Inavelskoefficient

ghost

Trådstartare
Hur beräknas den egentligen???

Satt och kollade på Den här hästen... Hur blir det 15,56 % i koefficient??? Han blev tillverkad en mörk höstnatt när kusarna var på rymmen, skulle man buskavla så skulle man knappast välja syrran. :crazy: :crazy: :crazy:

/// ghost

Halloj,

Vad jag har förstått så finns det många sett att hålla koll på inavelsgraden, för att få en så riktig som möljigt måste man väl gå så långt bak i stamtavlan som det går och sen räkna från det.
Men som riktlinje har jag för mig att en halvsyskonparning samma inavelskoeff som en kusinparning(så tror jag det är på hundar i alla fall). En kusinparning ger en inavelskoeff på 12.5 tror jag. men detta enbart om man tittar på de första generationerna. om det sen finns några hästar gemensamt på fädernas sida så kan nog inavels koeffen gå upp till 15.56 utan problem.

Lite info om inavelsberäkning och dyligt kan du hitta på genetica som nog egentligen är till för husdjur men genetiken funkar ju på samma sätt oavsett vilken art det handlar om.

//Jenni

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 412
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 328
Senast: QueenLilith
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 367
Senast: alazzi
·
Hundavel & Ras Satt egentligen och funderade på det här med hästar och skador/sjukdomar, som eksem, OCD osv. Men så kom jag att tänka på hundar och...
Svar
17
· Visningar
3 021
Senast: Lona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka