Info om att importera

Lea88

Trådstartare
Jag skulle behöva all information om hur man går tillväga vid köp utav häst utomlands.
Det jag letar är en mellan 0-1 år.
Vad är att tänka på? Hur brukar det gå till?
Betalning?
Någon mindre typ av besiktning?
Och transportörer som är att lita på?
Fallgropar?
 
Jag har köpt båda mina i Tyskland. Min tvååring köptes tre veckor gammal, jag betalade 10% direkt och sen resten vid 6 månaders ålder, via banköverföring. Bokade transportör som hämtade henne runt 7 månaders ålder. Vi hade inga kontrakt eller så men köpte via kontakter så var inte speciellt orolig.

För mig var transporten hem lite bökig eftersom transportören ville ha henne avvand och hanterad och uppfödaren i princip särade henne från mamman och satte henne på transporten, inte direkt så som jag själv velat gjort men svårt när man inte ens är i samma land själv… så värt att tänka på om man köper så pass ungt att alla länder gör inte likadant som vi.

Vi hade en veterinär som gårdsbesiktigade men inte mer än så.
 
Jag har köpt båda mina i Tyskland. Min tvååring köptes tre veckor gammal, jag betalade 10% direkt och sen resten vid 6 månaders ålder, via banköverföring. Bokade transportör som hämtade henne runt 7 månaders ålder. Vi hade inga kontrakt eller så men köpte via kontakter så var inte speciellt orolig.

För mig var transporten hem lite bökig eftersom transportören ville ha henne avvand och hanterad och uppfödaren i princip särade henne från mamman och satte henne på transporten, inte direkt så som jag själv velat gjort men svårt när man inte ens är i samma land själv… så värt att tänka på om man köper så pass ungt att alla länder gör inte likadant som vi.

Vi hade en veterinär som gårdsbesiktigade men inte mer än så.
Tack för svar. Jag har inga kontakter utan blir till att bli blåst eller inte. Vet inte hur man ska kunna försäkra sig om att inte bli det? Vilken transportör anlitade du? Min häst i Sverige blev också avvand på det sättet så händer här också.
 
Jag skulle behöva all information om hur man går tillväga vid köp utav häst utomlands.
Det jag letar är en mellan 0-1 år.
Vad är att tänka på? Hur brukar det gå till?
Betalning?
Någon mindre typ av besiktning?
Och transportörer som är att lita på?
Fallgropar?
Vilket land ska du köpa från?
 
Jag har köpt båda mina i Tyskland. Min tvååring köptes tre veckor gammal, jag betalade 10% direkt och sen resten vid 6 månaders ålder, via banköverföring. Bokade transportör som hämtade henne runt 7 månaders ålder. Vi hade inga kontrakt eller så men köpte via kontakter så var inte speciellt orolig.

För mig var transporten hem lite bökig eftersom transportören ville ha henne avvand och hanterad och uppfödaren i princip särade henne från mamman och satte henne på transporten, inte direkt så som jag själv velat gjort men svårt när man inte ens är i samma land själv… så värt att tänka på om man köper så pass ungt att alla länder gör inte likadant som vi.

Vi hade en veterinär som gårdsbesiktigade men inte mer än så.

Bortsett från att din häst inte riktigt var avvand vilket jag förstår gjorde det lite bökigare, brukar det gå bra för transportörer att köra så pass unga hästar?
 
Bortsett från att din häst inte riktigt var avvand vilket jag förstår gjorde det lite bökigare, brukar det gå bra för transportörer att köra så pass unga hästar?
Som jag förstod det var det normalt sett ingen större fara alls att köra dem när de är avvanda men unga, lastbilarna är ofta byggda med hela bås utan bommar som de kan hoppa över.
Sen visade sig min fölunge vara väldigt klok, hon åkte hur lugnt som helst och har sedan gjort det även i vår vanliga transport efter det.
 
Har tänkt på dessa då jag hört väldigt gott. Håkans har väl sammarbete med Lena nattochdag vill jag minnas?! Tack för tips.
Vi har köpt tre från Portugal, alla har åkt med marcel jordan. De kan vara lite omständliga med tidpunkt för upphämtning men hästarna reser bra där. World wide transports har jag också hört bra om. Kolla också om säljaren har upparbetade kontakter med något bolag. De flesta som exporterar gör det ju fler gånger.
 
Vi har köpt tre från Portugal, alla har åkt med marcel jordan. De kan vara lite omständliga med tidpunkt för upphämtning men hästarna reser bra där. World wide transports har jag också hört bra om. Kolla också om säljaren har upparbetade kontakter med något bolag. De flesta som exporterar gör det ju fler gånger.
Vad ska man uppskatta för priser?
 
Verkar bli Belgien. Hingsten jag efterfrågar avkommor efter är stationerad i Belgien. Fick även svar från en i Ungern.
Det är jättesmidigt att importera när det är EU. Du måste ha ett hälsointyg som är max 48 timmar gammalt och utfärdat av behörig veterinär. Och så ska det registreras i Traces, så det är viktigt att både avsändande och mottagande stall är registrerade för export/import.
 
Jag importerade min häst från Italien i mars förra året och då betalade jag 1000 euro från Milano till Västerås. Kollade med Marcel Jordan också och dom ville ha 2000 euro.
Vilket bolag?🙂 Tror MJ är rätt dyra populära också. Hur gick du tillväga med betalning för hästen? De som varit intressanta som haft det jag efterfrågat har varit privatpersoner.
 
Det är jättesmidigt att importera när det är EU. Du måste ha ett hälsointyg som är max 48 timmar gammalt och utfärdat av behörig veterinär. Och så ska det registreras i Traces, så det är viktigt att både avsändande och mottagande stall är registrerade för export/import.
Är det via Jordbruksverket?
 
Vilket bolag?🙂 Tror MJ är rätt dyra populära också. Hur gick du tillväga med betalning för hästen? De som varit intressanta som haft det jag efterfrågat har varit privatpersoner.
Minns inte vad det hette, men det var ett italienskt bolag som kör genom hela Europa. Kan skicka hans kontaktuppgifter till dig om du vill, måste bara leta fram dem.

Jag köpte av en privatperson och betalade med banköverföring till hennes konto.
 
Har importerat 4 hästar från Holland, 2 föl, en 4åring och enäldre häst.

Köpt direkt av uppfödaren i alla fallen och inte varit några problem med att betala hela summan direkt efter bokad leverans av hästen. Vi har använt olika transportörer men denaste gångerna var det Potijk Har jag för mej.

Men som sagt aldrig haft några problem med importer. Ägaren vet om att hästen måste ha veterinärkollats för hälsodeklaration. Och transportören har inte haft några problem med fölen på bilen utan skött allt väldigt proffsigt !
 
Minns inte vad det hette, men det var ett italienskt bolag som kör genom hela Europa. Kan skicka hans kontaktuppgifter till dig om du vill, måste bara leta fram dem.

Jag köpte av en privatperson och betalade med banköverföring till hennes konto.
Betalde du hela på direkten? Jätte gärna tack 🙂
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 767
Senast: Squie
·
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 027
Senast: KesoNeso
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 963
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 740
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp