Importera hund?

Vet inte, är jävligt dålig på sådana register :o Jag brukar kolla på rasklubbens hemsida (som man får hoppas är hyfsat uppdaterad) och kolla hur många uppfödare som finns representerade där. Jag kan ju personligen tänka att även om det kanske finns små uppfödare som inte finns med på rasklubbens hemsida så skulle jag nog vara lite misstänksam gällande att köpa hund från en "uppfödare" som inte är involverad med rasklubben ens tillräckligt för att figurera på hemsidan.
Vår ras register är ju lite splittrade. Vi själva finns med i tex Svensk bruksschäfer. Men där finns inte ens alla brukskennlar. Sen har vi ju alla e-kennlar. Och så finns det ju många som inte har kennel men tar nån kull ibland ändå helt enligt alla "regler och kontroller" :)
 
Vår ras register är ju lite splittrade. Vi själva finns med i tex Svensk bruksschäfer. Men där finns inte ens alla brukskennlar. Sen har vi ju alla e-kennlar. Och så finns det ju många som inte har kennel men tar nån kull ibland ändå helt enligt alla "regler och kontroller" :)
http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/schafer/?show=breeders Vet inte om det finns något annat register, men detta borde väl ge en bra fingervisning tror jag?
 
Vet inte, är jävligt dålig på sådana register :o Jag brukar kolla på rasklubbens hemsida (som man får hoppas är hyfsat uppdaterad) och kolla hur många uppfödare som finns representerade där. Jag kan ju personligen tänka att även om det kanske finns små uppfödare som inte finns med på rasklubbens hemsida så skulle jag nog vara lite misstänksam gällande att köpa hund från en "uppfödare" som inte är involverad med rasklubben ens tillräckligt för att figurera på hemsidan.

Dessutom brukar ju de flesta rasklubbar ha krav på vad föräldradjuren ska ha för meriter/genomgått hälsotester för att uppfödaren ska få valphänvisning på den kullen. De kraven brukar vara hårdare än SKKs krav för registrering.
Jag skulle också bli misstänksam som du, både om inte uppfödaren står på klubben hemsida men också om kullen inte har valphänvisning.
 
Dessutom brukar ju de flesta rasklubbar ha krav på vad föräldradjuren ska ha för meriter/genomgått hälsotester för att uppfödaren ska få valphänvisning på den kullen. De kraven brukar vara hårdare än SKKs krav för registrering.
Jag skulle också bli misstänksam som du, både om inte uppfödaren står på klubben hemsida men också om kullen inte har valphänvisning.
Inom Dvärgschnauzern ser man det ju som en självklarhet att uppfödaren ska ha valphänvisning genom Dvärgschnauzerringen. Svensk brukschäfer har valphänvisning men på hemsidan hänvisas inte en enda valp trors att flera av kennlarna har valpar. Har funderat på varför man inte nyttjar hänvisningen utan marknadsför sig på egna vis....
 
Man kan vara seriös uppfödare, inneha kennel samt regga valparna i SKK utan att vara medlem i rasklubben.

Ja det är klart man kan. Men det hindrar inte mig från att bli lite misstänksam.
Det är säkert olika inom olika raser men precis som @Voff skriver så är det åtminstone inom Dvärgschnauzer så att rasklubben har krav på ögonlysta samt utställda föräldradjur för valphänvisning vilket jag tycker är otroligt viktigt när jag letar Dvärgschnauzer.
 
Ja det är klart man kan. Men det hindrar inte mig från att bli lite misstänksam.
Det är säkert olika inom olika raser men precis som @Voff skriver så är det åtminstone inom Dvärgschnauzer så att rasklubben har krav på ögonlysta samt utställda föräldradjur för valphänvisning vilket jag tycker är otroligt viktigt när jag letar Dvärgschnauzer.
Hur är det på DS, är det krav på ögonlysning?
Tänker på som för oss med schäfer, då man inte får regga avkommorna om föräldrarna inte uppfyller kraven på HD, AD och MH.
Rasklubben har liksom inga mer krav att ställa....
 
Hur är det på DS, är det krav på ögonlysning?
Tänker på som för oss med schäfer, då man inte får regga avkommorna om föräldrarna inte uppfyller kraven på HD, AD och MH.
Rasklubben har liksom inga mer krav att ställa....

Rasklubben har krav på ögonlysning inte äldre än ett år samt minst Very Good på utställning.
 
Är väl ganska oviktigt hur många hundar/uppfödare som finns i landet om man vill importera? Det kan ju vara några speciella linjer eller typ man är ute efter. Schäfer är väl en av Sveriges vanligaste raser med mängder av registrerade kullar per år. Men vi vill ändå importera nått nytt, av flera anledningar. Så här kan vi verkligen snacka om att gå över ån efter vatten om man ser till antal uppfödare och kullar ;)

Ja herregud vilken uppståndelse det blev över detta då! Jag importerar pga att jag är god vän med de som är uppfödare (kenneln), som du nämner speciella linjer med mycket bra meriterade föräldrar för en fortsatt bra avel i Sverige. Vi avlar väl alla för att få fram bättre individer och för en hållbar ras, hoppas jag. Skiter egentligen i hur många uppfödare, registrerade hundar och valpar de finns oxå men eftersom någon skulle va petig o ifrågasätta gjorde jag en snabb research punkt
 
Ja herregud vilken uppståndelse det blev över detta då! Jag importerar pga att jag är god vän med de som är uppfödare (kenneln), som du nämner speciella linjer med mycket bra meriterade föräldrar för en fortsatt bra avel i Sverige. Vi avlar väl alla för att få fram bättre individer och för en hållbar ras, hoppas jag. Skiter egentligen i hur många uppfödare, registrerade hundar och valpar de finns oxå men eftersom någon skulle va petig o ifrågasätta gjorde jag en snabb research punkt
Hoppsan vad ömma tår man kan ha!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag blev uppringd av ett försäkringsbolag som erbjuder betydligt bättre villkor än nuvarande. Hur är det när det gäller hund? Törs jag...
Svar
6
· Visningar
553
Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 240
Senast: Troll
·
Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
404
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 530
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp