Ingen longering på Greva?

Sv: Ingen longering på Greva?

Nu var det jag var ute efter (letar fortfarande...har rätt många tidningar:o) en jämförelse med övriga ridgrenar/förbund och där var det westernridningen som ökade mest i jämförelse och då Reiningen i synnerhet, efter att den upptagits i FEI. De andra förbunden har också gått från ökning till minskning olika år. Sen är det ju som Lina_Olsson säger, alla är inte med i någon klubb/förening alls så det finns troligen ett rätt omfattande mörkertal.

*letar vidare*

Har för mig att de har suttit lappar om att man inte fick longera förut oxå. I alla fall i nya ridhuset och att man inte fick longera om andra red där.

förut fick man inte longera i det nya det gjorde en del ändå.

Fast jag kan absolut se hur dom förstör underlaget då många människor inte kan longera en häst ordentligt och har dålig koll på sin häst.

så är det, och det har blitt en ny utebana där en del longerat på samma ställe så duken under kommit upp,därför förbud.

Det är klart att det finns stora mörkertal, men tror ni inte övriga ridgrenar/förbund har det.

Om man driver en tes, måste man ha någon sorts belägg för det man säger. Det räcker inte att det stått i diverse tidningar att westernridningen ökar. Den som skriver artikeln reciterar bara dom h*n intervjuar och det är klart att dom talar i egen sak. Det är sällan det finns någon fakta bakom påståendena.

Bara för att en sak sägs eller skrivs många gånger betyder det inte att det är sant.

Om inte medlemsantalet i förbund och föreningar ökar och om inte antalet deltagare på tävlingarna ökar, vad gör det då?
Reiningryttarna?
Vadå, antalet medlemmar i SRHA? Antalet ekipage på tävlingarna? Antalet reiningstammade hästar i landet?

Eller är det bara mörkertalet som ökar?

Rätta mig gärna om jag har fel, jag vill gärna att antalet westernryttare ökar, men jag har inga belägg för att så är fallet.

Spännande, vad har du drivit för tes som du inte haft belägg för.

Jag driver inte en tes...utan tog del av en rapport där man sammanställt ökning/minskning av medlemsantal i olika förbund under en tidsperiod. Där stod det klart att westernridningen ökade mest. Underlaget var hämtat från de olika förbunden.

Jag misstänker ju att då denna information finns bl.a. i olika tidskrifter (även om inte siffrorna är nämnda) och hos uppfödare, utövare m.m. lär det inte bara vara jag som tagit del av den rapporten.

Vem som gjort rapporten, syftet har jag inget minne av men har letat i tidningar och på nätet. Tyvärr hittar jag inte det idag...men kommer att fortsätta spana efter den rapporten.

Det vimlar annars av andra intressanta rapporter på nätet som är klart läsvärda...från Regering, Jsv och länstyrelser runt om i landet...

De flesta här på Buke, liksom i det dagliga livet har erfarenhet och kunskap som kommer från det man läser och tar till sig och det vore väl attan om man inte skulle få återge det utan att behöva lägga ut hela böcker och rapporter som stöd:cool:...

Ursäkta att jag nämnde att jag läst denna rapport då...ska tiga som muren:angel:

De flesta här på Buke, liksom i det dagliga livet har erfarenhet och kunskap som kommer från det man läser och tar till sig och det vore väl attan om man inte skulle få återge det utan att behöva lägga ut hela böcker och rapporter som stöd:cool:...

Håller med!!!!:bow:

Det vimlar annars av andra intressanta rapporter på nätet som är klart läsvärda...från Regering, Jsv och länstyrelser runt om i landet...

Ursäkta att jag nämnde att jag läst denna rapport då...ska tiga som muren:angel:

Håller också med dig piraja....om man inte kan öppna truten utan att ha en publicerad källa till varje ord...då kan vi alla vara tysta i fortsättningen......:cool:

Ja, det är väl just åsikter man luftar?! :eek:
Annars får vi alla oxå hålla käft :cool:

Det är klart att man skall få säga vad man vill, men om man kommer med ett påstående får man väl räkna med att bli ifrågasatt. Varför är det en så vanlig reaktion i forumet att be om ursäkt för det man säger och hävda att man skall vara tyst?

Min uppfattning är inte att westernridningen ökar mest, men jag blir gärna övertygad om att den gör det. Just nu är jag inte övertygad.

om man inte kan öppna truten utan att ha en publicerad källa till varje ord...då kan vi alla vara tysta i fortsättningen......:cool:
...eller räkna med att bli ifrågasatta

Helt ok...och jag vill då tillägga att det är ca 1-1,5 år sedan jag läste detta och det handlade om en period om 5 år där SvRFs medlemsantal/aktiva utövare stod rätt stadigt, islandshästarnas framfart hade dämpats betydligt (många turridningsföretagare som tappat fart) och westernridningen var den som ökade mest under den perioden.

Sen händer det ju självklart saker när en del utövare tappar fascinationen och går tillbaka så det är alltid en viss förändring + till - fram och tillbaka. Dock har jag inte fått uppfattningen att westernridningen slutat öka i jämförelse efter den rapporterade perioden...men det har jag inte några belägg för annat än vad som händer i närområdet.

Jag fortsätter leta efter den rapporten jag nämnt...:cool:

Tack för ett utmärkt inlägg, nu diskuterar vi!

Jag är dock fortfarande inte övertygad… :)

Personligen kan jag inte svara för WRAS klubbar men vad gäller mina föreningar tex SPHA, SQHA, NSBA o med all säkerhet även NRHA och allt vad de nu heter så är min bestämdaste uppfattning att medlemsantalet och framför allt intresset ökar!
Antalet hästar av dessa raser också.

Jag har inga belägg för detta påstående och jag orkar inte leta upp några heller :cool:

Sedan, vad det eg har med longeringen på greva att göra det vete fasen. Om dom har ett problem med hur folk som står på anläggningen longerar sina hästar får dom väl försöka utbilda dom i det då, ta dit en tränare som visar grundläggande basic. :smirk:
Kan ju inte vara så lockande att stalla upp där tex med en häst som ska ridas in eller sättas igång eller liknande, om man inte får longera.

Och på tävling är det i mitt tycke helt befängt och ej genomförbart att förbjuda longering. Punkt.

:eek:...ursäkta urspårningen:o...

Håller till fullo med att det verkar helgalet att inte få longera på tävlingsplatsen:cool:

Även jag ber om ursäkt för urspårningen...
Personligen kan jag inte svara för WRAS klubbar men vad gäller mina föreningar tex SPHA, SQHA, NSBA o med all säkerhet även NRHA och allt vad de nu heter så är min bestämdaste uppfattning att medlemsantalet och framför allt intresset ökar!
Antalet hästar av dessa raser också.
Trevligt. SQHA's verksamhetsberättelser visar i den senaste dock på en minskning.

Ja, som jag sa var det min uppfattning. Men det kan ju lika gärna ha med att göra att folk inte är medlemmar, egentligen borde man väl kolla på antalet svenska medlemmar hos AQHA för att få se den faktiska siffran och det gäller aktiva också. SQHA medlemskap är inget krav på AQHA shower (el har så inte varit tidigare)

så är det, och det har blitt en ny utebana där en del longerat på samma ställe så duken under kommit upp,därför förbud.

är inte det bevis på en dåligt gjord ridbana? det brukar väl vara ca 10cm "mjukt" underlag sedan packat underlag å sedan duk? eller har jag fel?

Tycker också det låter väldigt konstigt!

Hur funkar det på alla andra stora anläggningar liksom?

Det låter som konstruktionsfel på ridbanan snarare....

Senast ändrad:

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 280
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 933
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp