Totilas som jag tyckte var så förtvivlat ful när han rörde sig, stackarn. (hade inte sett dressyr alls på hur många år som helst och så plötsligt Totilas? man bara, men gud? vad är det här?) det ökar och man tänker att det kanske är några fler, så på senare år börjar man känna att herregud det kanske är så här för att domarna premierar det, det kanske inte går annars och man fick en ny grop av chock, förvåning.

och så

Kanske något minne av att jag var så trött på rollkur för 10+ år sedan eller vad det var och var på cliniq med Carl Hester och han var som ett ljus i mörkret? Samma med Ingrid Klimke när jag såg henne lite senare, hon drar ihop hästar hårdare nu än då. Men fälttävlansryttare (som har ett romantiskt skimmer av alround coolness för mig).
Jag förstår.

Jag är egentligen ganska ointresserad av sport, ridsport inkluderat. Jag tävlade som ponnyunge, men jag visste redan då att det var pga det sociala trycket.

Jag tror att jag hellre hade velat leva i en häst-och-ryttarvärld utan sport. Ungefär som jag gör med övriga husdjur. Rida kan man ju göra ändå, hoppning och dressyr också.
 
Jag förstår.

Jag är egentligen ganska ointresserad av sport, ridsport inkluderat. Jag tävlade som ponnyunge, men jag visste redan då att det var pga det sociala trycket.

Jag tror att jag hellre hade velat leva i en häst-och-ryttarvärld utan sport. Ungefär som jag gör med övriga husdjur. Rida kan man ju göra ändå, hoppning och dressyr också.
Jag är helt ointresserad av att se på sport, även om jag gärna kan gå på ngt evenemang och gick på en hel del när jag var liten (Strömsholm och Scandinavium). Vilket är orsaken till att jag inte sett dressyr sedan slutet av 80-talet typ på Strömsholm med gammeltants kommentarer i örat och sedan plötsligt ngnstans på 2020 talet får se Totilas på TV för han blivit så känd, fatta chocken.

Men jag tänker att sporten behövs för att inte all ridning ska deteriorera i längden, nu när vi inte längre har hästar till något riktigt arbete. Även om den då tydligen inte hållit ställningarna speciellt bra. Det behövs folk som faktiskt jobbar jämt med hästar, för att ngt slags kunskapsnivå ska behållas.

Tänker att om jag hade en egen häst skulle jag behöva en klubbtävling eller två att träna till, bara för att det är kul att ha några rörelser och ett program att hänga upp sig på. När man rider helt själv tycker jag annars lätt jag kan förlora fokus och bara köra lite på måfå. Om jag inte vet att jag behöver träna konditionen till det här, eller öva på det här för att det faktiskt behövs. (tror ändå inte jag är ovanligt ofokuserad utan har snarare hört tvärtom med mina tidigare medishästar).

Om det inte finns några som helst bilder av hur någonting ska se ut, vad som är god ridning, och någon bedömning av det, tror jag det typ är nära nog sämre än när alla tror att det finns en bild av god ridning som är fel - för de säger i alla fall alla rätt saker.
 
Hoppas att FEIs kraftiga agerande gör att fler vågar skicka in sina filmer där man ser andra ryttare misshandla hästar. Nu kanske man börjar känna att det faktiskt tas på allvar. Även om det tyvärr inte blir några konsekvenser, en avstängning på några år förhindrar ju inte att elitryttarna fortsätter piska sina hästar i smyg när ingen ser. Det är ju tyvärr den inlärningsmetoden som sporten är uppbyggd på i dagsläget. Och det är det som krävs för att lyckas dra ihop sin häst så hårt, och få den att sluta ifrågasätta något alls.
 
Jag är helt ointresserad av att se på sport, även om jag gärna kan gå på ngt evenemang och gick på en hel del när jag var liten (Strömsholm och Scandinavium). Vilket är orsaken till att jag inte sett dressyr sedan slutet av 80-talet typ på Strömsholm med gammeltants kommentarer i örat och sedan plötsligt ngnstans på 2020 talet får se Totilas på TV för han blivit så känd, fatta chocken.

