Info om gamla fullblodshingstar

S

selmaH

Hyperbole xx och Light o Love xx. Någon som har info om dessa två fullblodshingstar. Toppen om någon har eller vet var man kan hitta ev. bilder på dem också. Tack på förhand!

Sv: Info om gamla fullblodshingstar

Tack! Där har jag redan varit o tittat. Tänkte om någon visste lite mer fakta om dem. Kanske känner till några avkommor osv. Skulle jättegärna vilja se lite bilder på dem också. Men som sagt var tack ändå.

Light o'Love xx blev far till hingstarna Clubman Junior xx och morfar till Presto xx.
Hyperbole xx blev far till hingsten Aleppo xx, Presto xx och morfar till Son of a Gun xx och Rick xx samt mormorsfar till Unruh 730, Hjovial xx, Manesco xx och Manifest xx.

Så här står det i Huvudstambok nr 14; Light o´Love xx, br, 164 cm, f. 1928 i England. Imp. 1937 av C.G. Staël von Holstein för Å. Danielsson, Kåreholm, Rönö. Pr.A. I avel from 1938. Far till Clubman J:r xx (vinnare av Svenskt Derby) och stona 4496, 4931 och 4937.

Huvudstambok nr 30; Hyperbole xx br, snp, vthip, 3 vtff, 160 cm. f. 1945 i England hos J.V. Rank. Vunnit 9 löpningar i England och £10.800. Imp. 1954. Tillh. staten (Flyinge). Dödad 1967. Far till stoet 7115 samt sammanlagt 2 remonter och/eller ackordshästar.

Åsa

Här är bild på och fakta om min fars gamla fullblod Nemmos som hade Light O'Love xx som morfar. Nemmos
Där finns även lite fakta om Light O'Love ur boken "Fullblodsavel och galoppsport".

Hlsn Helena

Jag kände en avkomma till Light O´Love xx som var född i mitten på 50-talet och dog någon gång i andra halvan på 70-talet! Minns bara att han var fux med bläs :)

Tack för info o bilder :bow: Kul att se dem, har ett sto med bla dessa två hingstar i stammen. Har hört att Light o Love skulle vara en vacker fullblodshingst och det verkar ju stämma. Finns det någon som har lite info om Darbhanga xx oxå? Bilder är oxå välkomna. Tack än en gång alla.

darbhanga xx, br, vthfrf, 161cm, f. 1942 hos H.H. Aga Kjan i Irland. Vinnare av tre löpningar som 2-åring och tre löpningar som 3-åring, tillsammans 1.915 1/4 £. Imp. 1945. Tillhörig staten (Flyinge), överflyttad till Strömsholm över vintern 1948. I avel 1946-1970. Död 1972.
Far till Cosmos xx, Mistral xx, Stratos xx och stona 5987, 6421, 6436, 6843, 7410, 7483,8179,8273 samt sammanlagt 3 remonter och/eller ackordshästar.

Bild http://hem.spray.se/marie.munktell2/Darbhanga_xx1.jpg

Har för mig att jag har en bild som han är äldre på, måste bara scanna in den. Vill du ha den får du maila asn@algonet.se

Åsa

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
931
Senast: Mojma
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 472
Senast: ildiko
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 582
Kropp & Själ Hej alla! Jag har tänkt höra med vården också, men kan ju fråga om ev personliga erfarenheter först... Jo, jag har vissa månader...
2
Svar
20
· Visningar
1 435
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård