Informera om skällande hund...

CarEr

Trådstartare
det är frågan.

Nu sitter jag igen, på ledig dag och lyssnar på grannens hund som har skällt oavbrutet i över en timmas tid.

Jag gillar hundar men jag avskyr att de inte kan vara själva utan att skälla/yla i flera timmar. Som liten hade familjen hund. Han skällde i 15 minuter efter att vi åkt hemifrån, enligt grannarna. Vi bodde då i hus.

Nu är det andra hunden som har svårt för att lämnas själv. För något år sedan hade jag en hund vägg i vägg med mitt sovrum som ylade/skällde konstant när matte gick hemifrån. När man lyssnat på det i flera timmar och ska upp och jobba dagen därpå så kommer i alla fall jag till en gräns där det är nog. Jag skrev en lapp 2ggr på 6 månader om hur hunden reagerade på att vara själv. Reaktionen blev en stupfull ägare som kom och bankade på dörren kl 2 på natten och frågade vad i helvete jag menade som klagade.

Nu har jag åter en hund, nu våningen ovanpå som när jag skriver detta har skällt i 1.5 timma. Oavbrutet.

Jag har lämnat en lapp med information om att hunden faktiskt skäller när den lämnas själv.

Synpunkter från hundägare? Naturligtvis skulle jag kunna gå upp när de är hemma, men jag har ingen aning om vilka det är som bor där eller hur de kommer att reagera. Med tanke på föregående blir jag lite vaksam.

Jag är inte heller ute för att vräka någon. Men jag skulle vilja sitta i min lägenhet utan att känna mig stressad över att ha en hund skällandes

Sv: Informera om skällande hund...

Som hundägare hade jag velat att du gick upp och sa till, alternativt la en trevlig lapp i brevlådan.
Möjligheten finns ju att dom inte vet om att hunden skäller konstant efter att dom lämnat den ensam :)

Självklart ska du inte behöva stå ut med en skällande hund hela dagarna, det kan ta nerverna på vem som helst.

Jag tycker att det är självklart att man informerar om skällande hund. Framförallt för hundens skull, men också för ens egen och grannarnas skull.

I mitt förra hus så var det i perioder en hund som blev lämnad ensam och som då ylande i flera timmar. Jag var inte säker på vilken lägenhet som hunden satt i (ljud kan ju transportera sig lite märkligt) så jag skrev en vänlig lapp och satte upp i trapphuset.

En vettig hundägare skulle vara tacksam för informationen och direkt försöka åtgärda det så att både hunden skulle må så bra som möjligt i hemmet (hundar som skäller konstant har det absolut inte optimalt hemma) och för att störa grannarna så lite som möjligt.

En ovettig hundägare skiter i vad eller hur man säger saker... :wtf:.

Tyvärr har jag nog inte mer att tillägga än så, jag hade nog lämnat en lapp till/pratat med dem personligen, blir det ingen ändring hade jag tagit upp det med hyresvärden (vissa tar ju åt sig mer av att hyresvärden säger till än "bara" en granne). Hade inget av detta burit frukt hade jag dokumenterat mer om hur ofta och hur länge störningen är, och lämnat detta till ex hyresgästföreningen/störningsjour

/Miao, en (förhoppningsvis ;) ) vettig hundägare

Denna gången fick jag trots allt en vettig reaktion.

Ägaren ringde precis på dörren och meddelade att hon ska testa antiskallhalsband och att jag gärna får meddela huruvida det fungerar eller inte.

Kattkompis, leksaker och radio fungerar bevisligen inte.

:bow:

Jag som hundägare hade gärna velat veta om min hund satt och skällde och hade verkligen inte blivit arg.. Det är ju för hundens skull man vill veta :)

Däremot har jag bott granne med en person som ringde och klagade på våra två hundar stup i kvarten. En gång hade personen ringt hyresvärden som ringde med och sa att nu måste du åka hem, dina hundar har skällt i 4 timmar. Problemet var att jag hade varit hemma hela den dagen :cautious: Hade som längst varit nere vid soptunnan (tar 1,5 min och jag hade hört hundarna om de hade skällt).

Mvh Domino_s

Hjälp.

Jag vill ju inte bråka med mina grannar, men jag vill samtidigt inte att hunden ska må dåligt.

Denna gången fick jag trots allt en vettig reaktion.

Ägaren ringde precis på dörren och meddelade att hon ska testa antiskallhalsband och att jag gärna får meddela huruvida det fungerar eller inte.

Kattkompis, leksaker och radio fungerar bevisligen inte.

:bow:

Men fy, sätt antiskall på människan istället :banghead:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 023
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 085
Senast: Snurrfian
·
Relationer Den senaste tiden är det någon eller några som busringt på vår lägenhetsdörr. Denna helg har det hänt en gång per dag (igår så sent som...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 379
R
Hundhälsa Grannen nedanför har en liten hund som vi sällan märker av, ibland skäller den lite på kvällen men inte mer än så. Nu idag har den...
Svar
18
· Visningar
3 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka