Inackorderad islandshäst.. Råd..

Sv: Inackorderad islandshäst.. Råd..

Vi har också haft en häst som gav sig på andra är man hämtade i hagen. Han högg, sparkade och stod på bakbenen, kom springandes i full galopp efter en om det var så att man kommit en bit. En del gick med spö i hagen när dom hämtade sin häst för att helt enkelt värja sig. Jag ställde mig i mellan och kunde på så sätt tala om för hästen i fråga att jag inte tänkte låta honom komma åt min häst, han gjorde intrång på mitt utrymme. Det räckte för att han, efter några veckor, slutade helt med sitt beteende när jag hämtade min häst. De andra fick dock fortfarande värja sig med spön.
Det här tycker jag låter som en livsfarlig idé. Hästen går ju redan över folk så att ställa sig emellan är ju att be om att bli nertrampad. Jag hoppas veklrigen att TS inte gör såhär.

TS jag hade talat om för ägaren att din häst får stå själv tills den slutar att vara farlig för andra människor. När hon uppfostrat hästen är den välkommen att stå i samma hage som övriga. Jag skulle dessutom låta ägaren sköta alla in och utsläpp av hästen tills den slutar vara farlig. Jag är inte beredd att riskera livet och min hälsa på någon annans ouppfostrade häst.

Ingen har rekommenderat någon att ställa sig framför en aggressiv häst. Jag bara menade att rätt person kanske kan hantera hästen och dess beteende, och hjälpa de övriga att lära sig att hantera den. För att folk går med piskor i hagen av rädsla att bli översprungna, det är livsfarligt.

På vilket vis skulle det vara livsfarligt? Det är betydligt farligare att ha en häst som attackerar människor.

Och vem skulle vara "rätt person" att fostra hästen när ägaren tycker det är bra som det är?

Din post tydde på att du tyckte det var en bra lösning på problemet. Vem tycker du ska fostra hästen om inte ägaren gör det?
En pisk kan i den här situationen vara den enda möjligheten man har till att skydda sitt eget liv. Jag tycker inte att pisk är en bra metod utan jag tycker man plockar bort problemet och ställer den själv där ägaren för sköta all hantering tills problemet är löst. Om ägaren fortfarande inte vill lösa det så får man ju ta det utifrån det och kanske säga upp stallplatsen.

Känns som ett helt galet råd att ge på internet, till okänd mottagare. Vem är "rätt person"? Det kan lika gärna bli så att någon gör det och därmed känner sig som "rätt person" genom att faktiskt utföra handlingen.

Det är ett väldigt farligt råd du ger, och det helt utan att känna till något om den som tar emot rådet eller i övrigt läser här. Hästar kan vara farliga, detta är en av dem. Det är som att lita på att "hästar aldrig trampar på liggande människor". Det gör de.

En liten fråga.
Har du §16 tillstånd?
Det måste man ha om man har 4 eller fler inackorderingar.

Om du inte har det så kan du ju skylla på det att du måste dra ner till bara 3 inackorderingar och då den hästen är otrevlig så faller valet på att just den måste flytta.

Precis så skulle jag också göra.

Ägaren skulle kopplas bort från gemensam skötsel och få ta hand om sin häst på egen hand.

Där är en hage och där är en box.
Ditt problem.

Svarar alla i samma post. ;)

Den som tolkade min erfarenhet som ett råd av handling missförstod. Jag berättade att jag varit med om en sådan häst själv och att problemet gick att hantera. Det jag råder ts till är att antingen ge sin hyresgäst ett ultimatum eller att säga upp denne. Därför att kreti o pleti måste försvara sig och sin häst med pisk i hagen skapar en falsk trygghet och en ohållbar situation. Hästar trampar VISST på människor som ligger, och dom attakerar ÄVEN en människa med spö. Problemet måste lösas av ngn som kan hantera detta på ett korrekt sätt anser jag, därav mitt råd att söka hjälp och det via hästägaren.

Problemet är även att du säger att du inte skulle sätta hästen i egen hage. Hur ska man skydda övriga under tiden tills man a) lyckas övertala hästägaren om nödvändigheten att lösa situationen och b) under tiden man löser situationen? TS har ju pratat med ägaren som inte lyssnar /ser problemet det gör ju också att det kan vara vettigt att ta i och säga "din häst står där och du sköter den tills den inte är farlig längre". Det kanske kan göra att ägaren förstår att det existerar ett problem.

Kanske, men jag hade inte gjort så. Hästägaren skulle inte få valet att låta problemet bestå och sköta hästen själv. Det är ingen lösning, det är att undvika problemet. Och hästen är den som får lida för det. Skulle inte vara ett alternativ på min gård, därför tänker jag inte heller rekommendera ts till det.

Fast problemet lär ju inte lösas på en dag även om ägaren förstår problemet så hur ska TS skydda övriga mot den farliga hästen. Jag tror inte hästen lider särskilt mycket av att gå själv någon månad eller så om man ser till att den har god utsikt över övriga häster. Jag har haft min häst själv under vissa vintrar för att jag och ägaren till den häst hon gick med inte kunde komma överens om hur vi skulle fodra. De stod på var sida av ett staket och verkade båda mycket nöjda. En dag rasade staketet och hästarna stod lugnt kvar en på var sida trots att de visste att det inte fanns någon ström i den tråden.

Jag kan tyvärr inte hålla med. Problemet finns ju inte om hästen går själv och jag tror att problemet bör lösas i den situation som det uppstår i. Men mina ord är inte lag. Ts får givetvis göra på vilket sätt hon vill.

Fast hästen är som jag tolkar TS ett ganska stort problem vid all hantering pga att den är ouppfostrad. För mig låter det som en häst som aldrig fått lära sig hur man uppträder och lindar sin ägare runt hoven. Om problemet bara är hagen så skulle jag ändå slänga ut hästen därifrån för att inte riskera att någon blir ihjälslagen.

Okej, jag hade antingen krävt att ägaren löser problemet omgående eller sagt upp dem. Att ha en häst som bara ägaren kan hantera är inte hållbart tycker jag.

En av tränarna som kommer hit minst två gånger i veckan tyckte av säkerhets själ att vi skulle ha långpisk med oss i hagen när hästen gör sina utfall.. Ägaren tyckte självklart det var elakt mot hennes häst och sa absolut NEJ..

Hästen ÄR farlig, jag tycker faktiskt inte att ägaren har något att säga till om så länge hennes häst attackerar människor.
Då tycker iaf jag att det är självklart att man måste ha medel att kunna försvara sig med vid behov.
Skulle vi ha en sån häst i hagen hade jag aldrig frågat om jag får ta med mig en pisk, attackerar hästen och är inne på mitt område så kommer den få sig en rejäl smäll eller två tills den lämnat mitt område.

Hade det varit mitt stall så hade jag ställt som krav att hästen måste tränas så att den inte utgör fara för människor och djur runtomkring.
Alternativt låta hästen stå i egen hage och ägaren får sköta hästen bäst den vill själv.

Andra inackorderingar ska ju inte behöva tycka att det är är obehagligt att åka till stallet.
Dessutom riskerar du att få dåligt rykte som stallägare.

Personligen hade jag inte ställt honom själv. Uppenbarligen mår han inte bra som han härjar. Jag hade oxå visat honom att det inte är ok att anfalla. Jag hade med andra ord blivit så stor som situationen hade krävt. Varför inte sagt upp då? Mest för att betalar ägaren och sköter annat så tycker jag dels synd pm hästen dom vandrar runt.

Däremot talat med ägaren att hon kan inte acceptera att han kikar mot folk och hugger. Det är aldrig ok eller anfaller annan häst när man leder den. Jag hade erbjudit mig att jobba med hästen mot kostnad och sagt att även hon bör vara med eftersom det allt som oftast ligger på ägaren. Ändrar hon inte sig och det fortsätter att vara lika okonsekvent så kommer hästen fortsätta och förr lr senare sker olycka. Om hon är mån om sin häst och andras och människorna tar hon tag i problemet omgående.

Fundera över åtgärder. Vad kan DU tänka dig att göra? Och vad ska HON ändra på? Guide gärna. Om vi ser det positiva så kanske även hon/hennes häst tillför dig något som du längre fram kan ha nytta av :).

Ja iofs med tanke på andra inackorderingar om de inte vågar gå in i hagen pga denna häst och risk för olycka så får det nog ändå bli egen hage om slet finns att tillgå. Med hänsyn till alla inackorderingar alltså.

Jag hade löst det ist för att säga upp personen ifråga
Jag hade förklarat för ägaren att hästen är närmast farlig och adra i stallet är rädd för den och vågar inte ta in sina hästar och att inredningen går sönder när den kickar.
Och erbjud följande

Sätt upp en vägg mellan boxväggarna hästen kanske inte trivs med att se andra hästar i boxen.
Låt den stå i ett hörn med en vägg till andra grannen, Det bästa är om det finns en box ensam utan grannar so den kan stå i men endå se andra hästar.

Ha hästen själv i hagen så slipper ni andra vara rädda när ni ska ta in era hästar.

Och vill inte ägaren detta ja då skulle jag säga upp personen och tala då om varför. att det är pga hästen inte för att ägaren inte sköter sgi.
Att du inte kan låta en häst förstöra för ett helt stall.

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 993
Senast: Sel
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 365
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 866
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 642
Senast: Kjerulfia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur