Inackordering sto med föl, problem

Ikaroz

Trådstartare
Vi har just fått in en ny inackordering i vårt stall. Det är en person som kommer med sto och föl.
Då dök frågan upp från några av våra tidgare inackorderingar vad det gäller jobb (arbetspass) och pris för denna person.

Nu kastar jag ut frågan hur gör ni andra vad det gäller arbetsmängd och pris?
Vi har idag ett gemensamt ansvar dvs, vi har 7 boxar, var av 6 ägare.
Den personen som har 2 hästar tar dubbelt så många pass, är det rimligt eller vad tycker ni? (har aldrig varit en diskussion tidigare)
Nu vill hon att den som kommer in med sto och föl också skall räknas som 2 hästar dvs. ta dubbelt så många arbetspass som de med 1 st häst, är det rimligt?

Vi har idag 3 arbetspass/dag (morgon, insläpp, kväll) vi har detta på rullande schema och alla är nöjda (vi byter med varandra när man inte kan och allt går väldigt bra).
Frågan kom också upp vad det gäller priset.
Alla köper eget spån och mat, dock betalas en hyra för box, hagar inkl el. Skall sto med föl betala extra för utrymmet då de har en box som är väldigt stor (dock har hästen som är 172cm lika stor box och betalar samma pris som övriga, men det är 2 hästar i en box, och den andra personen betalar för 2 boxar när hon har 2 hästar), vad är rimligt?
Vi har haft diskussionen om 1,5ggr, vad tror ni om det?
Vore skönt att få in andra åsikter i frågan. ;)

Sv: Inackordering sto med föl, problem

Jag vet att en del som har sto och föl på lösdrift betalar för två först när fölis är avvand, innan dess räknas de som en häst. Jag hade inte velat betala mer i grundhyra om man nu faktiskt bara har tillgång till en box. Det där med pass har jag ingen aning om då jag aldrig varit uppstalld på det viset.

Jag har min inackorderad och här räknas sto med föl som en häst. Man leder ju ut stoet och fölet tillsammans
så det blir knappast lika mycket arbete med ett sto med föl som med två vuxna hästar ifråga om arbetet kring hästen.

Jag tycker inte heller att de ska betala mer för boxen i och med att det redan står en häst i samma stall i en box av
samma storlek, men som inte behöver betala extra för boxen.

Jag förstår vad du menar, dock är det så att alla andra hästar går i en flock i samma hage, in och utsläpp görs bara via att öppna dörrar. Stoet med föl kommer behöva ledas separat till egen hage. Frågan är också om ni andra tar extra betalt för egen hage (gäller ej sjukdom förståss)?

Jag har haft sto med föl inackorderade på flera ställen och arbetspass och avgifter har alltid räknats per box och inte per häst.

Här räknas också avgifter per box och inte per häst så länge de står i samma box som sto och föl gör. Att det blir extra arbete att leda dem tycker jag inte borde vara något problem, det är ju så man 'normalt' hanterar hästar i de flesta stall.

Om strö ingår i hyran kanske man kan lägga på lite där utifall de grisar ner väldigt, för det brukar vara det som blir den största skillnaden på att ha en eller två i samma box.

Jag håller med de andra. Det enda "jobbiga" för er blir ju att leda ut stoet med föl och sedan leda in dem och det kan ju inte ta många minuter. De står ju i samma box så resten av arbetet är ju inte alls jobbigt, det man ger stoet i matväg äter ju fölet av.

kl

När jag har haft sto och föl inackorderade så har priset varit per box, att betala dubbelt för en box är orimligt och jag hade inte gått med på det.
Ang arbetspass så hade jag räknat även där per box och inte per häst.

Att ni övriga faktiskt får leda ett sto med föl borde inte ha någon inverkan på priset, det är inte bara orimligt men också sniket och jag som kund hade blivit lite tveksam överlag.

Avgift och pass per box, helt klart.

Jag har mitt sto och föl inackorderade. Jag betalade lika mycket för stoet som jag betalar nu för stoet och fölet.

Jag tycker det är sniket att låta någon göra dubbla pass när den har sto och föl som står i samma box! Vad mer ska generera i fler arbetspass? Om alla hästar utom en är jättesnälla och går att leda två och två och en måste ledas ensam, ska den ägaren också göra fler pass då?
Eller om någon kuse behöver gå själv i sjukhage och ska ledas själv, ska det vara mer pass till den ägaren också?

Känns som lite missunnsam millimeterrättvisa att kräva mer arbetsinsats pga ett föl! ;)
Att kostnaden blir högre rent foder och strömässigt med sto med föl tycker jag är självklart, det går ju åt mer mat/strö.

Jag har haft sto med föl inackorderade på flera ställen och arbetspass och avgifter har alltid räknats per box och inte per häst.

Samma här, har alltid vart per box i alla de stall jag varit i.

Om man har fler hästar och då också varsin box till hästarna så betalar man naturligtvis per box och tar de pass som hör till boxen så att säga.

Tycker inte att sto/föl ägaren ska behöva ta/betala mer bara för att det är två hästar i samma box. Dessutom så är det ju ett föl som jag antar hänger med mamman lös om det går.

Vem äger stallet? Det måste ju vara stallägaren som bestämmer. Visst att ni har gemensamt ansvar om det är kollektivt men nån måste ju ändå stå som ansvarig för kontrakt och dyl.

kl

Så länge stoägaren betalar all mat, mockar själv varje dag osv så bör det vara samma pris..
(fölungar har ju en benägenhet att tycka att allt från hinkar till vattenkoppar är jättekul och på en natt kan dom ju dränka både sin egen box och grannarnas..)

Däremot funderar jag på en annan sak som kanske just kan bli problem i ett inackorderingsstall med många hästägare.

Lisa, 17 år, kan säkert leda hästar som går dit dom ska och stannar när dom ska.

Men hur gör hon då hon ska leda sto och föl?
Jag menar att den lilla rackaren är inte dummare än att den märker omgående om Lisa inte är så van vid unghästar.. Och då kan ju vad som helst hända..

Hon kanske tappar ungen och med det även tappar märren som springer till skogs.
Eller så hoppar ungen upp på hennes rygg för att hon slappnnade av en sekund för länge..

Hur är det med den biten i ett inackorderingsstall?

Naffa nyfiken :D

AM

Precis min tanke!

Jag hade personligen aldrig stallat upp sto+föl om jag inte visste att alla som hanterade hästarna hade vana och kunskap att hantera små föl. Det kan vara trixigare än det låter :angel: Jag hade aldrig velat ha fölungen springa lös mellan stall och hage osv.

Jag hade inte heller tagit emot sto+föl som inackordering om jag hade rullande schema med flera inackorderingar och inte var 100 säker på ovanstående.

Med det sagt så har det ju egentligen inte något med TS fråga att göra, det är ju möjligt att alla i stallet är införstådda med detta och har kunskap.

Jag hade inte begärt fler pass utan "pass per box".

Om jag hade tagit mer betalt beror helt på hur mina priser såg ut om det var paketpris eller pris efter åtgång av foder, strö etc.

Där jag har mitt dräktiga sto inackorderat så är det stallägaren som sköter in och utsläpp.
Gården är inhängnad med grind och staket så att om de kommer lösa så är det inhängnadt på gården. :)

Du måste mena kollektivstall?

Där jag har vart inackorderad har det varit stallägaren eller någon annan vuxen som lett. Det har hänt att jag tagit in själv fast det inte varit mitt pass just för att den som har passet ska slippa ta fölet. Men oftast har det varit så att man släppt hästarna och så har de sprungit ut och in själva.

Jag ser ju att i TS fall så har dom löst in och utsläpp på dom övriga.
Men just sto med föl ska ju ledas till egen hage om jag läst rätt.

Och att detta utförs enligt rullande schema, då med olika människor..

Det var därför mina funderingar dök upp ;)

AM

pris och arbete per box, inte per häst.

hyr man 1 box - 1 pass.
hyr man 2 boxar - 2 pass.

jag personligen skulle inte vilja ha andra hanterandes mitt sto med föl dock, men det är ju inte frågar här.

kanske kan prata med den inhyrda och förbereda på att du kanske behöver ta ut lite mer för strö om det går åt mer?
säger sig ju ganska logiskt att 2 hästar i en box ger mer söl än 1 häst i 1 box.

Hej!

När jag hade mitt sto med föl inackorderat så betalade jag på ena ställetför 1 och en halv häst (Boxplats)! Dock kanske ska tilläggas var fölet ca 5 månader vid detta tillfälle.

Och på första stället betalade jag för en häst.(boxplats)

Tycker det är lite induviduellt hur man gör, men personligen tycker jag inte att man ska behöva betala dubbelt för att man har en box. Likadant gäller för arbetspassen, att det är antal pass som medföljer boxen inte per häst.

//Sandra

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 575
Senast: tara
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 181
Senast: liiinnea
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 629
Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 147
Senast: Andersson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka