Indianhackamore

Varmblod90

Trådstartare
Jag har beslutat att hädanefter rida bettlöst på min pålle. Provade idag med vanligt hack och det var en helt annan häst. Så som det ser ut nu, aldrig mer bett.
Har även provat rida henne i repgrimma och det super.
Nu har jag kikat på indianhackamore. Fick tipset av en vän och hon rekomenderade detta skarpt då hon själv rider sina islänningar på detta.
Är det någon mer som rider med detta på sin häst?

Sv: Indianhackamore

Nej, jag skulle inte vilja ha en löpsnara runt min hästs käkar, särskilt inte av tunt rep. Det kan klämma kinden mot kindtänderna så att det blir fula sår, och det blir också svårt för hästen att slappna av i sitt käkparti med en sån där lösning i och med att käkarna pressas mot varandra om man tar i båda tyglarna samtidigt.

Jag skulle hellre välja ett sidepull.

Tänk också på att ett hackamore har hävstångseffekt och därför verkar ganska skarpt. Det kan upplevas som att man får en "ny" häst som går med mindre motstånd, men i de flesta fall är det för att de knäpper av, precis som det kan hända med ett stångbett. En bra tumregel är att om hästen går bättre på betsling med hävstång än på betsling utan hävstång så är det för bra för att vara sant. Vill man rida på hävstång för att hästen t ex är stark i skogen bör man alltid låta den få gå i en större/öppnare ram än man brukar, så att man inte råkar dra ihop den.

Senast ändrad:

Vår islänning rids med ett "indianhackamore" och han trivs väldigt bra med det! :)
32147032.jpg

Han reds tidigare med ponnyhack men det klämde mot kindtänderna.

Jag har ridit min häst med indianhack några gånger och hon var otroligt stum att rida, tycker inte alls att det blev någon bra kontakt. Och det blev märken av det tunna repet på nosryggen vilket inte kan ha varit särskilt skönt.
Tycker också att du ska testa sidepull. Jag rider oftast med mitt hemmagjorda sidepull och trots att det är en gammal nosgrimma med ett tjockt fårskinns-nosludd på, så har jag inte alls några problem med kontakten som jag hade med indianhacket.

Nej, jag skulle inte vilja ha en löpsnara runt min hästs käkar, särskilt inte av tunt rep. Det kan klämma kinden mot kindtänderna så att det blir fula sår, och det blir också svårt för hästen att slappna av i sitt käkparti med en sån där lösning i och med att käkarna pressas mot varandra om man tar i båda tyglarna samtidigt.

Jag skulle hellre välja ett sidepull.

Tänk också på att ett hackamore har hävstångseffekt och därför verkar ganska skarpt. Det kan upplevas som att man får en "ny" häst som går med mindre motstånd, men i de flesta fall är det för att de knäpper av, precis som det kan hända med ett stångbett. En bra tumregel är att om hästen går bättre på betsling med hävstång än på betsling utan hävstång så är det för bra för att vara sant. Vill man rida på hävstång för att hästen t ex är stark i skogen bör man alltid låta den få gå i en större/öppnare ram än man brukar, så att man inte råkar dra ihop den.

Hm ja där har du faktiskt en poäng. Dock är det inte meningen att jag ska hålla i tyglarna som vanligt. Jag har lärt henne att svänga genom att lägga tyglen mot halsen. Så jag sikta på att kunna rida med långa tyglar.

Vet att hack ha hävstångseffekt men det var inte därför hon gick bättre. Hon tog längre steg i skritten, krullade inte ihop sig i formen som hon gärna gör med bett, och så slappnade hon av. Med bett kan hon helt utan förvarning slänga upp huvudet. Det gjorde hon inte idag. Hon var lika fin i "munnen" med hacket som hon är med bett. Bara det att hon krullade inte ihop sig utan sökte mer en lägre form och det är något jag eftersträvar efter, samt tog längre steg i skritten när hon hade denna formen.

Vad trevligt det ser ut :laugh:

Har du märkt något om det skulle ge skav eller så? Något negativt över huvudtaget?

Funkar hästen bra på repgrimma, skulle jag prova en bosal ("westernvarianten" av hackamore) eller ett sidepull.

Funkar hästen bra på repgrimma, skulle jag prova en bosal ("westernvarianten" av hackamore) eller ett sidepull.

Ja, vad är ett bosal för något? Var inne på en sida där dem säljer sådant. Men jag fattade ingenting utav bilden jag såg. Blev inte heller att jag googlade på det heller bara för det ^^

Jag har inga negativa erfarenheter av det på denna häst. Varken skav eller sår i slemhinnorna.
Det finns ju crossunderträns med samma effekt fast med bredare läderremmar om man inte vill ha rep. Hööks har ett bland annat!:)

...och mätningar som har gjorts visar att även de ger ett ganska högt tryck på hästens käkar.

Kanske en ot fråga, men har du provat olika bettyper på hästen? Jag gissar att det är en fd travhäst du har (genom din nick) och tänkte på att det inte är helt ovanligt att fd travhästar inte alls gillar vanliga bett. (vanliga 2 och 3 delade) Många av den trivs mycket bättre på andra varianter.

Hästen jag har är ett vbl ja. Men ingen före detta travare. Har ridit in henne själv och hon är inte ens inkörd och har ingen aning om vad "trav" är för något. Hon funkar super på vanligt tredelat något som jag alltid använt, 2 delat finns inte ens tanken eller något skarpare bett. Mjuk och fin i munnen. Men det är ändå något som inte är riktigt 100.
Som sagt hon krulla i hop sig och tar korta steg. Detta försvann alltså med hacket igår. Hon är inte på någotvis stark varken i paddock eller ute i skogen.
Så jag satte inte på hacket för att hon var stark utan ville se om hur hon är bettlöst. Och jag vet hackets inverkan och att det är ett skarpt "bett". Varför jag tog just det är att jag har inget sidepull. Hacket köpte jag till min andra häst för några år sedan.
Att köpa olika bett tillåter inte min ekonomi just nu men jag har tidigare bestämt mig för att köpa ett nova bett. Jag har min misstanke av att hon helt enkelt inte gillar att bettet är delat så att säga. Och jag kommer köpa ett novabett så fort jag kommit upp på fötterna igen vad gäller ekonomin.

Googlade som sagt igår om bettlöst och hittade detta, något jag fastnade för lite:D

5904499-origpic-cbce03.jpg_0_0_100_100_300_402_90.jpg

Precis! Föredrar nog hellre tryck på käken av en rem än ett bett som trycker tex på gom eller laner och skapar obehag i munnen. Kan knappast tro att ett crossunderträns gör ont på hästen och jag tror hellre på ett sådant än ett bett faktiskt. =)

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 393
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 366
Senast: Oknytt
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 190
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka