Importera hund?

Skulle inte vilja säga att det finns en uppsjö uppfödare av Italiensk vinthund i Sverige dock, med drygt 500 registrerade är den inte speciellt vanlig heller. Men väldigt trevliga individer.
Tittar man på rasklubbens hemsida kan jag räkna till 22 uppfödare i Sverige, det är inte helt fy skam. Dock inte sagt att alla är aktiva och får valpar vart och vartannat år, men de finns ändå registrerade som uppfödare och flaggas på rasklubbens hemsida.
 
Det finns 500 reggade hundar av den rasen i Sverige. Det föds inte 500 valpar per år.

Jag kollade på avelsdata nu. Från år 2000-2015 reggades det 919 italienska vinthundar. Med tanke på att italienare sällan dör vid 6 års ålder bör det väl finnas långt över 1000 italienare i landet? Från år 2006 till 2015 har det varit ca 150 registreringar per år.
 
Jag kollade på avelsdata nu. Från år 2000-2015 reggades det 919 italienska vinthundar. Med tanke på att italienare sällan dör vid 6 års ålder bör det väl finnas långt över 1000 italienare i landet? Från år 2006 till 2015 har det varit ca 150 registreringar per år.

Jag tog det bara från det förra inlägget. Har inte kollat upp det själv. Men det blir hur som helst inte 500 valpar/år hur man än räknar.
 
Jag tog det bara från det förra inlägget. Har inte kollat upp det själv. Men det blir hur som helst inte 500 valpar/år hur man än räknar.
Oh, sorry, det var inte du som skrivit om hur många registreringar det var per år från början. det var ju @SallyeSancisco och därmed även hen som mitt förra inlägg var riktat till egentligen :)
 
Är väl ganska oviktigt hur många hundar/uppfödare som finns i landet om man vill importera? Det kan ju vara några speciella linjer eller typ man är ute efter. Schäfer är väl en av Sveriges vanligaste raser med mängder av registrerade kullar per år. Men vi vill ändå importera nått nytt, av flera anledningar. Så här kan vi verkligen snacka om att gå över ån efter vatten om man ser till antal uppfödare och kullar ;)
 
Är väl ganska oviktigt hur många hundar/uppfödare som finns i landet om man vill importera? Det kan ju vara några speciella linjer eller typ man är ute efter. Schäfer är väl en av Sveriges vanligaste raser med mängder av registrerade kullar per år. Men vi vill ändå importera nått nytt, av flera anledningar. Så här kan vi verkligen snacka om att gå över ån efter vatten om man ser till antal uppfödare och kullar ;)
Tror ingen har ifrågasatt att hon vill importera, tom jag har funderat på att importera min nästa hund om jag inte hittar en i rätt färg i Sverige när det är dags. Iaf från min sida ville jag bara lägga fram att det finns en hel del uppfödare för det lät i mina öron som om h*n påstod att det var brist på uppfödare, vilket iaf jag inte tycker det är om det finns 22 st.
 
Tror ingen har ifrågasatt att hon vill importera, tom jag har funderat på att importera min nästa hund om jag inte hittar en i rätt färg i Sverige när det är dags. Iaf från min sida ville jag bara lägga fram att det finns en hel del uppfödare för det lät i mina öron som om h*n påstod att det var brist på uppfödare, vilket iaf jag inte tycker det är om det finns 22 st.
Man kan ju tycka att det är brist på BRA uppfödare, som i vårt fall :)
 
Absolut, BRA uppfödare är något helt annat :)
Konstig fråga från en uppfödare men finns det ett register någon stans där man kan se hur många reggade kennlar det finns i rasen?
Ren nyfikenhetsfråga. Finns kanske 3-4 kennlar i hela sverige jag själv skulle kunna tänka mig att ev köpa ifrån (i min ras) blev bara nyfiken på hur kräsen jag egentligen är :D
 
Konstig fråga från en uppfödare men finns det ett register någon stans där man kan se hur många reggade kennlar det finns i rasen?
Ren nyfikenhetsfråga. Finns kanske 3-4 kennlar i hela sverige jag själv skulle kunna tänka mig att ev köpa ifrån (i min ras) blev bara nyfiken på hur kräsen jag egentligen är :D
Vet inte, är jävligt dålig på sådana register :o Jag brukar kolla på rasklubbens hemsida (som man får hoppas är hyfsat uppdaterad) och kolla hur många uppfödare som finns representerade där. Jag kan ju personligen tänka att även om det kanske finns små uppfödare som inte finns med på rasklubbens hemsida så skulle jag nog vara lite misstänksam gällande att köpa hund från en "uppfödare" som inte är involverad med rasklubben ens tillräckligt för att figurera på hemsidan.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
553
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Troll
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
404
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 530
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp