Ingen breddad lamellrand = Ingen hovbensrotation/sänkning?

Sv: Ingen breddad lamellrand = Ingen hovbensrotation/sänkning?

nja...en sänkning ser du inte på lamellranden, det ser du i sulan. Och det krävs ett tränat öga att se ifall lamellranden är bredad eller inte. Ibland kan man lura sig. Men visst rotationen ser du dels i randen och dels på hovväggen. Sett från sidan(lateralt/medialt)

Det var min hovslagare som kommenterade att lamellranden på (fång)hästen inte var breddad, han räknade således att risken för att rotation hade uppstått som minimal.

Själv litar jag mest bara på röntgen, men det kan vara intressant att veta huruvida det anses att han har rätt i sitt uttalande.

Någon med fler kommentarer/tankar?

Millz skrev:
Det var min hovslagare som kommenterade att lamellranden på (fång)hästen inte var breddad, han räknade således att risken för att rotation hade uppstått som minimal.

Själv litar jag mest bara på röntgen, men det kan vara intressant att veta huruvida det anses att han har rätt i sitt uttalande.

Min fånghäst hade kraftiga hovbenssäkningar och rotationer. På det värst drabbade frambenet syntes det en liiiiiten breddning av lamellranden enligt min mycket kunniga hovslagare.
Jag förlitade mig på röntgenbilderna som sedan min hovis arbetade efter.

Den breddade lamellranden kommer inte direkt vid fånganfallet, den syns först när den växer ned.
Det är väl därför man rekommenderar att röntga en häst som haft ett fånganfall.

emindy skrev:
Den breddade lamellranden kommer inte direkt vid fånganfallet, den syns först när den växer ned.
Det är väl därför man rekommenderar att röntga en häst som haft ett fånganfall.

...så att hovslagaren vet hur han ska SKO... :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

..eller en SHP ska verka...

Förklara gärna hur järnskon/sömmen korrigerar en hovbensseparation.

Ann

Senast ändrad av en moderator:

Kavat skrev:
..eller en SHP ska verka...

Förklara gärna hur järnskon/sömmen korrigerar en hovbensseparation.

Ann

Eh...? Menar du hovsbensROTATION?

Förövrigt Kavat, jag ville bara tjyvnypas lite med Emindy, inte fortsätta den här lönlösa debatten om järnets vara eller icke vara...Vi kommer i alla fall aldrig komma fram till nåt vettigt.

Senast ändrad:

vdb skrev:
Eh...? Menar du hovsbensROTATION?

"Förövrigt Kavat, jag ville bara tjyvnypas lite med Emindy, inte fortsätta den här lönlösa debatten om järnets vara eller icke vara...Vi kommer i alla fall aldrig komma fram till nåt vettigt.

Som SHP skiljer jag på separation/rotation/, vilket jag naturligtvis inte kan förutsätta att du vet.
En rotation av hovbenet uppstår när vinklarna är felakiga (hovbenet inte markparallellt). En rotation kan förekomma utan en separation men "bäddar" för den.
En separation är enligt vår definition när hovbenets suspension mot hovkapslen har släppt (sträckta lameller). En separation kan föreligga(och är mycket vanligtförekommande om än inte så vanligt som en rotation) även utan en rotation. (Om sulan hålls i sitt upphöjda läge (genom en sko eller t ex för mycket sulmaterial) och forcerar hovbenet mot hovväggen syns inte detta på en röntgenbild. Likväl föreligger en separation.) När hoven återfår sin rörelseförmåga blir separationen synlig på röngen genom att det ges utrymme/fungerande hovmekanism för hovbenet att rotera innuti hovkapseln. En häst kan alltså har en separation utan att det har föregåtts av en akut inflamation som ägaren/veternär diagnostiserat som fång.
Sänkt hovben (dropped coffinbone) är när hela suspensionen runt om har släppt och hästen står på sin sula istället för att "hänga" i lamellerna.

Nej jag vet att man inte kan svara på hur järnskon fungerar som behandling. Då blir det ju ännu mer underligt att man föreslår den som lösning gång på gång. Du tjyvnyper ju dig själv på det viset som jag ser det.

Senast ändrad av en moderator:

preecis! ;)

(Du FÅR ignorera Kavat, som du säger kommer vi iallafall ingenstans)

/Emma

Äntligen lite humor och goda vibbar i denna debatt...och du förstod alls inte detta :angel:

Kavat....hörre du. Både Emindy( den mitt mess var riktat till) och Mynta förstod precis vad jag menade, humor kallas det. Käftsläng ett annat ord. MEn din ilska och tråkiga inställning biter dig bara själv i röven.

För övrigt tror jag det är sänkning du menar? På ren svenska alltså, det är heller inget nytt, bara vi håller rätt på vad vi menar. Du har heller uppenbarligen inte läst mina mess om där jag skulle vilja ha barfota istället för skor, vilket jag minst lika ofta propagerar för.

vdb skrev:
Kavat....hörre du. Både Emindy( den mitt mess var riktat till) och Mynta förstod precis vad jag menade, humor kallas det. Käftsläng ett annat ord. MEn din ilska och tråkiga inställning biter dig bara själv i röven.

.
Yeehaa!! exakt! :bow: :bow: :rofl:
SHP ... (förkortning för Saknar Helt Proffessionell humor..??) ;)

vad tyst det blev här? Ingen som skrikit sig hes på flera dagar i den här tråden!

vdb skrev:
Ingen som skrikit sig hes på flera dagar i den här tråden!

Jag skulle uppskatta om jag kunde slippa få min tråd nerskriken; svar och tankar kring min fråga överst räcker.

Tack tack.

Liknande trådar

Hästvård Hej, fick åka in akut med hästen i fredags och då konstaterades kraftig hovbensrotation med 8 mm kvar till sulan. En dryg vecka tidigare...
2
Svar
29
· Visningar
2 661
Senast: Missemus
·
Ridning Och jag har ingen aning om vad jag ska leta efter. Jag behöver en som kan stå en vecka eller tre utan att göra skolor ovan mark när vi...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 885
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 445
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 144
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar