Importera hund?

Jag har importerat totalt tre valpar (Finland, England och Nederländerna) och i alla tre fallen så kände jag uppfödaren sedan innan. Uppfödaren i England var t o m en valpköpare till mig. I alla tre fallen åkte jag och hämtade valpen. Till Finland tog jag båten över till Vasa där uppfödaren mötte upp vid terminalen med valpen. Till England flög jag och bodde hos uppfödaren en natt innan jag nästa dag flög hem med min valp i kabinen. För snart ett år sedan flög jag ner till Amesterdam där uppfödaren mötte upp på flygplatsen med valpen och två timmar senare flög jag hem med valpen i kabinen.
Kostnaderna har inte varit något speciellt. Valppriset samt resan. Alla tre valparna hämtades vid 8 veckors ålder.
 
Jag har importerat totalt tre valpar (Finland, England och Nederländerna) och i alla tre fallen så kände jag uppfödaren sedan innan. Uppfödaren i England var t o m en valpköpare till mig. I alla tre fallen åkte jag och hämtade valpen. Till Finland tog jag båten över till Vasa där uppfödaren mötte upp vid terminalen med valpen. Till England flög jag och bodde hos uppfödaren en natt innan jag nästa dag flög hem med min valp i kabinen. För snart ett år sedan flög jag ner till Amesterdam där uppfödaren mötte upp på flygplatsen med valpen och två timmar senare flög jag hem med valpen i kabinen.
Kostnaderna har inte varit något speciellt. Valppriset samt resan. Alla tre valparna hämtades vid 8 veckors ålder.

Nu är det ju dock ändrade regler så det går inte längre att ta in 8-veckors valpar från andra länder än Norge.
 
För övrigt så var varken jag eller min uppfödare (som importerade min hund) sugna på att åka över till Ryssland så det blev så att uppfödarens man flög med Winzi i kabinen, sov i Stockholm en natt för att sedan resa tillbaka.
Täg, flygresa och hotell gick på cirka 500 euro.
 
Har nu hittat en intressant kennel i Polen. Någon som har erfarenhet av att importera därifrån? Personen har även Polish Greyhounds kanske någon här som har kunskap om den rasen och känner till kenneln?
 
Har nu hittat en intressant kennel i Polen. Någon som har erfarenhet av att importera därifrån? Personen har även Polish Greyhounds kanske någon här som har kunskap om den rasen och känner till kenneln?
Rasen heter chart polski i Sverige :up: Vad är det för kennel?
 
Har nu hittat en intressant kennel i Polen. Någon som har erfarenhet av att importera därifrån? Personen har även Polish Greyhounds kanske någon här som har kunskap om den rasen och känner till kenneln?

Det finns en svensk salukiuppfödare som importerat en chart polski, vet inte från vilken uppfödare eller ens vilket land, men råkar det vara samma så kan du ju prata med salukiuppfödaren om du vill ha tips osv.
 
Det finns en svensk salukiuppfödare som importerat en chart polski, vet inte från vilken uppfödare eller ens vilket land, men råkar det vara samma så kan du ju prata med salukiuppfödaren om du vill ha tips osv.
Om det är samma uppfödare vi tänker på så är hennes Chart Polski från Tyskland.
 
Nä! Då finns det fler importerade chart polski än vad jag har koll på!

(kollade nu och den jag tänker på är faktiskt en import från Polen, dock har salukiuppfödaren inte kvar den)
Fler Saluki-uppfödare som har Chart Polski dessutom ;) Den jag tänker på föder upp Saluki, Dalmatiner och Chart Polski.
 
Någon här som är duktig på engelska och kan hjälpa mig att läsa igenom ett köpekontrakt? Har fått ett förslag på ett kontrakt från en intressant kennel men är själv tyvärr väldigt dålig på engelska....
 
Hejsan, jag är på gång att importera IG från Polen och hoppar gärna in i tråden. Nu va de ett tag sen ni skrev sist men kanske det fortfarande är aktuellt för er? :-)
 
Italian Greyhound utgår jag ifrån att hon menar. Kallas ofta IG eller "iggisar". Den är tämligen populär här i Sverige, finns en uppsjö uppfödare.
Kommer bli kul nu när rasen ska byta namn att se hur italienarägarna väljer att göra med sina förkortningar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
553
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Troll
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
404
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 530
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp