Inflammation hasleder

nowa

Trådstartare
Någon som blivit drabbad av detta?

Var på klinik i går och fick denna diagnosen på min häst.
Någon som haft detta på sina hästar? Vad kommer det av? (För hårt underlag, felridning?) Hur kan jag på bästa sätt hjälpa hästen i framtiden?

Tack på förhand Nowa

Sv: Inflammation hasleder

Inflammation i haslederna måste inte vara spatt, känner en häst som precis fått samma diagnos. Veterinären sa uttryckligen att det sitter på samma ställe där spatt uppkommer, men är inte spatt. Hästen var helt ren på spattröntgen, det enda som syntes var att några ligament ev. var lite ansträngda (vet inte riktigt vad det innebär).

Är också nyfiken på vad som kan ha utlöst det och hur man förhindrar det igen! I detta fall är det enda som ändrats jämfört med en massa tidigare oskadade år underlagsbyte (till det hårdare) pga flytt.

Kronisk inflammation i hasens leder kallas spatt, precis som mugg = sår i karleden.
Visst kan det vara en akut inflammation pga tex trauma men det är mindre vanligt. Innan spattknölar kommer eller röntgenförändringar kan det ta tid.

Nej, inflammation i hasen behöver inte vara spatt. Just spatt är en torr kronisk inflammation i has ledens glidytor, detta är två olika åkommor och diagnoser.

Jag uttryckte mig oklart ser jag.
Menade att akut infl inte är spatt, ser att mitt inlägg kan tolkas olika. Sorry!
Men jag vidhåller att de flesta infl i hasen kallas spatt och är kroniska, med eller utan röntgenförändringar. Trauman undantagna förstås.

Nej, spatt är som sagt en inflammation i hasledes glidyta med hasledsinflammation är en skada/åkomma inne i hasen. Ungefär som kotledsinflammation, fast i detta fall sitter det i hasen.

Nej, inflammation i hasen behöver inte vara spatt. Just spatt är en torr kronisk inflammation i has ledens glidytor, detta är två olika åkommor och diagnoser.

Jag tror inte det "var" just spatt, det pratades inte om det. Utan hette att där fanns en inflammation i nedre glidleden båda bak. Sen om det i framtiden kan leda till spatt, som sagt jag har inte den blekaste. Hon sa bara att det upptäckts i tid, att han inte gått med det en längre tid heller men att det var tur vi upptäckte det redan för senare hade det kunnat bli problem (vilket problem nämdes aldrig o jag frågade inte). Ska vila 1 mån utan belastning, bara ut o gå. Ska sen på återbesök.

Köptes i febr-08 så det kan ju bero på förändring, tex markunderlag, ridstil. Känns bara avigt att hästen gått som tur/ridskolehäst i 6 år utan skador, kommer till privatryttare, rids (förhoppningsvis) med bättre ridstil än dom 6 åren, rids inte lika många timmar. Fast just detta kanske kan va en ledtråd? Själva förändringen?
Vad tror ni?

När inflammationen kan härröras till glidleden, då är åkomman att räknas som spatt. Men det finns också en hasledsinflammation som inte ska jämställas med spatt, och det är när inflmmationen drabbas själva hasen och INTE glidleder.

har en häst som fått diagnosen kronisk hasledsinflamation.

tillförst märktes en ordentlig svullnad i hela benet. januari 08
svullnaden gick ner men det lämnade en "fast" bula ndanför hasen.
hästen ohalt.
vet nr 1 sa att det var senan. skall vila lite men ridas -jan 08
vet nr 2 sa att vävnaden mellan senor å å ben fått sig en smäll, skall ridas-feb 08
hästen är fortfarande ohalt men bulan sitter kvar, benet sväller lite under natten, men efter ridning och hagvistelse försvinner svullnad och bulan minskar.

maj 08, vet nr 3 sägre att det sitter i hasen, hästen går lite orent efter böjprov.
ultraljud och rönken.. skall vila men sättas igång i hoppträning igen och vi skall höra av oss.

idag: bulan är fortfarande kvar, hästen går rent..

vi vet inte heller varför detta uppstod, eller om diagnosen är rätt heller !?

den sista vet. sa att man kan ge hästen lite sprutor nu som då, så håller de bättre i framtiden.
men det är väl fall till fall, olika grad på skadorna.

hur gammal är din häst?

Någon som blivit drabbad av detta?

Var på klinik i går och fick denna diagnosen på min häst.
Någon som haft detta på sina hästar? Vad kommer det av? (För hårt underlag, felridning?) Hur kan jag på bästa sätt hjälpa hästen i framtiden?

Tack på förhand Nowa
Vad hade Vet för idéer o råd att ge dig?
Ska den gå på NSAID?

Min häst häst fick hasledsinflammaion utav en vurpa i hagen. Hans hasled svullnade upp och är svullen än idag. Men han är helt friskförklarad!
Min häst fick boxvila med korta promenader varje dag. Blev sprutad. Är även röntgad!
Idag kan han ridas som vanligt!

hur gammal är din häst?[/QUOTE]

H.n är 12 år. Var inne i ett annat ärende, ang att h.n beter sig konstigt när han får sadel på ryggen, men går bra utan. Så jag blev lite ställd när vet sa direkt att h.n inte gick rent på hö bak, det var marginellt. O på röntgen-plåtarna visade sig att han hade inflammation på haslederna nere på båda bak.

Axel. Jag fick inga direkta tips utan h.n skulle stå på metacam (tror det hette så) i 6 dagar, vila i liten hage i 1 månad, ut o gå va ok men ingen belastning. Återbesök den 24/11.

Hästen har gjort böjprov i feb och i juli men har då (enl dom vet) inte visat tecken, men den kliniken som jag var på nu är dom fantastiskt duktiga så jag vet ju igentligen inte hur länge detta pågått men vet trodde att det inte var så gammalt.

Ryggen och inflammationen i haslederna hade inget med varandra att göra iaf. Men det är en annan historia..

Min häst häst fick hasledsinflammaion utav en vurpa i hagen. Hans hasled svullnade upp och är svullen än idag. Men han är helt friskförklarad!
Min häst fick boxvila med korta promenader varje dag. Blev sprutad. Är även röntgad!
Idag kan han ridas som vanligt!

Min kuse har ingen svullnad, inga märken efter slag el likn. Möjligen att det är dålig bakbensaktion, svårt att samla sig, knyter sig till lateral bärighet i stället för att spänna överlinjen, vet inte om det beror på ryggen el haslederna men iaf, där är inget på benen som markerar att där är något synligt på gång.

Jo absolut, en häst med problem i hasen vill gärna avlasta detta genom att hålla mot i knä och eller rygg, ofta brukar det medföra att hästen uppvisar tydlig ömhet i rygg och eller inflammation i bakknä.

När inflammationen kan härröras till glidleden, då är åkomman att räknas som spatt. Men det finns också en hasledsinflammation som inte ska jämställas med spatt, och det är när inflmmationen drabbas själva hasen och INTE glidleder.

Om jag fattade det hela rätt, så bedövade vet glidleden. O eftersom det var där det kom från, är det då inflammation i glidleden=spatt? Det pratades aldrig om spatt, h.n är 12 år, alltid varit frisk, enl vet är detta inget han gått med någon längre tid. Kan det ändå va spatt??? Eller början till?

Om det är glidleden som är påverkad, så ja då är det spatt.

Jag har alltid trott att spatt var det frst när det först när det finns förändringar på röntgenplåtarna. Spatt innebär ju att glidlederna växer ihop och jag har aldrig hört en veterinär kalla en inflammation i glidlederna för spatt när det inte finns förändringar på röntgen. Menar du att det är fel?

Senast i förrgår så var jag med när en häst fick diagnos inflammation i kotor Bf och i glidlederna Bb. Då sa veterinären uttryckligen att det inte var spatt även om det var inflammerat i glidlederna. Just för att det inte var några förändringar på röntgenbilderna.

Sammanväxningen sker ju först i ett senare skede, att förändringen inte har uppstått kan beror på att åkomman är i ett tidigt stadium. Annars är spatt en torr kronisk inflammation i gledledens ytor, vissa hästar uppvisar små eller inga symptom men trots det kan ändå vara oerhört påverkade. Sedan finns det en annan variant, där hästen faktiskt har fullt utvecklad spatt, som dessutom hamnat i ett vilande läge (sammanväxning har skett) utan att ge individen ett enda symptom dvs ägaren har inte märkt ett dug utan detta uppmärksammas av en slump.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 933
Senast: Missemus
·
Hästmänniskan Söker tips kring hästköp! Jag tar examen i vår och går i tankarna på att skaffa häst igen. Ekonomin för att köpa en färdigutbildad...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka