Ingen longering på Greva?

Sv: Ingen longering på Greva?

Ja men eller hur! :devil:

Vi får arrangera gemensam norrlands-transport! :banana:
En bra affärside:) bor i mellan Sverige , gillar inte att lasta o åka en 60-70 mil ner för att tävla på Bökeberg, okey det är en bra anläggning men allt behöver inte läggas i Skåne.. vi får väll se vart ridecampen hamnar i år, Skåne hörde jag här om dan.. suck..

Du får väldigt gärna ta reda på dessa siffror och lägga ut dem på Buke.

Jisses...läste det i en ridsportstidning för ett bra tag sen. Slog upp det på nätet och hittar inga siffror men som enskild ridgren är Reiningen tydligen outstanding vad det gäller nya utövare. Även Wikipedia nämner tillväxten men inte i siffror...lovar återkomma om jag snubblar över tidningen i mina gömmor. Tror jag har den kvar...här är en artikel. Faktum är att det finns en hel del att läsa om det om man googlar lite;)

Lite till...
...och längst ner finns ytterligare en bekräftelse på detta...

Senast ändrad:

Men nu var det ju dessa siffror jag efterlyste.

Vad jag ska med dem till har inte framgått, right?

Fast jag kan absolut se hur dom förstör underlaget då många människor inte kan longera en häst ordentligt och har dålig koll på sin häst. Då menar jag att dom låter hästen slängtrava runtrunt runt och sen galoppera varav på varv på varv hedlöst. och då då blir underlaget förstört. De är inte många som kan longera sin häst i en fin samling på tygeln. De blir säkert inga problem under tävlingarna om man sköter sig och har hästen under kontroll.

*kl*
Har för mig att de har suttit lappar om att man inte fick longera förut oxå. I alla fall i nya ridhuset och att man inte fick longera om andra red där.
Kan tänka att de även har att göra med att folk longerar - tar mycket plats, utan att fråga övriga i ridhuset om de är ok.

Så vitt jag vet är det bara en tävling som flyttat tillbaka till Skåne 2008 och det är September Rundown.
SQHA gör sina tre tävlingar som valigt på Greva liksom att MK gör åtminstonde två
Jag kan inte låta bli att påpeka att det är fritt fram för alla och envar att göra tävlingar, så att man kan få dem på hemmaplan.

Och vad gäller ride campen så har den varit på Grevagården i tre år!
I Timrå i två år och ALDRIG i Skåne, så det kan väl vara Skåningarnas tur att få ta del av detta arrangemang...

Monke

Så vitt jag vet är det bara en tävling som flyttat tillbaka till Skåne 2008 och det är September Rundown.
SQHA gör sina tre tävlingar som valigt på Greva liksom att MK gör åtminstonde två
Jag kan inte låta bli att påpeka att det är fritt fram för alla och envar att göra tävlingar, så att man kan få dem på hemmaplan.

I Timrå i två år och ALDRIG i Skåne, så det kan väl vara Skåningarnas tur att få ta del av detta arrangemang...

Monke

Ja och några D-tävlingar är här knappt bara Whao vad jag kan se änsålänge. Så allt ligger inte i Skåne.

Gillar mer att ridecampen ligger mitt i landet, mer rättvist. Grevagården har bra övernattningsmöjligheter, 3 ridhus ,tre utebanor, stallplattser, cafeteria. Det är endast SQHA s tävlingar vi kommer att åka på, de tre som går på Greva. Och ridecampen skippar vi i år igen, i fjoll var det nästan 80 mil till ridecampen och de tidigare åren var hästen för ung för att kunna vara med på Greva ridecampen. Dottern har planer på att leta upp ett sommarjobb i år istället hos en western tränare och ta med sig hästen dit , vem vet de kanske hamnar nere i Skåne.

Senast ändrad av en moderator:

Gillar mer att ridecampen ligger mitt i landet, mer rättvist. Grevagården har bra övernattningsmöjligheter, 3 ridhus ,tre utebanor, stallplattser, cafeteria. Det är endast SQHA s tävlingar vi kommer att åka på, de tre som går på Greva. Och ridecampen skippar vi i år igen, i fjoll var det nästan 80 mil till ridecampen och de tidigare åren var hästen för ung för att kunna vara med på Greva ridecampen. Dottern har planer på att leta upp ett sommarjobb i år istället hos en western tränare och ta med sig hästen dit i stället.
Håller med dig.:bow:

Monke

Timrå ligger ju inte äns i mitten av sverige, så mest rättvist borde det väl vara att ha en ridecamp ännu norrut...

men skåne.. näe.. ni borde lära er att åka så som vi norrlänningar måste göra!:devil:

Arvidsjaur:devil: stavas det så?:p oj , nu försvann vi från longeringsämnet, men här uppe får nog alla longera hästarna, för det blir nog inte många som åker den biten... tanka bilen, lastbilen, kör i 10 tim, sen rid o tävla med glädje utan att glömma mönstren pga tröttheten.. och konkuransen på banan blir ju stenhård 3-5 startande...

Senast ändrad av en moderator:

Gillar mer att ridecampen ligger mitt i landet, mer rättvist. Grevagården har bra övernattningsmöjligheter, 3 ridhus ,tre utebanor, stallplattser, cafeteria. Det är endast SQHA s tävlingar vi kommer att åka på, de tre som går på Greva. Och ridecampen skippar vi i år igen, i fjoll var det nästan 80 mil till ridecampen och de tidigare åren var hästen för ung för att kunna vara med på Greva ridecampen. Dottern har planer på att leta upp ett sommarjobb i år istället hos en western tränare och ta med sig hästen dit , vem vet de kanske hamnar nere i Skåne.

jag röstar timrå igen!

2ridhus med cafeteria i mitten så man ser ner i båda ridhusen samtidigt, stoooor utepaddock, stallplatser (boxar innomhus), dessutom är det TOMT i hela anläggningen på sommaren = inte massa störande folk. man kan sova över om man har egen madrass med sig, det finns iof bara en säng... plats för husvagnar, tält osv.
dessutom är inget omöjligt, vill man bygga nånting får man bygga det...;)

Arvidsjaur:devil: stavas det så?:p oj , nu försvann vi från longeringsämnet, men här uppe får nog alla longera hästarna, för det blir nog inte många som åker den biten... tanka bilen, lastbilen, kör i 10 tim, sen rid o tävla med glädje..

på timrå får ni longera hur mkt ni vill :banana:

dessutom ska vi få en islandshästrundel (vad kallas det?) i sommar/vår så man kan gassa av dem extraenergin... annars har vi en ca 4km lång uppförsbacke(upp på ett berg) som man kan brassa av på, och avsluta med ett dopp (sjö längst upp).
det finns "obegränsat" med varmvatten så flera kan duscha sina hästar samtidigt, rena fräscha människo-duschar, paddocken ute är så stor att 5st LÄTT skulle kunna longera samtidigt som folk rider.

Senast ändrad:

Man skall inte tro all man läser i tidningarna...

Aftonbladet år 2000
"Det svenska förbundet WRAS (Western Riders association of Sweden) växer lavinartat. Förbundet har just nu 4200 medlemmar."

Medlemmar enligt WRAS
år 2000: 3182
år 2001: 3304 ökning
år 2002: 3711 ökning
år 2003: 3738 ökning
år 2004: 3574 minskning
år 2005: 3492 minskning
år 2006: 3446 minskning

Medlemmar enligt SQHA
år 2005: 390
år 2006: 480 ökning
år 2007: 443 minskning

Någon som sitter inne på fler siffror hos andra föreningar/förbund?

problemet är väl att det finns en drös som rider western men inte är med i en klubb. och dito på den engelska sidan. men där är iaf t.ex. ridskolorna förbundsanslutna.

jag kan bara referera till området där jag bor, och vi blir fler och fler. vi är flera som tränar mm men det är bara några få som är medlem i klubb! tidigare fick man ju tävla D-klass utan licens osv, vilket gjorde att det var måååånga som skippade att bli medlemmar, varför bli medlem när man inte måste?

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 280
Senast: malumbub
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 818
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 550
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 938
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv