Sv: Inavel -Linje avel
Hallå hallå stopp STOPP!
Nu måste vi reda ut det här med linjeavel på riktigt för än så länge så har det förekommit FELAKTIGA uppgifter i tråden...
Ditt sto, Metallica, Har Metall som fader och De Niro som morfar, hingsten du vill använda, Dalwhinne är direkt efter De Niro.
Detta innebär att avkomman kommer ha De Niro i 3e led på moderns sida (mormorsfar) och 2a på faderns (farfar)
Vad gäller linjeavel så är det gyllene talet 6, så alla konstellationer du får fram siffran 6 är kanon, dvs 1+5, 3+3 eller 2+4. Hästens mor och far är led 1, morfar, mormor, farmor och farfar led 2 osv. Siffran 5 och siffran 7 är också helt OK.
4 och lägre börjar räknas om in-avel, 8 och högre räknas inte då det anses för utspätt och därmed utan betydelse.
Ska vi räkna inavels procent så kommer vi ner i väldigt låga siffror, inte några 25% som tidigare framkommit i tråden.
En linjeavel på 3+3 ger 3,125% inavel till skillnad mot 2+2 som ger 12,5% inavel.
2+2 är ju en halvsyskon parning. Tex jag betäcker mitt sto e: Bernstein med Ravell (e: Bernstein)
Det roliga med gener är att allt bara är uppskattningar, du och ditt helsyskon har tex inte 100% samma gener. Varje förälderdjur (djur eller människa) nedärver 50% av sina nerver till varje avkomma, dessa är slumpvis "valda" gener så i teorin kan man ha fått sin pappas ena 50% och ens syskon den andra halvan vilket innebär att man rent genetiskt inte är släkt alls. Så eftersom 50% försvinner i varje generation så blir inte inavels % särskilt hög som ni ser i mitt exempel med en halvsyskonparning.
Så ur rent inavel/linjeavels synpunkt så finns det INGA hinder att att betäcka ditt sto med Dalwhinnie