Ingen att prata med

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter som att det kanske är bra att avvakta flytt. Det är trädgården som är den största nackdelen? Att du inte orkar med den?
Ja, den är den största nackdelen.
När du väl kommer igång, är det terapeutiskt att hålla på att rensa och gräva? Ibland känner jag det, kände det när jag bekämpade maskrosor häromveckan, när jag mår lite sämre brukar jag baka, helst kanelbullar. Att hantera en vetedeg får mig lugn i själ och huvud.
Jag har svårt att komma igång med aktivitet ö.h.t. och orkar heller inte hålla på så länge om jag börjar. Det finns ingen ork. Livet är ju liksom rätt meningslöst.
Du hade ämnet uppe i en annan tråd, går det inte att göra trädgården mindre arbetskrävande? Visst är det tråkigt med arbete och planer i trädgården som man kan "känna" går till spillo men det hör nästan till, liksom vi förändras förändras också trädgården och med mindre ork måste man minska eller ändra ambitionerna. Det är en insikt jag (och många andra) fick lära mig, att det jag från början ville skulle kräva alldeles för mycket .
Jag kan inte minska arbetsinsatsen ännu mer, med tanke på att jag knappt orkar något alls. Men jag vill rädda mina växter i alla fall, d.v.s. hålla ogräset borta från rabatterna (totalt 3 st. varav 2 är små.)

Ett sidospår angående trädgårdar som fått läggas om. En trädgård jag vistats många timmar i är Lunds Botaniska Trädgård, trots att flera personer arbetar där på heltid har den fått läggas om helt och är bara en spillra av vad den en gång var. När jag kom till Lund fanns bara rester kvar av alla de olika sorters växter som tidigare fanns i trädgården och som man kunde se på foton. Det hade varit helt fantastiskt att få gå där då men trädgården är fortfarande fantastisk trots att merparten av växterna försvunnit, där finns fortfarande tillräckligt

Och nästan alla stora trädgårdar har mött samma öde. De måste anpassas efter nya förhållanden, men de är fina ändå!

Sedan tycker jag det är fult att tala illa om omsorgs/LSS-personal online på det vis TS gör. De kan inte försvara sig men jag skulle själv bli jätteledsen om jag jobbade inom omsorgen och fick veta att en brukare uttryckte sig såhär om mig offentligt.
Samtidigt är det väl lite så när man jobbar med människor? Jag menar inte att man faktiskt borde göra så eller att det är rätt att göra så men jag hade ju nästan blivit förvånad om folk inte snackat/skrivit om mig för att jag skött saker osmidigt på jobbet. Jag gör så gott jag kan men det händer att man är onödigt grinig ibland eller inte reder ut en situation lika bra som någon annan eller att jag inte klickar alls med person x osv. Det är något jag räknar med händer när jag jobbar så tight på kunder som jag faktiskt gör. Någonstans vägs det väl upp av att man är uppskattad av många andra och är man inte det är det ju läge att byta jobb. Sen, som sagt, säger jag inte att det är varken rätt eller trevligt att prata illa om personalen på öppna forum.

Kanske hade det givit mer om @Wille pratat direkt med människorna/till deras ledning osv i lika tydliga ord som här samt, iom att problemet fortsätter, kanske gå igenom handlingsplanen tillsammans med ansvarig för att se om det är otydligt någonstans. Kanske lagt till nåt om att personen behöver kommunicera om denne är tyst för att känna av om det uppstår ny situation eller nåt. Min erfarenhet är att instruktioner kan tolkas på mååånga sätt och att de behöver vara extremt tydliga för att det ska bli rätt. Tydligare än många kan skriva dem. Det kanske @Wille gör också iofs?

Samtidigt är det väl lite så när man jobbar med människor? Jag menar inte att man faktiskt borde göra så eller att det är rätt att göra så men jag hade ju nästan blivit förvånad om folk inte snackat/skrivit om mig för att jag skött saker osmidigt på jobbet. Jag gör så gott jag kan men det händer att man är onödigt grinig ibland eller inte reder ut en situation lika bra som någon annan eller att jag inte klickar alls med person x osv. Det är något jag räknar med händer när jag jobbar så tight på kunder som jag faktiskt gör. Någonstans vägs det väl upp av att man är uppskattad av många andra och är man inte det är det ju läge att byta jobb. Sen, som sagt, säger jag inte att det är varken rätt eller trevligt att prata illa om personalen på öppna forum.
Jag håller helt med. Sen vill jag bara tilägga att det är ganska stor skillnad om man som anonym användare skriver att man inte klickar med en omsorgsperson, många här inne skriver mycket starkare saker om människor som de av någon anledning korsat vägar med och det anses vara helt ok om inte personen är direkt identifierbar.

Jodå kvickrot går visst att få bort även om rötterna har nästlat sig in i andra växters rötter.
Om vi nu ska in på det spåret, så ja! Jag brukar gräva upp en planta i taget, rensa bort alla rötter (de syns tydligt och går bra att dra i), ev passa på att dela plantan och så sätta tillbaks, eller jordslå i väntan på att rabatten blir klar. Det finns betydligt värre ogräs!

Om man inte vill gräva upp sin planta så får man ta det långsiktigt, hålla kvickrotsstrået i toppen med vä hand, och med hö följa strået till bott och dra upp- ibland går strået av-ibland kommer lite rot med. Till slut dör kvickroten ut.
Det brukar gå relativt fort att få bort den i rabatter och trädgårdsland genom att göra som du beskriver, kvickroten är mer ett problem i vildängar och andra ytor som sköts extensivt.

Det är liksom förutsättningen att alla växter ska behållas. Och med den förutsättningen går det faktiskt inte att få bort den.
Vilka är perennerna i den rabatten? Pioner eller mindre plantor? Jag har ett elände med GRÄS kring mina pioner (tänk om jag också har kvickrot???) och dem kan jag ju inte direkt lyfta upp och rengöra kring rötterna. Annars funderar jag på att ta upp de perenner jag vill ha kvar och sen gräva om hela rabatten. Men ja, även jag känner att det blir ett stort jobb och drar mig för det.

(Jag vill främst ha kvar stjärnflockan och de olikfärgade röllekorna. De enorma trädliljorna kan jag inte heller gräva upp så där får jag envist putsa runtom.)

Kan du boka en tid för trädgårdshjälp som gör rubbet på en gång? I höst kanske?

Alltså jag äger en gammal trädgård och bor i en annan gammal trädgård.
Ibland med ett antal års mellanrum är det någon som är intresserad och röjer upp litet. Rabatterna återhämtar sig omedelbart och blir fina igen.
Den ena trädgården är anlagd på 1940-talet och den andra är senast omstrukturerad på 1960-talet.

Chill. Det överlever. Just pioner klarar sig utmärkt.

Det brukar gå relativt fort att få bort den i rabatter och trädgårdsland genom att göra som du beskriver, kvickroten är mer ett problem i vildängar och andra ytor som sköts extensivt.
Det håller jag väll ioförsig inte med om. Kvickrot är helt hopplös att hantera när den tagit sig in i rabatten. Enda lösningen brukar vara att gräva upp alla växter sen sitta och sortera ut vad som är växtens rot och pilla ur alla jäkla kvickrötter man hittar och sedan gräva om hela landet inkl sortera bort kvickroten och återplantera. Efter det får man hålla ögonen på det landet hela tiden. Eftersom den har så lång säsong så växer den långt in på vintern och tidigt på våren och ligger förre alla andra växter.

Hur som helst har man låg energinivå så är ju allt som kräver ständigt övervakning svårt, utarmning är liksom inte ett alternativ då.

Alltså jag äger en gammal trädgård och bor i en annan gammal trädgård.
Ibland med ett antal års mellanrum är det någon som är intresserad och röjer upp litet. Rabatterna återhämtar sig omedelbart och blir fina igen.
Den ena trädgården är anlagd på 1940-talet och den andra är senast omstrukturerad på 1960-talet.

Chill. Det överlever. Just pioner klarar sig utmärkt.
Det beror säkert på vad man har för nivå på sitt intresse, vilken typ av växter som står där osv. Har du typiska torparväxter som klarar konkurrens och dessutom mest går in i dvala om konkurrensen blir för hård, så återkommer de ju såklart när det rensas och gödslas lite. Andra känsligare växter klarar sig inte alls utan dör ut och lämnar ett tomt hål efter sig.

Det håller jag väll ioförsig inte med om. Kvickrot är helt hopplös att hantera när den tagit sig in i rabatten. Enda lösningen brukar vara att gräva upp alla växter sen sitta och sortera ut vad som är växtens rot och pilla ur alla jäkla kvickrötter man hittar och sedan gräva om hela landet inkl sortera bort kvickroten och återplantera. Efter det får man hålla ögonen på det landet hela tiden. Eftersom den har så lång säsong så växer den långt in på vintern och tidigt på våren och ligger förre alla andra växter.

Hur som helst har man låg energinivå så är ju allt som kräver ständigt övervakning svårt, utarmning är liksom inte ett alternativ då.
Jag håller med om att det krävs lite arbete att få bort den, arbete som man kanske inte orkar med, men som sidospår i tråden går kvickroten att få bort utan att behöva ta till så drastiska metoder som att gräva upp alla växter. Det är ett vanligt ogräs inom jordbruket och där använder man samma metod fast maskinellt då förstås.

Jag håller med om att det krävs lite arbete att få bort den, arbete som man kanske inte orkar med, men som sidospår i tråden går kvickroten att få bort utan att behöva ta till så drastiska metoder som att gräva upp alla växter. Det är ett vanligt ogräs inom jordbruket och där använder man samma metod fast maskinellt då förstås.
Hur jobbar man med kvickroten i perennaplanteringar i jordbruket menar du?

Vilka är perennerna i den rabatten? Pioner eller mindre plantor? Jag har ett elände med GRÄS kring mina pioner (tänk om jag också har kvickrot???) och dem kan jag ju inte direkt lyfta upp och rengöra kring rötterna. Annars funderar jag på att ta upp de perenner jag vill ha kvar och sen gräva om hela rabatten. Men ja, även jag känner att det blir ett stort jobb och drar mig för det.
Jag har mina pioner i gräsmattan och de verkar trivas väldigt bra :)

Jag har kollat på det också. Det finns inget. Och blir jag frisk någon gång så kommer jag behöva flytta igen. Jag kommer inte stå ut.
Om du inte kommer att stå ut där som frisk, lär du knappast må bra av sånt boende nu när du mår dåligt heller. Uppväger det inte att du bor fritt med trädgård, även om trädgården just nu får klara sig själv med kvickrot och allt? I en lägenhet skulle du kanske må ÄNNU sämre och utsikterna att bli frisk och glad igen krympa. Eller?

Det beror säkert på vad man har för nivå på sitt intresse, vilken typ av växter som står där osv. Har du typiska torparväxter som klarar konkurrens och dessutom mest går in i dvala om konkurrensen blir för hård, så återkommer de ju såklart när det rensas och gödslas lite. Andra känsligare växter klarar sig inte alls utan dör ut och lämnar ett tomt hål efter sig.
Det kan kanske vara bra att välja sådana växter som jag har om energinivån är låg.
Då så kan man ha en vacker trädgård utan att bli stressad av den.
Det är ju definitivt bättre än att flytta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fordon Golf kombi 1,9 TDI 2008 Bakluckan går inte att stänga, jo den går att fälla ner, men låsklykan vill inte låsa. Låsklykan är i öppet...
Svar
0
· Visningar
191
Senast: movi
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 617
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Är det nån härinne som varit i kontakt med jourhavande präst? Hur var det? Kändes det som det gav nåt? Är inte troende och tvekar även...
2
Svar
26
· Visningar
2 058
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 565
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Valet i USA