Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan ni som har erfarenhet av att importera hund berätta lite om hur det gick till?
Hur visste ni att kenneln var seriös?
Vad hamnade kostnaden för själva importen på?
Vad ska man tänka på?
Jättetacksam för svar!
Jag lånar tråden lite, eller spinner vidare?
Någon som har erfarenhet att importera från Danmark. Har en dröm om att i framtiden äga en Broholmer.
Reser man själv och hämtar hunden, billigaste/bästa alternativet?
Hur stort projekt är det egentligen att importera en hund?
Sen skickar du in kopian på exportstamtavlan som uppfödaren ordnat till dig till SKK, betalar in avgiften och så är hunden registrerad även här och får ett svenskt registreringsnummer.
Kan vara så att det räcker med den vanliga danska stamtavlan också, men generellt så behöver man en exportstamtavla.
Kopian!!!??? ALLTID originalet.
Beror väl på anledningen till varför man vill importera. Finns till exempel ingen anledning för en privatperson att importera en hund om likvärdig hund går att få i Sverige.
Det går inte heller att ange en kostnad eftersom det skiljer stort på ras, ålder, linjer, anledning till import, vad hund ska användas till, vilket land man importerar ifrån samt vilken transport man väljer och vilka tester och undersökningar som krävs.
Allt som allt brukar det inte bli billigare att importera i alla fall.
Vad är det för ras du tittar på?Nej att det ska bli billigare har jag inte räknat med, snarare nästan dubbelt så dyrt som mot att köpa valp i sverige...
Håller med @Malibu_Stacy
Och är man inte en svensson, utan en som verkligen kan just den rasen, så borde det vara relativt lätt att veta vilken stam man vill ha på hunden och vem som kan sälja en sådan valp.
Hm.
Jag är en Svensson, men har importerat två hundar. Inte ens kennel har jag, utan bara ett stort intresse för hundrasen och linjer etcetera.
Jag är väldigt nöjd med båda mina hundar, där den ena härstammar från den kennel den andra kommer från, även om de är från olika länder.
Beror helt på i vilket land du köper och om du har kontakter.Nej att det ska bli billigare har jag inte räknat med, snarare nästan dubbelt så dyrt som mot att köpa valp i sverige...
Fast då är du nog inte den "vanliga svensson" som Em-pirre syftar på. Tänker jag "vanlig svenssonhundägare" så tänker jag på de som är nöjda med lite vad som helst bara hunden är snäll och av något som liknar rätt ras, för så är de flesta jag kommer i kontakt med. Har man tur så fattar de att det kan vara klokt att köpa renrasigt från seriös uppfödare, men mer avancerat än så blir det sällan.