Men jag tänker att sporten behövs för att inte all ridning ska deteriorera i längden, nu när vi inte längre har hästar till något riktigt arbete. Även om den då tydligen inte hållit ställningarna speciellt bra. Det behövs folk som faktiskt jobbar jämt med hästar, för att ngt slags kunskapsnivå ska behållas.

Tänker att om jag hade en egen häst skulle jag behöva en klubbtävling eller två att träna till, bara för att det är kul att ha några rörelser och ett program att hänga upp sig på. När man rider helt själv tycker jag annars lätt jag kan förlora fokus och bara köra lite på måfå. Om jag inte vet att jag behöver träna konditionen till det här, eller öva på det här för att det faktiskt behövs. (tror ändå inte jag är ovanligt ofokuserad utan har snarare hört tvärtom med mina tidigare medishästar).

Om det inte finns några som helst bilder av hur någonting ska se ut, vad som är god ridning, och någon bedömning av det, tror jag det typ är nära nog sämre än när alla tror att det finns en bild av god ridning som är fel - för de säger i alla fall alla rätt saker.
Jag tänker nästan tvärtom. Jag vill inte förhålla mig till sportens ideal.

Vad gäller utveckling i övrigt tänker jag nog att tävling inte behövs. Jag utvecklas i någon mån inom lite olika saker, som inte är sport och där man inte tävlar (kommer just nu på matlagning och textilt hantverk).
 
Jag tänker nästan tvärtom. Jag vill inte förhålla mig till sportens ideal.

Vad gäller utveckling i övrigt tänker jag nog att tävling inte behövs. Jag utvecklas i någon mån inom lite olika saker, som inte är sport och där man inte tävlar (kommer just nu på matlagning och textilt hantverk).
Men vilka ideal finns istället? Cirkus? Enstaka karismatiska individer som Branderup som rider fantastiskt men väl är lite snarstucken och hård mot sin krets? Eller Monty Robterts som är fantastisk, men hur blev det med de som följde? det blev väl inte så bra? Det verkar bära iväg snabbt som attan i ridsporten och bli klickar och specialridning. Just karismatiska individer, positionerande i samfund, åtråvärda små specialkurser. Risportsförbundet står ändå för ridlärarutbildningar och stabilitet i kunskap och fästen i TR. De lyckades bära iväg trots TR och trots att de säger att de följer TR. Helt utan någon som helst historia, bedömning, kontinuitet -bara fri experimentlusta, var hamnar vi då. Barfota experiment var hett ett tag, hästviskning hett ett tag. Båda visade sig kunna bära iväg i så de inte blev helt till hästnytta. Utan en stabil kunskap i mitten -skulle man ens märkt att det bar iväg?

Tänker att det var så det säkert var en gång på 1600-talet, några fantastiska mästare och några fruktansvärda charlataner och var och en får försöka räkna ut vem som är vad helt på egen hand. Dock att det då fanns en stabilitet i att det faktiskt var livsviktigt att kunna rida på riktigt och livsviktigt att hästen hade viss hälsa och mentalitet som fungerade. Det är det inte nu nu är det tävling och ridsportsförbund som styr upp i viss mån och ren leksak som är alternativet. I USA har de inget ridsportsförbund och tydligen ingen central ridlärarutbildning och det blir mindre alround och mer leksak av hästen. Ingen vet tydligen vilken tränare som lär ut något bra eller dåligt eller bara karismatiskt, man får gissa medan man rider helt enkelt. (enligt vad vissa skriver om)

Både matlagning och textilt hantverk har ett varsitt tvärstopp. Det ena är när det inte täcker kroppen eller sitter kvar och det andra där man dör av matförgiftning. Och båda har en genuin kunskap och utbildning i samhället där man lätt kan ta reda på vem som faktiskt kan lära ut det här eller inte. Man behöver inte gå till en kocktränare och allteftersom själv försöka räkna ut om man lär sig någonting farligt eller någonting bra.

Bästa med ridningen är att man behöver ju inte tävla, det bara finns där som en grej att kasta ett getöga på och jämföra med.
 
Senast ändrad:
Men vilka ideal finns istället? Cirkus? Enstaka karismatiska individer som Branderup som rider fantastiskt men väl är lite snarstucken och hård mot sin krets? Eller Monty Robterts som är fantastisk, men hur blev det med de som följde? det blev väl inte så bra? Det verkar bära iväg snabbt som attan i ridsporten och bli klickar och specialridning. Just karismatiska individer, positionerande i samfund, åtråvärda små specialkurser. Risportsförbundet står ändå för ridlärarutbildningar och stabilitet i kunskap och fästen i TR. De lyckades bära iväg trots TR och trots att de säger att de följer TR. Helt utan någon som helst historia, bedömning, kontinuitet -bara fri experimentlusta, var hamnar vi då. Barfota experiment var hett ett tag, hästviskning hett ett tag. Båda visade sig kunna bära iväg i så de inte blev helt till hästnytta. Utan en stabil kunskap i mitten -skulle man ens märkt att det bar iväg?

Tänker att det var så det säkert var en gång på 1600-talet, några fantastiska mästare och några fruktansvärda charlataner och var och en får försöka räkna ut vem som är vad helt på egen hand. Dock att det då fanns en stabilitet i att det faktiskt var livsviktigt att kunna rida på riktigt och livsviktigt att hästen hade viss hälsa och mentalitet som fungerade. Det är det inte nu nu är det tävling och ridsportsförbund som styr upp i viss mån och ren leksak som är alternativet. I USA har de inget ridsportsförbund och tydligen ingen central ridlärarutbildning och det blir mindre alround och mer leksak av hästen. Ingen vet tydligen vilken tränare som lär ut något bra eller dåligt eller bara karismatiskt, man får gissa medan man rider helt enkelt. (enligt vad vissa skriver om)

Både matlagning och textilt hantverk har ett varsitt tvärstopp. Det ena är när det inte täcker kroppen eller sitter kvar och det andra där man dör av matförgiftning. Och båda har en genuin kunskap och utbildning i samhället där man lätt kan ta reda på vem som faktiskt kan lära ut det här eller inte. Man behöver inte gå till en kocktränare och allteftersom själv försöka räkna ut om man lär sig någonting farligt eller någonting bra.

Bästa med ridningen är att man behöver ju inte tävla, det bara finns där som en grej att kasta ett getöga på och jämföra med.
Eller säg såhär, om vi inte hade tävling och inte hade ett ridsportsförbund. Och det fanns en krets som körde rollkur, eller hade dressyrtävlingar på sitt eget lilla vis, vem skulle kunna göra någonting? De gör ju för lite -men vi är ju irriterade på dem för det. Det visar ju att de behövs.

Eller säg att vi inte hade ett ridsportsförbund och en krets höll på med big lick, finns inte ett stopp innan politiker tar upp frågan. Hur vet ens lille LisaPelle med föräldrar att det här inte är rätt sätt att göra saker på om de inte har ett "normal" att bolla mot.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Trefaldiga OS-guldvinnaren och världsrekordhållaren i dressyr Charlotte Dujardin drar sig ur OS i Paris. Hon utreds av det...
Svar
0
· Visningar
129
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En av Storbritanniens mest framgångsrika olympier stängs av från internationell och nationell tävlan, och stryks från mästerskap i Paris...
Svar
0
· Visningar
79
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Charlotte Dujardin, som är sexfaldig olympisk medaljör, har blivit avstängd efter att en video släpptes – bara dagar innan OS i Paris...
Svar
0
· Visningar
77
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp