Inget arrende men dom kräver oss på skadestånd!? Långt!

Mim

Trådstartare
Vi har precis köpt en liten gård med ca 15 ha mark, lyckan borde vara total efter tio års gårdssökande! :)
MEN.... Aldrig får man vara riktigt glad och nöjd! :(

Det började med att mäklaren i förbifarten på första visningen berättade att en kvinna ringt honom och frågat om dom fick fortsätta bruka marken som tidigare, han sa då; nej, du måste ta kontakt med de nya ägarna när fastigheten är såld!!
I kontraktet står ingenting om något arrende eller nyttjanderätt och vi frågade båda säljarna och mäklaren om det fanns någonting som skulle hindra oss från att bruka marken själva och fick till svar att det finns ingen som har något arrende eller nyttjanderätt!!! :D

Vi köpte och fick tillträde 1/6 och har väntat på att hon skulle höra av sej och då skulle vi säja; Nej vi ska ta hem hästarna och ha marken själv!! ;)
Hon hörde aldrig av sej. :confused:

Och så en dag förra veckan var en del av våra lägdor slagna!!! :eek: Ca 5 ha!! :eek:
Min sambo ringer upp damen och får höra att vi skulle ha ringt henne!?!? :confused: Men eftersom inte hon har något arrende så varför ska vi ringa henne?? Då säjer hon att eftersom ingen hört av sej så har hon sökt EU-bidrag på marken. Utan vår eller säljarnas vetskap! :mad:
Vi talar om för henne att hon inte är välkommen på vår gård och då säjer hon att hon ska ju hämta höet, min sambo sa att eftersom hon slagit utan tillstånd så polisanmäler vi henne om hon sätter sin fot på vår gård!

Dagen efter så pratar min sambo med länsstyrelsen och en jurist som båda häpnar över hennes beteende, hon är ute och cyklar sa juristen tom! :smirk: Att hon slog det är egenmäktigt förfarande och om hon tar det så är det stöld!!
Vi ringer och talar om det för henne och då påstår hon att hon har arrende, men bara ett muntligt, det hade juristen sagt inte gällde eftersom gubben som gav det är död!
Till slut så säjer hon bara att jaha, då kan vi inte ta det höet då!

Det var i onsdags, idag får vi ett brev från LRF Konsult!
Där kräver hon en förklaring till varför hon inte får fortsätta och hon påstår att vi blivit upplyst om att dom ska fortsätta!
Konstigt eftersom mäklaren sagt till henne att hon MÅSTE ta kontakt med de nya ägarna!! :smirk:

I brevet står också att hon kan komma att begära skadestånd för den skada hon lidit av att inte få ta detta hö! :eek:

Hur ska vi göra? Alla vi pratat med säjer att hon inte är att leka med, hon är hatat av många och fruktad av lika många eftersom hon tydligen aldrig ger sej och är fräck som fan!
Samtidigt så säjer alla att hon inte har något att hämta och vi har inget att frukta, men vad har ni för erfarenhet??
Jag behöver er hjälp fort så vi vet vilka steg vi ska ta på måndag!

Min sambo är helt knäckt och jag är orolig att hon kan vinna trots att hon har fel! :(

HJÄÄLP!!!!!! :bow:

Oj, Vilken soppa.
Att man kan vara så fräck :mad:
Står det inget om arrende i erat kontrakt, så kan hon väl aldrig få rätt :confused:
Hoppas det reder ut sig.

Ni skall låta henne hämta höet, så att det inte blir förstört.
Ni kan sedan skicka en räkning på "hö på rot".

Om hon nu har arrende, så är det ju så att hon måste betala för det.

Och om hon nu har arrende, så är det säljarnas och mäklarnas sak att ta hand om.
Ni kan kräva saftiga skadestånd för detta av säljarna.
Så det ni gör nu, det är att bussa ihop henne med säljarna.
Skyll på säljarna och mäklaren hela tiden.

Men mäklaren sade, och men säljarna sade.
O.s.v.
Men sätt för allt i världen inte igång och bråka och hävda er rätt.
Ni vet faktiskt inte vilka överenskommelser som har gjorts.
Ni vet bara att NI blivit upplysta om att inget arrende belastade fastigheten.
De som upplyst er KAN ju faktiskt ha ljugit.

Det är svårt att flytta till en nyköpt gård, det skär sig i princip ALLTID med någon granne i början.
Det finns så många gamla "vi brukar göra" så lokalbefolkningen vet knappt själva vad som egentligen gäller.

Gah!! Låter som grannen från helvetet!!!

Har tyvärr inga kunskaper inom lagen, men jag hoppas det löser sig så ni blir fri från den galna tanten...

Nja, det slogs i måndags och är nog redan förstört. :crazy: Vi hade tänkt slå det själva men eftersom det blev så här så lät vi det ligga.

Säljarna säjer att dom vägrat skriva på papper för arrende i alla år eftersom dom visste att dom skulle sälja gården förr eller senare. Dom hade talat om för henne ifjol att i år fick hon inte slå om hon inte pratat med de nya ägarna, oss, och det har hon inte gjort!

Mäklaren är den första vi ska prata med på måndag!!

Men du tror att hon kan ha rätt trots allt och att vi kan förlora rätten till vår mark trots att alla inblandade säjer att hon inte har något att komma med! :(

Ja, detta är självaste morsan till mörkrets härskare!!
Alla i byn har berättat sina historier och jag vet sen tidigare att hon inte är att leka med! :(

JA det kan hon.
Arrendelagen säger att ett arrendeavtal måste sägas upp skrifligt.
Och det säger att det löper vidare med arrendetiden igen och igen om det inte sägs upp.
Och muntligt gäller som skriftligt.
Hennes bevis för att hon hade arrende är att hon slagit tidigare år.
Så hennes arrende är "hävdat".
Hon skulle nog ha sagts upp skriftligen före års-skiftet eller något sådant, för avflyttning 15 mars.

Arrende är mycket starka saker, så hon sitter nog ganska så säkert är jag rädd för.

Så just nu har ni faktiskt ställt till det ordentligt.
Ni kan få stora problem med det där höet som ligger och har blivit förstört på vallen.
Någon måste antagligen köpa henne det hö som gått förlorat.
Och ni har inte heller fått något hö.
Ni borde ha låtit henne ta in det, och så hade ni kunnat träta om vems det var senare.
För då hade ni i alla fall haft hö och inte ruttet gräs att träta om.
Nu så fick ju ingen höet, vilket himla slöseri.

Leta gärna upp Jordabalken på nätet och läs om arrenden.
Där så står allt det här inklusive datum.

För att klara av nästa år, så måste ni skicka en skriftlig uppsägning av arrendet.
Skicka det rekommenderat med mot-tagningsbevis.

Eftersom säljarna av fastigheten meddelat att hon inte kan bruka marken förrän hon kontaktat de nya ägarna finns det ju inget arrendeavtal.
Problemet är väl att tidigare arrendatorn anmält marken för att kvittera EU-bidraget och eftersom det löper på flera år kan hon bli anmäld för bedrägeri.

Håller absolut med tidigare svar...lämna över ansvaret till säljaren som faktiskt utfäst att vare sig arrendavtal eller annan inskränkning av rådigheten eller nyttjanderätten av fastigheten skulle belasta er.
Om så trots allt är fallet är säljaren ansvarig för det. Förhoppningsvis finns den utfästelsen som Du hänvisar till även med i köpekontraktet.

Och mäklaren borde väl ha reagerat lite mer än att be "den tidigare brukaren" att ta kontakt med de nya ägaren. Det måste nog anses ha ankommit på mäklaren att reda ut hur nyttjanderättsöverenskommelerna kan komma att påverka er som nya ägare av fastigheten.

Så...även om något arrendeavtal inte formellt finns...innebär ju det som just hänt..att ni drabbas av skada och olägenhet som ni inte skall tvingas stå för. Ta kontakt med mäklaren och be om hjälp att reda ut situationen..och kräv också ersättning för det extraarbete detta har inneburit samt för det hö ni kan komma att tvingas köpa in....och se till att situationen reds ut även inför framtiden.
Det är mäklarens skyldighet att ta reda på sådana här saker och informera köparen om dem.

Hoppas situationen löser sig...

Du har fått många bra svar. Det är viktigt att du i första hand går på säljaren och mäklaren, inte den ev. "arga arrendedamen". Henne är det deras sak att ta hand om.
Klantigt av mäklaren att inte kolla upp detta ordentligt.

Ta sen och bli medlemmar i LRF omedebums, så kan även ni få råd och hjälp därifrån.

Eftersom säljarna av fastigheten meddelat att hon inte kan bruka marken förrän hon kontaktat de nya ägarna finns det ju inget arrendeavtal.
Jo, i lagens mening så gör det antagligen det.

Man måste säga upp arrendet SKRIFTLIGEN och ha ett BEVIS på att arrendatorn fått uppsägningen.

Nu så har jag tittat i lagboken.

Om arrendet är 5 årigt eller mera, så skall det sägas upp ett år innan avflyttning.
Annars så löper det vidare med 5 år i taget.
Om det är 1 årigt, så skall det sägas upp 8 månader FÖRE 15 mars, som räknas som flyttdag.

Att bara säga till en arrendator att "Nu vill vi ha marken själva" det gills liksom inte.

Så i detta fallet har det blivit väldigt FEL.
Och att hindra tanten från att ta det slagna höet kommer att bli mycket dyrt.

Dessutom så måste ni skaffa undan det hö som ruttnar på vallarna, och det snarast.
Ty annars kommer vallarna att ta skada.

Men fortfarande finns inget som visar på att damen ifråga har ett arrendeavtal. Att hö slagits tidigare år betyder enbart att damen fått bruka marken, men inte under vilka villkor eller förhållanden. Det är dessutom myckets vårt att bevisa att det funnits ett muntligt avtal.

Allt kommer att handla om att det blir en "ord mot ord" situation.
Och att ha fått bruka marken väger mycket starkt i det läget.
Jag vet, ty jag "blev med" arrende på det viset en gång.

Jag hade hävdat mitt arrende genom att bruka det och jag hade kvitton på inbetald arrendeavgift.

Men om du ber damen visa upp sitt arrende avtal så ger du henne fritt fram... - nu vet vi ju att det kan hon ju inte efetrsom hon hävdar att avtalet är muntligt med en död gubbe. Frågan är ifall inte muntliga avtal faller när ena parten dör, om det inte finns oartiskt vittne... Jag tror det är så, kolla det för har jag rätt bör hon inte kunna komma med nåt eller??... Köpte själv en gård ifjol lagom till oss och där mark varit utlånad till grannkäringen i storgården (att det alltid är käringarna!!??!!) och konflikt uppstod men sen sålde de tvärt och vi fick en jättbra granne istället envettg kunnig storbonde så att säga ja LYCKA TILL ialla fall jag håller tummarna!!!

Ett tips: ta kontakt med LRF konsult, dom har erfarenheter av såna här saker.

Lånar knappen..:))

Men..just jordbruksarrende kräver faktiskt skriftligt avtal för att vara giltigt för det fall det avser mer än 1,5 ha....så förhoppningsvis kan det ge Dig någon öppning av situationen.

Om det skulle vara så att den mark ni är oense om är mindre än så....får nog just brukandet stor betydelse...men som sagts tidigare...använd mäklaren till att lösa den situation som faktiskt inte skulle ha uppkommit om denne skött sitt jobb på ett riktigt sätt...

använd mäklaren till att lösa den situation som faktiskt inte skulle ha uppkommit om denne skött sitt jobb på ett riktigt sätt...
Det vet man inte.
Tanten kan vara bara rent fräck också.
Det viktiga är att ta reda på hur det är, så att man vet och inte bara tror.

Jag är inte lagkunnig men har en vän som är mäklare. När hon berättar om sitt jobb låter det som om precis ALLT som kan gå fel i en affär kan skyllas på mäklaren.

Ni har fått felaktig information och det verkar även som om arrendatorn faktiskt har behandlats fel (i och med att ingen skriftlig uppsägning har gjorts - arrendatorn måste ju rimligtvis få information om att denne inte längre har tillgång till marken!)! Att bruka jorden gör man ju inte på en dag och arrendet måste sägas upp i god tid innan säsongen. Som det är nu har väl arrendatorn ansvarat för vallens skötsel och det är ju lite orimligt om denne då inte får ta in skörden.

Som sagt, säljarna och mäklaren verkar ha klantat sig rejält!

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Övr. Hund Lite dålig rubrik, och jag minns inte om jag skrivit om denna "dam" innan. Är inte så aktiv här längre, men när frågorna kommer så blir...
Svar
17
· Visningar
2 051
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama