Info om att importera

Min ena importerade jag från Holland. Betalade en handpenning när jag bokade honom och sen resten efter veterinärbesiktningen. Känd förmedlare så var inte orolig att FÅ en häst, lite mer spännande VAD jag skulle få. Han åkte med Stal Koekkoek. Resan skulle ingå i priset men jag fick fakturan först och den låg på 890 euro från Holland till Eskilstuna. Dock slutet av 2020, så lär kosta mer nu.
Tänker handpenning hur gör man om hästen skulle förolyckas? Nu är det ju föl jag köper så blir först i november hästen kommer.
Finns det någon försäkring som täcker transporten om det skulle hända något på resan?
 
Tack fölet kommer från privat uppfödare och får vet check innan den lämnar men såklart kan det finnas smitta på lastbil.
Jag har tyvärr inte möjligheten att ha den i någon annan byggnad än där mina hästar redan står.
Det är inte lastbilen jag är orolig för när de åker. MJ är väldigt noga med hygienen. Åker fölet från Belgien är det oftast 2 övernattningar på vägen om den tex ska till Skåne. Är det längre upp i Sverige är det säkert 3. Tänk på att hålla dina hästar i karantän efter hemkomsten så kommer det säkert att gå hur bra som helst.
 
Det är inte lastbilen jag är orolig för när de åker. MJ är väldigt noga med hygienen. Åker fölet från Belgien är det oftast 2 övernattningar på vägen om den tex ska till Skåne. Är det längre upp i Sverige är det säkert 3. Tänk på att hålla dina hästar i karantän efter hemkomsten så kommer det säkert att gå hur bra som helst.
Den kommer från Hamburg, är knappt 9 timmars resa hem till mig. Ingen utav mina hästar hemma är på resande fot för tillfället.
Jag kommet bet liten deposition, vet check om hästen är UA. Annars deposition tillbaka och inget på vet check. Tack för svar. Vad brukar trace kosta?
 
Den kommer från Hamburg, är knappt 9 timmars resa hem till mig. Ingen utav mina hästar hemma är på resande fot för tillfället.
Jag kommet bet liten deposition, vet check om hästen är UA. Annars deposition tillbaka och inget på vet check. Tack för svar. Vad brukar trace kosta?
Om den åker med andra lär det ta längre tid då lastbilen stannar för att lasta av på andra ställen. Den bör inte stå 9 h på lastbilen i sträck ändå så skulle tro om det är ett seriöst bolag att de övernattar någonstans på vägen. Kom precis på att en gång ”fastnade” min leverans i en kontroll här i Sverige där alla hästar och papper ska kontrolleras och de tog ganska lång tid. Förstår ju tanken men synd om hästarna. Det händer att lastbilar får vända igen. Kan inte minnas att jag har betalt ngt särskilt för traces, hos MJ ger dom pris för hela resan dörr till dörr och sköter allt med papper osv så det ”ingår” i priset så att säga.
 
Det är inte lastbilen jag är orolig för när de åker. MJ är väldigt noga med hygienen. Åker fölet från Belgien är det oftast 2 övernattningar på vägen om den tex ska till Skåne. Är det längre upp i Sverige är det säkert 3. Tänk på att hålla dina hästar i karantän efter hemkomsten så kommer det säkert att gå hur bra som helst.
Den kommer från Hamburg, är knappt 9 timmars resa hem till mig. Ingen utav mina hästar hemma är på resande fot för tillfället.
Jag kommet bet liten deposition, vet check om hästen är UA. Annars deposition tillbaka och inget på vet check. Tack för svar
Om den åker med andra lär det ta längre tid då lastbilen stannar för att lasta av på andra ställen. Den bör inte stå 9 h på lastbilen i sträck ändå så skulle tro om det är ett seriöst bolag att de övernattar någonstans på vägen. Kom precis på att en gång ”fastnade” min leverans i en kontroll här i Sverige där alla hästar och papper ska kontrolleras och de tog ganska lång tid. Förstår ju tanken men synd om hästarna. Det händer att lastbilar får vända igen. Kan inte minnas att jag har betalt ngt särskilt för traces, hos MJ ger dom pris för hela resan dörr till dörr och sköter allt med papper osv så det ”ingår” i priset så att säga.
Jag har tillgång till b lastbil själv men har inte bestämt om jag har lust att åka. Ska kolla med MJ och några andra.
 
Den kommer från Hamburg, är knappt 9 timmars resa hem till mig. Ingen utav mina hästar hemma är på resande fot för tillfället.
Jag kommet bet liten deposition, vet check om hästen är UA. Annars deposition tillbaka och inget på vet check. Tack för svar

Jag har tillgång till b lastbil själv men har inte bestämt om jag har lust att åka. Ska kolla med MJ och några andra.
Fördelen med att anlita transportör tycker jag är att fölungen har sällskap och de åker bra på stor lastbil+ tex nu MJ sköter allt. 😊
 
Jag har tillgång till b lastbil själv men har inte bestämt om jag har lust att åka. Ska kolla med MJ och några andra.
Har du kompetensbevis och godkänd transport så du får åka mer än 8 h?

Delvis kl. Jag körde en ettåring själv i sju timmar hem och det är en väldigt lång resa att göra ensam. Att åka utan övernattning på vägen ner hade varit vansinne.
 
Har du kompetensbevis och godkänd transport så du får åka mer än 8 h?

Delvis kl. Jag körde en ettåring själv i sju timmar hem och det är en väldigt lång resa att göra ensam. Att åka utan övernattning på vägen ner hade varit vansinne.
Hade övernattat har möjlighet i Danmark.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
5 814
Senast: mamman
·
Hemmet Är det någon som gjort detta? Jag har ingen aning hur jag ska gå tillväga då inga jag känner är intresserade och jag just nu inte håller...
Svar
2
· Visningar
587
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
1 844
Senast: KesoNeso
·
Hemmet Har blivit helt besatt av gamla jugend sängbord med marmorskiva, precis som resten av Sverige. :D De verkar svåra att få tag på och går...
Svar
4
· Visningar
418
Senast: Wysiwyg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp