• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Clintan
  • Startdatum Startdatum
C

Clintan

Läste på ASVHs hemsida att Impuls är tagen ur avel.

Taget ifrån ASVHs hemsida:

2007-06-26: Impuls 1139 ur avel. Nygodkände Master-sonen Impuls är tagen ur avel. Anledningen är dålig fertalitet och några fler spermaleveranser kommer inte att göras denna betäckningsäsongen. Nya prover kommer att tas fortlöpande för att klarlägga vad som är fel. Ägarna Ann och Torsten Pehrsson, Stall Kilhult är givetvis ledsna över vad som hänt och gör allt för att Impuls ska komma tillbaka till nästa betäckningssäsong. De låter också meddela att stuteriets båda andra hingstar, Rambo 910 och Hermes 1086 är vid god vigör och betäcker som vanligt.

Sv: Impuls

Men fy vad tråkigt. Vet själv ett par stycken som tänkt sig använda honom. Undrar om någon alls hunnit få dräktigt än?

Det är så sorgligt!!!

Vi hade verkligen behövt Impuls i aveln då han är en värdig representant för Printonans hingstlinje!

Alltid tråkigt när det blir strul med de unga lovande killarna!

Som tur är så har det ju visat sig att det ofta blir bättre till nästa säsong. Får hoppas att det gäller även med Impuls!

Verkligen!!!

Man undrar ju lite om det inte hade gått att testa sådant här INNAN avelssäsongen är i full gång?

Givetvis finns det hingstar som "ser bra" ut men som sen inte funkar på skick eller dylikt. Men om dom inte har någon livskraft alls i simmarna, det måste väl synas?

Han blev väl godkänd nu i våras och de har nog inte kollat det innan han blev godkänd. Säsongen börjar ju nästan samtidigt som de är färdiga med bruksprovet.

Som du säger kan det ju bero på olika saker. Att han lämnar för lite, eller att det han lämnar håller dålig kvalitét osv. Simmar de dåligt så borde det ju dock gått att se från första början tycker man väl. Men man hoppas ju att det ska bli bättre.

Det är mycket som är nytt för dem. Bara en sån sak som att få rutin på att hoppa på bocken och allt runt tar tid att få in. Vi har tre 3-åringar i avel i år. Två av dem godkändes i höstas, och de har ju haft hösten och vintern på sig att mjukstarta med tömning osv. De två funkar kanon nu under betäckningssäsongen.

Sen har vi 3-åringen e Highness som godkändes samma vecka som vi förlorade Highness. För hans del blev det ju ingen mjukstart alls, utan han fick ju "börja jobba på full fart" veckan efter, och för honom är det tufft med så mycket nytt. Dessutom så vill folk se honom, så det är visning på visning samt att han måste tävlas och hållas igång om han ska kunna gå 70-dagarstest i höst. Något som han kanske får hoppa över just eftersom det blev en så hektisk vår och sommar för honom...

Nu blev det lite svammligt, men det är rätt mycket som påverkar kvalitén för dem när de är så unga. Maluobet är ju ett exempel på en som hade problem första säsongen men som sen om jag fattat rätt håller hög kvalitét!

Vi får hoppas att han kommer igen till nästa år. Det är kul med Perssons fina blodslinjer!

Ja men vi får hoppas att det bara är en släng av "det hände för mycket, glömde producera spermer också", och att det kommer ett stort gäng friska och spralliga simmare tills nästa vår. Det är en mycket välstammad hingst som ser väldans trevlig ut. Hade varit super att få ha en son till Master i den svenska aveln, och med det mödernet gjorde det ju inget att han blev godkänd. ;)
U

Jag undrar också lite om man inte kollar sånt innan.

Om jag hade planer på att komma med en hingst till bruksprovet så skulle jag nog kolla simmarna innan jag ens anmäler mig. I alla fall kolla så de lever och hingsten producerar normala doser.

För usch vad trist att punga ut med alla pengar som provet kostar och hingsten senare visar sig vara oförmögen att få dräktigt.

Nu kan det ju såklart ändra sig med Impuls, men det var väl Berlioz som visade sig vara steril. Kan inte ha varit kul som ägare.

Det gamla goda fullblodet Cigar visade sig också vara steril. Trist. Nu hoppas vi ju verkligen att det bara är en tillfällig släng av vilande simmare som Impuls har, men det kan väl inte kosta så mycket att fertilitetskolla en hingst?
Kan man se det på simmarna? Eller kan de sprattla livligt och ändå inte vara kapabla? Eller är det så illa att man måste provbetäcka?
U

Jag antar att det i detta fallet är så att det ser bra ut, men inget händer. Så det hade förmodligen inte gått att upptäcka innan, eller är det bara tillfälliga problem han har.

För annars borde de väl ha sett det innan, de kollar väl alltid rörligheten i samband med att de samlar?

Men en första koll skulle jag nog göra innan man anmäler sig. Så det inte är heldött liksom..

Ja men det är ju precis så jag funkar när jag är stressad. Jobbar på som 17, med värsta tunnelseendet och hoppas att jag är på rätt väg.. Vilket inte alltid är fallet.
Usch jag ska inte skoja om detta, hoppas verkligen att det löser sig, det är som sagt en mycket intressant hingst
U

Jag är en av dom som skulle betäcka mitt sto med Impuls. Har mitt sto på kilhult så jag har pratat ganska mycket med dom om detta problem. Vad jag har förstått så är spermierna livskraftiga men av någon anledning dör dom under vägen till ägget. Han lyckades få fyra ston dräktiga men alla resorberade. De håller fortfarande på att kolla spermierna på SVA och SLU för att eventuellt få svar på varför det inte funkar. Jag vet inte vad ni tror men jag hoppas innerligt att detta är positivt då jag garanterat tar Impuls på mitt sto nästa år igen om han lyckas bättre då. Jag vet också att Torsten och Ann fortsätter betäcka sina egna ston med Impuls för att se om dom lyckas få något dräktigt. Jag hoppas och håller alla fingrar jag kan för denna superhingst.

Verkligen tråkigt med en sådan fin hingst.
Dock skönt att ägarna är ärliga och inte mörkar.
Stor eloge till dessa riktiga hästmänniskor och hoppas att Impuls återkommer nästa år!

KL

Någon som har fått dräktigt med Fetcher? Hörde precis om en seminstation som vägrade ta emot från honom, pga dålig kvalitet.

Hos oss har han fungerat bra på skicken också, även om det inte såg för roligt ut i mikropskåpet!
Vet att dom hade problem på första omgången med honom men säjer att det fungerar bättre nu & att stona blivit dräktiga.
Här har ston tagit sig på en seminering i alla fall.

//Tina

..på skicken alltså...måste förtydliga mig själv lite
//Tina

Beträffande Impuls så var spermerna missbildade enligt hingsthållaren.
Vårt sto blev heller inte dräktigt.....

*KL*

En fråga bara, hur går det för alla stoägare som skickat sitt sto till en hingst med då ev missbildade spermier?

Får de sina pengar tillbaka?

Kan ju lätt bli en del pengar om man har skickat 2-3 ggr för att det inte tagit sig och sen börjar det ju bli lite i slutet på säsongen oxå....

Liknande trådar

Avel Ridsports hemsida meddelar att han tagits ur avel "I början av seminsäsongen 2007 konstaterades att Impuls hade dålig fertilitet. Nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 771
Senast: Jerseyite
·
Avel "Oldenburgförbundet har efter ett besök i Sverige i slutet av förra året godkänt fyra svenska hingstar med genuin svensk härstamning...
Svar
3
· Visningar
1 134
Senast: Görel
·
C
Avel Jag har tappat bort vilken av trådarna det var som handlade om hingstvisningar - startar därför en ny då det snart är dags. Var nyss...
6 7 8
Svar
155
· Visningar
12 765
Senast: Elington
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar