Inavel -Linje avel

Miaa

Trådstartare
Är det någon som är duktig på att räkna inavelsprocent -hmmm Linjeavel ;):crazy:

Metallica Metall -De Niro-Master
Dalhwinne -De Niro- Rohdiamant- Admiral

Usch nu såg det väldigt nära ut :crazy: Vad blir detta för procent ?

Mia

Senast ändrad:
Sv: Inavel -Linje avel

Detta är taget från "Stamfiket september 2007" http://travcafet.e-solutions.se/stamfiket/sf10.htm

"Harrison använder sedan summan av generationsnumren för följande defintioner:
Korsningar där summan av de två numren blir 3 eller 4 (1+2, 2+2, 1+3) kallas incest.
Är summan 5 eller 6 (2+3, 2+4, 3+3) är det inavel

Linjeavel blir det om summan är 7 eller 8 (3+4, 4+4, 3+5, 2+5).

Är summan större än åtta betraktar Harrison det som outcross."

Det finns säkert många åsikter om detta ämne och var gränserna går.
Men i ditt fall är detta en korsning 2+2=4 vilket är i det närmsta laget.
%-mässigt blir detta en inavelgrad på 25. Över 10% är inte att rekommendera. Visst kan det bli bra, men risken att man nedärver sjukdomar ökar.

Tack för ditt svar har varit ute på en annan länk om inavel/lineavel och försökt räkna ihop det men får inte ihop procenten iallafall;)

Dock blir det i mitt fall 2+3 = 5 inte 2+2= 4 ?

Nya fölis -Metallica -Metall -De Niro

Nya fölis -Dalhawinne - De Niro

Eller tänker jag fel ? Vad säger ni andra är detta absolut förbjudet ? :crazy:

Mia

hej som jag förstår det på länken så måste man få ett tall 7 eller högre för att det inte skulle vara inavel. Jag skulle inte betäcka två hästar som är så nära besläcktade som dina men det måste du välja själv. Hingstägare/semin station brukar ju ha en åsikt också om linjerna kommer för nära släcktmässigt vad säger dom?

Hallå hallå stopp STOPP!

Nu måste vi reda ut det här med linjeavel på riktigt för än så länge så har det förekommit FELAKTIGA uppgifter i tråden...

Ditt sto, Metallica, Har Metall som fader och De Niro som morfar, hingsten du vill använda, Dalwhinne är direkt efter De Niro.

Detta innebär att avkomman kommer ha De Niro i 3e led på moderns sida (mormorsfar) och 2a på faderns (farfar)

Vad gäller linjeavel så är det gyllene talet 6, så alla konstellationer du får fram siffran 6 är kanon, dvs 1+5, 3+3 eller 2+4. Hästens mor och far är led 1, morfar, mormor, farmor och farfar led 2 osv. Siffran 5 och siffran 7 är också helt OK.
4 och lägre börjar räknas om in-avel, 8 och högre räknas inte då det anses för utspätt och därmed utan betydelse.

Ska vi räkna inavels procent så kommer vi ner i väldigt låga siffror, inte några 25% som tidigare framkommit i tråden.
En linjeavel på 3+3 ger 3,125% inavel till skillnad mot 2+2 som ger 12,5% inavel.

2+2 är ju en halvsyskon parning. Tex jag betäcker mitt sto e: Bernstein med Ravell (e: Bernstein)

Det roliga med gener är att allt bara är uppskattningar, du och ditt helsyskon har tex inte 100% samma gener. Varje förälderdjur (djur eller människa) nedärver 50% av sina nerver till varje avkomma, dessa är slumpvis "valda" gener så i teorin kan man ha fått sin pappas ena 50% och ens syskon den andra halvan vilket innebär att man rent genetiskt inte är släkt alls. Så eftersom 50% försvinner i varje generation så blir inte inavels % särskilt hög som ni ser i mitt exempel med en halvsyskonparning.

Så ur rent inavel/linjeavels synpunkt så finns det INGA hinder att att betäcka ditt sto med Dalwhinnie

Du hann före mig Quickstar ! Det tankefel man ofta gör är att blanda ihop
släktskap dvs andelen gemensamma anlag mellan två individer.
med inavelsgrad som är sannolikheten för att en individ ska ha dubbel uppsättning av identiska anlag, från en anfader/anmoder som finns flera ggr i stammen.

Inavelsgraden för en individ är släktskapsgraden / 2 , detta då det bara är 50% chans att avkomman får med sig just det aktuella anlaget från resp förälder

Släktskapsgrad mellan förälder och avkomma är 50%. Helsyskon har också 50% släktskapsgrad. 100% släktskapsgrad har bara enäggstvillingar som genetiskt är samma individ.
Man har m h a sannolikhetslagar räknat fram till följande släktskapsgrad för en individ och dess
Halvsyskon 25%
Kusiner 12,5%
Far/morföräldrar 25%
Farfars far etc 12,5 %

Källor: boken "Husdjur, biologi, avel" vanlig kursbok som finns på beg-marknaden, travets hemsida Blodbanken.

Tack QuickStar och Ranunkel

Så om jag fattat rätt blir procenten 6.25 % Eller har jag fel ? Och detta ska vara godkänt ?

Finns det någon anledning att jag inte ska linje/avla på De Niro - Donnerhall osv ?

Nu vet man inte vad det kommer för hingstar efter bruks , men jag vill gärna kolla av det det här alternativet innan .

Min magkänsla säger ju att det skulle bli bra ;)men lite förbjudet ?

Men tar emot fler åsikter .

Mia

Sämre hingstar kan man väl linjeavla på. :)
Mitt sto har Donnerhall i tredje led och har fått två kalasfina avkommor med Sir Donnerhall. Den ena är exp till GB och den andra blev bl a uttagen till Elitauktionen i Vechta i oktober. Linjeaveln på Donnerhall i detta fall blev 4+3.

Jag skulle tänka på hur stoet ser ut, kan ju tänkas bli lite bitigt med dubbelt Donnerhall. Jag har hört fler kunniga som sagt att just linjeavel på Donnerhall brukar slå väl ut, gärna då uppblandat med ädlare blod.

Jag tycker absolut inte du ska välja bort hingstar med D-blod, inte heller Dalwhinnie. Det finns absolut sämre hingstar än De Niro att linjeavla på. Jag kan faktisk själv inte komma på någon anledning till att inte linjeavla på D-blod, bortsett från att det kan bli åt det maffigare hållet.

6,25% Stämmer bra vid 2+3 parning ;)

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 444
Senast: Hedinn
·
Avel Jag har ett islandssto som är avelsbedömd med helt okej poäng och som har en bra och spännande stam. Stoet är dessutom en väldigt...
Svar
3
· Visningar
1 521
Senast: Marty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit