inavelskofficient

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare IvanaIvanFrances
  • Startdatum Startdatum
I

IvanaIvanFrances

Jag lägger detta på travforumet eftersom det är varmblodstravare frågan handlar om. Och chansen är större att jag kan få svar här.

Här kommer frågorna.
vad är en bra inavelskofficient ?
hur många procent får det inte vara?
om man kommer upp i 1.500% är det dåligt.
jag är urusel på detta, :confused:

snälla hjälp mig förklara. :bump:

elisabeth

Sv: inavelskofficient

Kolla på blodbanken.nu där kan du skriva in stammen och inavels kofficienten räknas ut då sser du också var i släktleden det korsas.

jag var in på blodbanken och kollade och fick en kofficient på en hingst på runt 1.500% och det jag undrar är om detta är dåligt eller bra?
vilket är den högsta % som man kan tänkas tillåta sig att avla på?

elisabeth

1.5% är inte mycket i travaraveln då vi knappt kan undgå inavel då travaren ursprungligen härstammar från några få hingstar.

Exempelvis får iprincip alltid inavel på peter the great.

En rekomendation jag fått är att hålla sig under 5% men det råder väldigt delade meningar om hur många % man ska acceptera.

Hot Dog Isabelle . Denna amerikanska tvååring är med stor sannolikhet den mest inavlade travhästen i världen... Resultatet av att en hingst betäckt sin egen dotter som också är hans syster...sjukt värre... man kan undra om hon står på fyra ben.

kan och kan ... när det gäller varmblod så är det väl inte så farligt med hög inavelskofficient eftersom det finns en stor avelsbas, alltså många hästar. 1.500 % är väldigt låg inavelskofficient. det säger egentligen inte så mycket, förutom att stoet och hingsten inte är närbesläktade. om man linjeavlar vill man ju tvärtom få in en speciell häst på flera ställen och förhoppningsvis de bra generna.
det finns ju alltid en risk med linjeavel/inavel och det är att "fel" gener poppar upp och förstärker ett dåligt anlag.
hur många procent får det då inte vara? jag vet inte hur det är med varmbloden, men för nordisarna brukar man säga max 10 % annars smalnar avelsbasen av för mycket och det har inte rasen råd med. men å andra sidan finns det många bra hästar med hög inavelskofficient (vilket antagligen är anledningen till att det är populärt med linjeavel).
hoppas att du blir lite klokare av mitt svar, annars finns det säkert andra här på buke som kan förklara bättre ...

Min yngsta ligger på 12.9... han är resultatet av sin mammas morbror och sin mamma :o

Senast ändrad av en moderator:

tack för alla svar :bow:
nu förstår jag lite mer.
elisabeth

vad är det här Blodbanken för något?? min häst är blodtypad och DNA-testad, kan man prova fram korsningar där eller hur används det??

Eftersom en kusinparning ger en inavelskoefficient på 6.25% så skulle jag inte vara orolig.

Blodbanken är "bara" för varmblodiga och kallblodiga travare - inga andra hästar.
Vad jag har fattat i alla fall, har bara besökt den sidan nån gång. ;)

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
247
Senast: Badger
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 232
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 225
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg