Ja, om det arabiska fullblodet har man ju bl.a. sagt att deras genpol från början tap root) är så liten att inavel faktiskt kan accepteras och förekomma.
Och beduinerna var ju oerhört fascinerade och fanatiska i sitt avelsarbete och använde sig otroligt mycket av inavel.
Detta kan man se när man forsakr tillbaka till härstamningarna från "då".
Samma sak med xx-hästarna. Där ser man en otrolig inavel och selektiv linjeavel.
Tittar man på alla framgångsrika avelsprogram inom det arabiska fullblodet, och nu ser jag stort alltså, går inte ner på detalj, så det som ligger till grundenför alla världsberömda blodslinjer...de stora - polska, engelska, egyptiska, amerikanska o.s.v. - så är det uteslutande selektiv linjeavel som går igenom som en röd tråd.
Ibland, oftast ganska sällan förr, men idag allt vanligare p.g.a. konkurrensen i utställningsringarna bl.a. där man vill ha extremtypade arabhästar, så förekommer s.k. outcross avel.
Den selektiva linjeaveln behövs för att s.k. "pedigree breeding" och fr.a. "preservation breeding".
Om man (inom arabhästavel) sysslar med för mycket outcross breeding ökar riskerna att man förlorar det unika med arabhästen och det som en gång förlorats går aldrig att återta.
"Preservation breeding" är ju ett specialfall av genetiskt bevarande, ett genetsikt konserverande av den genetiska mångfalden. Och med preservation breeding måste man också arbeta med att bevara det som är bäst, de bästa hästarna och deras genetiska linjer och därmed bibehålla det man där kallar genetisk mångfald (genetic diversity).
Källa bl.a. Michale Bowling, en framstående arabhästgenetiker i USA.
Men det är ju inte helt enkelt med selektiv linjeavel och det är framför allt inget snabbt resultat.
Outcross breeding ger snabbare resultat men hur ser det ut i det långa loppet, det är en stöttesten som jag personligen oroar mig för.
Selektiv linjeavel fungerar enligt mig alldeles ypperligt inom avel av arabiska fullblod också. Skulle inte kunna tänka annat än inom Anglo-Araben också.
Säkerligen är de som menar att jag inte heller har belägg för mina påstående om selektiv linjeavel :smirk: men det får ju stå för dem....Jag står för vad jag tror på och det skall Du också göra Hoppsann....