INgen råmjölk?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jaba
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 38
  • Visningar Visningar 3 118
J

Jaba

Varför producerar inte stoet råmjölk?

Mitt sto har mycket mjölk. Så mycket att hon skull ekunna föda en fölunge till. Dock kom det aldrig någon råmjölk varken före fölningen eller efter.
Fölisen har nu fått plasma men dock ca 12 timmar senare än vad han igentligen skulleha fått i sig antikropparna.

HUr påverkar det honom? Ska jag vara orolig för att fölora honom?

Tur i oturen så va det enbart av en olyckhändelse vet. påpekade att vi skulle ta ett blidprov på fölisen för att säkertälla att han hade fått i sig antikropparna.
Han hade inga alls.

Om jag tänker betäcka om henne är det troligta tt hon vid nästa fälning inte kommer få någon råmjölk då heller?

Sv: INgen råmjölk?

Jag har bara varit med om ett sto som haft problem med råmjölken och det fortsatte på henne under bägge de fölen hon fick.

Misstänkte nästan det.

VAd beror sånnt på igentligen?

Jag som hade tänkt betäcka om henne....

Det faktorer som förknippats med låg halt immunoglobuliner i råmjölken är dels att laktationen satt igång före fölningen dels överburenhet.

Det finns inga belägg för att ett sto skulle förväntas få samma bekymmer nästa gång men inga belägg för motsatsen heller! Fast man tycker iofs att om de vore så skulle det finnas rapporterat i litteraturen eftersom ca i 10 % av fölningar har råmjölken för litet IgG.

Vilket värde hade din fölunge vid vilket klockslag? Såg nu att du skrivit "inga alls" men 0 låter extremt märkligt, togs det flera prov? Togs det prov på mjölken? Många frågor!

Orsaken till att fölungen ska ha råmjölk inom 12 helst 6 timmar är att sen stänger sig hålen i tarmen så immunkropparna kommer inte in. Om den får immunoglobulin direkt i blodet efter 12 timmar är det OK.

HH

Senast ändrad av en moderator:

Ett utav mina ston hade "dålig" råmjölk förra året. Jag märkte det för att jag alltid mjölkar ur ett par dl och ger i flaska. Råmjölken brukar vara riktigt gul och klibbig, men mitt stos mjölk var vit och inte ett dugg klibbig. Jag tog då ut veterinären och vi tog prov på ungen som hade mkt dåligt med antikroppar och vi fick därför ge plasma.

Detta sto har tidigare fått sju föl och alltid haft bra råmjölk, så jag vet inte varför det blev så här. Hon hade inte läckt speciellt mkt innan heller.

Om jag var du skulle jag betäcka om, men se till att ha råmjölk tillgänglig i frysen, och ge av det för säkerhets skull. För att sedan veta stoets kvalite på råmjölken (kan ju vara bra att veta inför ännu nästa fölning), skulle jag till nästa år se till att ha en kolostrumrefraktometer, och kolla kvaliten.

Han har nu fått plasma i två omgångar.
Den tredje i eftremiddag.

Första provet togs runt 10-11 när föungen var 10,5-11,5 timmar gammal. Och han hade alltså noll antikroppar.

Andra provet togs morgonen efter vid 8,30. Värdet var bättre kommer dock inte ihåg vad det låg på. Men Vet trodde att han enbart skulle behöva en dos till.

I morse vid samma tid togs det tredje provet som visade strax under gränsvärdet. Men eftersom att han står bland hästar som är ute och åker/tävlar (dock i en egen avdelning/stall) så valde vet. att ge honom en omgång plasma till vilket skall ske om någon timme.
Vet. sa oxå att hade fälsiaen stått i ett mindre stall med hästar som inte tävlade så hade hon väntat.

INget prov togs på mjölken men den har aldrig varit gul och klubbig utan bara vit.
Vi möjlkade ur stoet vid födseln för att han hade väldiga problem med att hitta till tutten och trodde att hon faktist hade råmjölk.

Vad är plasma? ja jag förstår det är iställer för råmjölk (tror jag :)..) Men vad är det för något? Vart köper du sånt? Man kanske borde ha sånt hemma....

plasma är blod utan röda antikroppar och ges via dropp. I detta finns alltså antikropparna som finns i råmjölken.
Alltså inget du kan skaffa själv och ge alltså för att vara på den säkra sidan.

Vet. kan ha detta hemma om man har tur men vi fick åka en sväng ner till SVA i Uppsala för att hämta för någon dag sedan då vet. enbart hade två flaskor hemma som vi redan hade gett.
Det är alltså från SVA man beställer plasman.

Tyvärr kunde man visst inte lagra plasman så länge och det var därför veterinärer inte hade hur mycket som hälst hemma.
Det är väl inte allt för offta fölisar måste ha detta.

Hur ska man veta att stoet inte har antikroppar i mjölken, vi får ca 6 föl om året och vi har flera ston som endast har helt vit mjölk men har aldrig behövt misstänka att det inte funnits antikoppar.
Vi har stuteri samt seminstation och jag blir erbjuden att köpa plasma från vet.företag som räcker under 2 år. Så man kan be sin veterinär att ha plasma hemma om man är orolig.

Enligt min vet. så borde man misstänka när mjölken enbart är vit och inte gul och klibbig.
Är man ute i god tid tar man prov på råmjölken eller så blodprov på fölungen.
Plasman räckte som sakt 2 år i frysen och för att det inte ska bli gammalt då det inte är så vanligt att man lär ge plasma så har inte veterinärer så mycket plasma hemma.
Är man orolig så är det bättre att ha råmjölk hemma i frysen och ge i flaska innan fölungen börjar dia då det är väldigt dyrt att ge plasma.
Att fölungen ska drabbas av infektioner är oxå högre om man lär ge plasma än ge råmjölk vid första början.

Min veterinär säger att om stoet har vit och icke klibbig råmjölk så är det läge att ta ett foalcheck, för att förvissa sig om att fölisen fått i sig tillräckligt med antikroppar.
Det finns tydligen olika kvalitet på råmjölk, med mer el. mindre antikroppar.

Vet ett fullblodsstuteri som har som rutin att alltid ge alla nyfödda föl plasma, kostsamt, men dom tycker att det är värt det.

Senast ändrad:

Man köper en colostrumrefraktometer.

Har du använt en sådan??
Berätta gärnalite om den och var du får tag på den.

Vi har ju en stycken Kontie Ås som vi måste mjölka ur och kassera för att sedan ge fölet reservlagret från frysen varje år.

AM

Jag köpte en nu i vår, så jag har bara hunnit använda den vid en fölning än så länge. Den var lätt att använda, och inte speciellt dyr. Tror att det var 1200-1300:- plus moms.
Jag köpte från SweVet.

Har letat på Swevet men dom har den inte kvar kanske..hittar inte..

Heter det verkligen "colostrumrefraktometer" ??
Får liksom ingen relevant träff på det ordet på Google

AM

Provade på "colostrometer" i stället..gick lite bättre. Men hittar ingen svensk sida som säljer sådana

AM

Liknande trådar

Avel Fick ett fint stoföl i morse. Mamman är förstföderska och vill inte veta av henne, är aggressiv mot henne. Dock stod hon snällt när jag... 2 3
Svar
40
· Visningar
6 871
Senast: cirkus
·
Avel Jag sitter här och funderar och behöver bollplank! Förra året fick mitt sto ett sto föl på dygn 332, allt enligt skolboken - att stoet... 2
Svar
22
· Visningar
3 090
Senast: QuickStar
·
Avel Vi är sju familjer som bor på en gård (inget kollektiv alltså utan alla familjer har varsin lägenhet). Klockan var ungefär halv två på... 3 4 5
Svar
96
· Visningar
15 774
Senast: Aliche
·
B
Avel I en tidigare tråd kom ämnet in på antikroppar och råmjölk. Det här blir långt men förhoppningsvis inte krångligt. Alla däggdjur...
Svar
16
· Visningar
2 050
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Kattbilder #10