Inackorderingsproblem

sandrew89

Trådstartare
Jag och min sambo har relativt nyligen öppnat ett inackorderingsstall. Det mesta har fungerat hyfsat friktionsfritt förutom en av inackorderingarna.
Personen i fråga hörde sig av samma sa som inflytten (en helg) och sa att denne glömt att betala och att denna förde över pengar nu och som bevis mailade denne över en printscreen på att pengarna förts över.
Blåögda som vi var litade vi på det och hästen flyttade in.
Nu, 3 månader senare, har inte en enda krona kommit in. Hästägaren följer inte heller stallets regler utan kan dyka upp mitt i natten. Hästägaren är nu uppsagd men jag funderar över vad vi som stallägare har för skyldigheter att hästen får mat osv.
Självklart kan man inte låta hästen vara utan mat, men det känns ju olustigt att vi ska stå för all mat och skötsel när hästägaren varken betalar eller bryr sig...
 
Sv: Inackorderingsproblem

Har själv suttit i denna situation och helt ärligt så finns det inte så mycket man kan göra.
du är ju skyldig att se till att hästen får den vård/mat den behöver sålänge den står i ditt stall. Tyvärr innebär detta att hästägaren i princip kan skita i sin häst i flera månader.

Du kan ställa ut en faktura på alla kostnader och sedan kan du kräva in pengarna via kronofogden.

Vi blev av med en sådan hyresgäst genom att vi meddelade att vi kontaktade kronofogden och att de skulle driva in den skuld som uppkommit, samt att de kunde behålla hästen i "pant"
 
Sv: Inackorderingsproblem

Har ni skrivit in retentionsrätt i avtalet?

Retentionsrätt, vad är det?

Jag har ett liknande problem men dock betalar min hyresgäst... Men hon och hennes dotter sköter sig inte och sedan de flyttade in så har vi och andra i stallet plötsligt drabbats av en massa konstiga stölder... Alla blir av med saker utom dem...
 
Sv: Inackorderingsproblem

Att du har rätt att hålla kvar och vägra lämna ut hästen tills det att skulderna är betalda, sk kvarhållningsrätt. Ska ses som ett slags påtryckningsmedel. Ibland kanske det funkar, ibland inte.
 
Sv: Inackorderingsproblem

Hästdumpning?
Sådant där är så trist.
Det finns folk som har satt i system att inte betala för sig och ta sig fram ändå.
Hoppas att hästägaren inte redan har skulder hos kronofogden.
Sådant kan man ju enkelt kontrollera innan man tar in en hyresgäst.
Man ringer bara och frågar på personnumret.
Jag antar att du har ID-kontrollerat dina hyresgäster.

Annars så får man ju hoppas att hästen är värd något.
Vilket ofta inte är fallet vid hästdumpning.
 
Sv: Inackorderingsproblem

Sånt där är så trist så det finns inte.
Jag för min del fick ju en hel häst med full utrustning stulen för några år sedan.
Men det var väl kanske att dra det litet väl långt.
 
Sv: Inackorderingsproblem

Sånt där är så trist så det finns inte.
Jag för min del fick ju en hel häst med full utrustning stulen för några år sedan.
Men det var väl kanske att dra det litet väl långt.

OJ! :crazy: Hur bar sig människan åt för att få till det? Och vad kunde du göra åt det?
 
Sv: Inackorderingsproblem

Den tog in hästen från hagen och satte på utrustningen och red i väg.
Jag hittade hästen i en ladugård till ett sommartorp där tjuven hade brutit sig in.
Djungel-trumman gick då hästen ju hade synts när den reds dit.
 
Sv: Inackorderingsproblem

Den tog in hästen från hagen och satte på utrustningen och red i väg.
Jag hittade hästen i en ladugård till ett sommartorp där tjuven hade brutit sig in.
Djungel-trumman gick då hästen ju hade synts när den reds dit.

DET scenariot översteg allt jag kunnat tänka. Otroligt beteende! :mad:
 
Sv: Inackorderingsproblem

Jag blir litet nyfiken.
Vilken typ av saker?

Det är allt möjligt, men mest småsaker...
Tidigare hyresgäster brukade säga till om de lånade saker av mig eller någon av de andra och råkade man tappa bort eller hade sönder något så sa man alltid till. Men vårt spett, min körpiska, X-antal kabinhakar, hinkar, ett reflexridtäcke, hästarnas borstar, hovkratsar, XX-antal whiteboardpennor, hade 12 påsar med butta i medicinskåpet som helt plötsligt minskade till 7...
Efterlyser man sakerna så tar det ett par tre dagar innan de helt mystiskt bara kommer tillbaka utan att någon erkänt att de förlagt det eller trodde att det var deras... (Allt kommer ju inte tillbaka, men det som kommer tillbaka)
 
Sv: Inackorderingsproblem

Åh fy så jobbigt.
Man kan ju dessutom leta ihjäl sig på kuppen.

Ja det finns ju bara en sak att göra.
Säga upp och avhysa.
Så där kan man ju inte ha det.

Undrar vad de hade för nytta av spettet?
Bor de i närheten så att det kunde fungera i den egna trädgården?
 
Sv: Inackorderingsproblem

Åh fy så jobbigt.
Man kan ju dessutom leta ihjäl sig på kuppen.

Ja det finns ju bara en sak att göra.
Säga upp och avhysa.
Så där kan man ju inte ha det.

Undrar vad de hade för nytta av spettet?
Bor de i närheten så att det kunde fungera i den egna trädgården?

Jaa, det är ju så drygt när man inte hittar sina saker. De ligger inte där det har legat de senaste 2 åren... Mina två små barn har bättre ordning på sina leksaker än vad jag har i stallet, jag som brukar vara ganska pedantisk med mina saker ute i stallet...
Spettet tror jag ligger gömt i snön någonstans runt deras hösilagebalar... Har en viss känsla att jag kommer hitta mycket när snön försvinner!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 595
Senast: Lhas
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 582
Senast: Karamello30
·
Anläggning Har min häst på lösdrift hos en stallägare som är lite egen. Vi har inget avtal,endast ett muntligt sådant,hon skickar inga fakturor på...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 650
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 059

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp