Inackorderad islandshäst.. Råd..

Glitnir

Trådstartare
Har en liten gård,8 hästar.. 4 inackorderingar.. Lösdrift, men stall finnes också..

Jag funderar på att säga upp en av inackoorderingar då hästen är totalt ouppfostrar och halvt galen,ingen respekt för människan....
Och Står han på stall (om dom ska ge mat efter ridning eller så) Anfaller han hästen brevid.. Boxväggar går det hårt åt, kan inte stå själv.. Kan inte ridas själv (lämnar inte gården).. Matte "orkar" inte bråka och låter han bestämma..Står mest på två ben en 4 då.. Dock är han tydligen bättre här än där han har varit förr (många stall)..

Ska vi andra hämta hästar får man se upp.. Han bokstavligen anfaller den häst man hämtar, Attackerar med sparkar och högger.. Vi har själva blivit ordentligt träffade av hans "siktande" bakut sparkar....

Sen han kom är allt så oroligt, de andra inackorderingarna vågar knappt hämta in sina hästar.. Känner att stämingen på gården inte är ok..

Ägaren vill inte lyssna på råd, eller ta hjälp, för hon ser inga fel.. När vi berättar om situationen så säger hon just inget..

Det känns sorligt att säga upp henne för att han blivit så mycket bättre säger hon, att han aldrig har trivits så mycket som här.. Synd att denna häst ska få flytta runt hela tiden.. Men hellre att denne häst flyttar, än de andra som stått längre..

Kan man ställa honom i egen hage?? Då får han ju bo kvar, men de andra hästarna (och tjejerna) skyddas från en anfallande häst??

Det här inlägget var nog mest för att få skriva av sig lite, och se om andra har någon liknande historia, och hur ni löste problemet??..

Sv: Inackorderad islandshäst.. Råd..

Kan tänka mig att det kan vara svårt att säga upp någon som sköter sitt avtal, betalar m m bara för att hästen är svår, rent juridiskt. Så jag tycker egen hage låter som en bra lösning för att skydda övriga hästägare.

Tycker också att egen hage låter bäst. Och helst borde hon få ta ut och in sin egen häst så inte ni riskerar era liv.

En egen hage låter som en bra början. Kanske hästen blir lättare att hantera efter det med. Ni vet ju inte om det är så att hästen helt enkelt inte funkar i flock. Det finns ju ingen annan häst att anfalla om den går själv.

Håller även med Volvo740tjej om att ägaren kanske ska få börja ta ut och in sin häst själv om den är farlig. Jag själv hade inte velat hantera en sådan häst och hade helt enkelt vägrat göra det om hästen är farlig.

Jag hade sagt till hästägaren (som verkar något obrydd) att alternativen är:

-Att hästen ställs i egen hage och det skulle råda totalt egen hantering från ägarens sida

- Om denne vill att hästen ska få gå gemensamt med övriga/andra ska ägaren inom en tidsgräns se till att det är säkert/att hästen beter sig normalt och då börja med att ägaren tar hästen till veterinär och anlitat tränarhjälp ifall denne inte tar det på allvar eller börjar träna själv..under tiden sköter givetvis denne ägare in och uttag av sin samt andras hästar om det är nödvändigt.

- Sista alternativet: flytta

Då har man gett hyresgästen val på lösningar som ska göra gården säker för alla..Ingen ska för tusan riskera att skada sig i onödan!

I alla stall jag stått i där det varit minsta gemensamma hantering har kravet varit snäll och uppfostrad häst annars får man hantera ensam och det borde gälla alltid.
I några stall har det även stått i avtalet t o m att hästen ska vara okomplicerad så extremt svårhanterade hästar hade nog åkt ut.

För övrigt låter hästen inte frisk, ont eller att den misstrivs.

Senast ändrad:

Har hästen alltid betett sig så, går den i blandflock?

Den har tydligen alltid varit sådan.. De har fått flyttat runt.. För att det inte fungerat..

När hon flyttade hit varnade den förra stallägaren om hästen, men ägaren sa, att det där inte stämde, att de bara skyllde på honom.. Jag trodde på ägaren..

Hon säger att hästen trivs så bra nu, han är mycket lättare att ha att göra med säger hon,.. Så lite har ju kommit fram , att han inte var så jätte oskyldig.... Men här har Han har blivit "rund och go",han leker med kompisarna.. Jag tror mycket är bristande ledarskap, de gånger "Vi" har ridit honom går det riktigt bra, är ägaren här är han som värst,henne har han lindat runt sitt lillfinger.... Han har sprungit rätt över henne några gånger så hon blivit liggande.. Jag själv skulle bli galen av en sådan respektlös häst, han har otroligt starkt psyke.. Han är smart.. Och han vet att matte snart inom några minuter säger, nä du får som du vill, Jag orkar inte bråka med dig..

Hon tycker nog själv det är lite jobbigt innerst inne, det märks..

Han är nyss genomgådd av veterinär.. UA..

Det får nog bli egen hage och hon får lov att ta hjälp av någon tränare, speciellt ledarskap, så att han respekterar henne.. Att han respekterar människor öht.... Hon får allt inse fakta att hon hjälper honom inte genom att låta honom göra som han vill... Hon har haft honom och hans mamma sen han var föl.. Hon behållde honom och sålde mamma för något år sedan.. Hon gillade tuffa hästar.. Så i princip blev han "frånskild från Mamma för något år sedan..

Egen hage, kanske kan vara en ide??

Har han bott hos dig länge??

Vi hade en sån häst, en ganska stor nordis :nailbiting: som hade hyss för sig men vi "tvingade" ägaren att ta itu med dumheterna med ledarskapsövningar och nu många år senare är det mycket bättre- Även om han hade ett återfall kring jul, som tur med ägaren.

Förtår inte varför man vädrar sådana här saker på ett offentligt forum, lite taskigt mot andra part som inte kan försvara sig.
Är det så svårt att tala om för hästägaren att hon får bättra på sitt ledarskap så hon kan jobba med hästen på ett säkert sätt. Att diskutera hur ni tillsammans kan lösa problemet, vänligt men bestämt. Som stallägare får man inte vara konflikträdd, då förstoras oftast problemen om man inte tar tag i det direkt.

Jag vet inte om det är genetiskt men ofta när kvinnor blir oeniga så går man tilltredje part och beklagar sig istället för att reda ut med den man inte är överens med?

Okay, nu stack jag ut hakan igen men kan inte låta bli...
Rolle
IpL

Men TS har ju tagit upp problemet med hästägaren. Utan att få gehör.

Vi har pratat med ägaren.... Men inget görs, hon ser inte problemet som så.. Han är sådan.. Och hon gillar sådanna hästar..

Medans vi tycker att hennes häst kommer bli farlig en vacker dag, just för att han är respektlös... En häst som anfaller andra är ganska obehagligt.. Man får ha ett öga på honom hela tiden..

En av tränarna som kommer hit minst två gånger i veckan tyckte av säkerhets själ att vi skulle ha långpisk med oss i hagen när hästen gör sina utfall.. Ägaren tyckte självklart det var elakt mot hennes häst och sa absolut NEJ..

Det här var ju mest för att ventilera,få skriva av mig... Jag är rädd och mån om mina hyresgäster.. Vill att ALLA ska trivas, de ska inte behöva åka hit för att vara rädda..

Just därför ville Jag bara ha råd, och tips hur andra har eller skulle lösa situationen..

Bara att vara i flocken går bra, där ser Jag inga större problem att klaga på, han motar lite med de andra men dess i mellan leker dom och har jätte skoj..

Men problemet är som störst när man hämtar en annan häst.. Svårt att skriva ner problemet, svårt att få med detaljer..

Han har bott här ca halvåret.. Och Blev om annat något värre värre när han tog över ledarrollen då ledar hästen i flocken tyvärr såldes..

Hästen ÄR farlig. Och som stallägare tycker jag nog att du har ett rätt långtgående ansvar gentemot dina andra inackorderingar. De bestämmer inte vem du ska ta in, utan de är - om de inte avflyttar omgående - satta i den situationen du skapar.

Jag hade direkt satt hästen i en egen hage och meddelat ägaren att hon får lösa hanteringsproblemen. Eller flytta. Punkt.

Jag upplever som det inte är raka besked, antingen gör hon något åt det eller så måste du be henne hitta annan plats, punkt slut. Inga konstigheter, du vill väl inte att alla andra ska flytta?
Har det gått så långt att trots upprepade samtal och förslag på lösningar, händer inget är det bara att be henne hitta något annat stall.

Rolle
IpL

Hästen kommer inte bli farlig den är farlig redan nu.

Jag hade gjort det lätt för henne med 3 alternativ

Stå kvar i hagen men dom som känner behov av att ta med långpisk får göra det och använda den om hennes anfaller.

Egen hage.

Flytta.

Du har ju fått goda råd redan om situationen. Egen hage är ett förslag att testa ihop med krav att ägaren tar ut en NH-tränare och tar itu med sina problem. När problemen lösts är han välkommen tillbaka i flocken.

Jag skötte en häst en gång i tiden o dennes hagkompis attackerade hej vilt när jag skulle hämta sköthästen. Piska kan man ju inte med att ha med sig, hur förklarar man det för ägaren? Det var ju deras lille gullegris... (han var lika hemsk i stallet, knuffades o var ilsk).

Jag hade med mig mitt NH-rep ut i hagen Varje gång! O det var många gånger jag fick använda det! Stora cirkulära rörelser så om arghästen kom nära fick den däng -i huvudet/halsen(eftersom den ju kom in med den halvan av kroppen först givetvis) . Då var det alltså inte jag som "slog" hästen utan hästen som attackerade in i min frizon o var ivägen för repet. Arghästen började tycka att jag var en otrevlig prick så efter ett tag stod han bara o blängde o jag kunde hämta min sköthäst i lugn o ro. Är väldigt glad att sköthästen var NH-tränad så han inte var rädd för mitt vevandemed repet. De här två var bara två i sin hage så jag kan på sätt o vis förstå att arghästen inte ville att jag skulle komma o störa hans flock. Men det är ju inte hästarna som bestämmer det...

Fast jag var ju bara en liten skötare så jag tog aldrig upp något med hästägaren, men jag ansåg det var min fulla rätt att värja mig från att bli attackerad.

Kl

En häst kan aldrig aldrig bestämma! Människors trygghet går alltid före, i en sån här situation kan inte ägaren hindra andra från att skydda sig vilket en långpisk ev skulle göra. Det är ju ett att att markera för hästen att mig ger du dig inte på. Avsikten skulle ju inte vara att piska upp hästen utan att skydda dig så den inte kom nära.

men jag ansåg det var min fulla rätt att värja mig från att bli attackerad.

Det har man alltid rätt till och är nog en av de få gånger jag faktiskt rättfärdigar att man kan få slå/smälla till en häst ordentligt. De ÄR stora djur och inga leksaker och har det gått så långt att de tappat respekten för en totalt då måste man få markera/skydda sig om det är en nödsituation.

Saken ska inte ens ifrågasättas och då får andras hästar vara hur söta som helst..men är det fara för mitt liv så svarar jag med våld mot den häst som använder sin styrka mot mig på det sättet att den vill skada mig..då får man säga vad man vill..men jag vill inte bli krossad och dödad av att vistas i närheten av en häst

Jag hade delvis lyssnat på de andra inhyrda, delvis på min egen magkänsla. Hur vill jag att det ska vara på min gård?

Man kan förlora bra folk bara för att man vill vara schysst mot någon - trots att denne kanske ställer till med problem. Jag har sett det förr och det är bara synd.

Att ställa en häst för sig hade för mig inte varit ett alternativ pga att jag inte tycker att hästar ska stå ensamma och hade inte velat hålla häst så på min gård. Men det är givetvis något man kan ta ställning till själv.

Ge personen en chans och tala om att detta inte är hållbart och att något måste förändras annars kan du tyvärr inte låta hästen stå kvar - eller vad du nu har tänkt - och ge ägaren ett par veckor att försöka få bukt med problemet. Så hade jag gjort.

Vi har också haft en häst som gav sig på andra är man hämtade i hagen. Han högg, sparkade och stod på bakbenen, kom springandes i full galopp efter en om det var så att man kommit en bit. En del gick med spö i hagen när dom hämtade sin häst för att helt enkelt värja sig. Jag ställde mig i mellan och kunde på så sätt tala om för hästen i fråga att jag inte tänkte låta honom komma åt min häst, han gjorde intrång på mitt utrymme. Det räckte för att han, efter några veckor, slutade helt med sitt beteende när jag hämtade min häst. De andra fick dock fortfarande värja sig med spön.

Kanske kan ägaren till hästen visa er andra hur ni ska hantera hästen och det kan leda till att han slutar eller respekterar er när ni kommer in i hagen? Fråga. :)

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 993
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 365
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 866
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 642
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama