Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har aldrig hört talas om något liknande, men om det du skriver är sant så är det ju helt galet och jag hade flyttat omedelbart.Jag har hamnat i ett litet dilemma, har hästen inackorerad med ett standardavtal.
Min stallägare har jag nu fått veta rider på min häst, då och då, frågade och fick då beskedet att det var ok enligt honom. Underförstått, att han får göra det.
Men stämmer det?
Kan man med en inacorderad häst räkna med att stallägaren rider hästen?
Om han nu vill nyttja min häst och rida - vilket jag kan tycka är ok - men då tycker jag att det inte handlar om inackordering längre, utan något annat?
Jag såg tråden igår och jag responderar som flera andra redan gjort. Det känns som det är något i TS återgivande av situationen som saknas informations/faktamässigt . Annars är det den märkligaste tråd jag tagit del av på länge , men jag väljer utan mer info att tro att det är någon bakomliggande fakta som "saknas" - bl.a. Utifrån TS nämnande att h*n kan tänka sig det som helt ok att stallägaren rider om de avtalar fodervärdskap i någon form....
Jag har hamnat i ett litet dilemma, har hästen inackorerad med ett standardavtal.
Min stallägare har jag nu fått veta rider på min häst, då och då, frågade och fick då beskedet att det var ok enligt honom. Underförstått, att han får göra det.
Men stämmer det?
Kan man med en inacorderad häst räkna med att stallägaren rider hästen?
Om han nu vill nyttja min häst och rida - vilket jag kan tycka är ok - men då tycker jag att det inte handlar om inackordering längre, utan något annat?
Fast ärligt i detta just detta rätt unika fallet så verkar inte stallägaren klassa under något sånt som rättsligt "standardavtal" osv , som folk går igång på i tråden med svar? Det verkar snarare som TS verkligen inte klassar under såna omständigheter alls utifrån TS luddiga svar osv ?Jag håller med alla andra, det är verkligen inte normalt att en stallägare rider en inackorderad häst utan lov.
Nu vet jag inte hur ditt standardavtal ser ut, men ett uppstallningsavtal ska innehålla båda parters skyldigheter och rättigheter. Står det inget om att stallägaren får nyttja din häst till ridning så är det ett avtalsbrott från stallägarens sida att göra det, dvs om du inte utöver det standardavtalat gett stallägaren lov att rida din häst, vilket du inte verkar ha gjort.
Andra aspekter är t ex vad händer om hästen eller ryttaren skadar sig under en sådan ridtur? Vem står för vad?
Jag hade direkt när jag fått reda på att stallägaren ridit min häst gått till denne och sagt att det inte är ok, om du nu tycker så. Vill du att stallägaren ska rida din häst så hade jag sett till att få med det i avtalet, vem som står för vad, och hur mycket du ska betala i stallhyra om använder din häst till ridning när de vill det.
Självklart är det så att omständigheterna för mig inte är att jag har hästen i ett stall med en massa andra inackorderade hästar där just min blir riden av stallägaren.
Det är att min häst är inackorderad tillsammans med stallägarens egna hästar, och stallägaren med familj rider på sina hästar och tydligen också min häst utefter vad som passar. Tex om min häst älskar att rida i skogen och de ska ta en ridtur i skogen så kan stallägaren ta min häst med på turen för att han tycker att det passar och är lämpligt. Ett exempel bara, men typ så.
Underförstått anser stallägaren att jag borde förstått det när jag placerade hästen där. Och att mitt avtal ska fortsatt vara inackorderingsavtal.
I sak vad jag borde eller inte förstått tillhör inte frågan egentligen. Jag kan tycka resonemanget är ok, och min häst kan behöva träningen som sådan.
MEN....Jag tycker inte att jag ska betala för ett inackorderingsavtal när de nyttjar ju min häst för att öka deras möjligheter att rida ut. De gillar min häst osv.
Jag förstår ju tydligt utifrån alla svar att det finns inget i att de utifrån avtalet ska få rida och nyttja hästarna. Tack för alla svar!
Om han nu vill nyttja min häst och rida - vilket jag kan tycka är ok
Fast utifrån "vad som kommit fram" i tråden så det som mest verkar ha kommit fram är ju att det saknas info från TS om vad situationen egentligen innebär , och att TS lite luddigt tycker upplägget är helt ok att hästen nyttjas som den gör , men mest verkar tycka att avtalet är det som felar ekonomiskt ?Grundat på vad som kommit fram i tråden så låter det ytterst märkligt. Så länge man inte har överenskommit klart och tydligt att det är ok att stallägaren rider hästen när det kan passa så är det självklart inte ok. Jag hade tappat förtroendet helt för denna människa oavsett, finns liksom ingen anledning att INTE fråga först....
Fast utifrån "vad som kommit fram" i tråden så det som mest verkar ha kommit fram är ju att det saknas info från TS om vad situationen egentligen innebär , och att TS lite luddigt tycker upplägget är helt ok att hästen nyttjas som den gör , men mest verkar tycka att avtalet är det som felar ekonomiskt ?
Utifrån alla extremt luddiga redovisningar har jag svårt att döma att stallägaren är någon "bov" i "dramat" faktiskt .
Som ofta med trådar i liknande ton så blir informationen luddig men folk hoppar igång ändå med svar och antaganden och åsikter oavsett .
Jag tycker som jag sagt från början att tråden luktar otroligt dålig info för folk att öht svara konkret utifrån , och i kombo med det, så det som redovisas verkar inte vara att kommunikation om ev missförstånd/missnöje sker individerna emellan alls för att komma överrens utan istället skriver man en diffus tråd på sociala media och hoppas på tips ?