Importera från Irland

mizz_beauty

Trådstartare
Vad kostar resan för ponnyn? (ca)

Spelar det någon roll om den är vuxen eller unghäst?

Nåt mer att tänka på?

Sv: Importera från Irland

Ca 5-6000 kr om du tar en transportör som kör rutten och har bilen full. Ju yngre häst ju mer påfrestning psykiskt och fysiskt. Har tagit hem en åring - med facit i hand skulle jag inte ta över en så ung häst igen, han var mkt tagen vid ankomst och drabbades av transportsjukan kort därefter. Klarade pärsen dock.

Övriga hästar på transporten såg inte medtagna ut vad jag kunde se, min häst var yngst.

För dom pengarna får man nog vad man betalar för...Som jag förstår det så kostar det minst det dubbla med transportör som följer alla EU-regler osv.

Skitsnack. Jag har använt fullt godkänd transportör som kör regelbundet på rutten. Kontrollerade med berörda myndigheter alla tillstånd och om det ev fanns några anmälningar eller andra oegentligheter. Hästen kom med alla dokument, vet kontroll, resplan m m - helt i sin ordning.
Kollade även transportörens fordon och det är en fullt modern och väl ventilerad lastbil.

Priset hänger förmodligen mer på om de kör med full last eller ej, skulle jag tro.

Kan tillägga att detta pris fick jag även uppgift på när jag kollade med två andra transportörer som körde på samma destination.

Så där har vi inte alls samma erfarenheter eller uppfattning.

Skitsnack. Jag har använt fullt godkänd transportör som kör regelbundet på rutten. Kontrollerade med berörda myndigheter alla tillstånd och om det ev fanns några anmälningar eller andra oegentligheter. Hästen kom med alla dokument, vet kontroll, resplan m m - helt i sin ordning.
Kollade även transportörens fordon och det är en fullt modern och väl ventilerad lastbil.

Priset hänger förmodligen mer på om de kör med full last eller ej, skulle jag tro.

Kan tillägga att detta pris fick jag även uppgift på när jag kollade med två andra transportörer som körde på samma destination.

Har samma erfarenhet som dig.

Vi betalade ca 6000 kr för en stor D-ponnys transport över..

Har för mig att man betalade för vikten, vår ponny vägde väl runt 450 kg kanske. Nu ska sägas att detta var några år sedan, men säkert är det något liknande även idag.

Dom flesta transportörer tar runt 7000kr-till England. Bara färjorna har gått upp enormt mycket i pris senaste åren.

Hur har ni gjort när ni valt transportbolag? Har ni gått på referenser eller på nåt annat?

I mitt fall så fick jag en del på referenser men kollade också upp själv via myndigheter, pratade med den inspektör som hade hand om kontrollerna i transportörens kommun bl a.

Jag hade ganska tät telefonkontakt med chauffören både före och under resans gång, fick bra respons där så det kändes tryggt.

Ett varningens ord dock och det är att den veterinär"besiktning" som görs innan avresa, den veterinär som godkänner hästen inför resan, är inte alls så omfattande som en vanlig besiktning. Kan man få till en grundligare undersökning samt även få någon att ta ett foto på hästen precis innan avresan så är det bra. Min åring var enligt mig inte i ngt skick att resa, chauffören nämnde att han såg tunn ut men jag anade inte att han var SÅ tunn, förlitade mig också på att den veterinärbesiktning som gjordes före avresa skulle visa på om han var i resbart skick eller ej. Hade ngn kunnat maila en bild på hästen och jag fått se skicket på honom så hade jag inte låtit honom resa. Det var min första import så en del saker hade jag ändrat på om jag fått göra om det idag.

För dom pengarna får man nog vad man betalar för...Som jag förstår det så kostar det minst det dubbla med transportör som följer alla EU-regler osv.
Nope!
jag har anlitat samma välkända transportör (en mkt välrenommerad firma som följer alla regler) sedan början av 90-talet, då kostade det 7000:- att få hem en häst. I november i år kostade det fortfarande 7000:- att få hem en häst. Priserna har stått stilla sedan början av 90-talet. Att importera en häst nu från annat EU-land är en ganska enkel procedur.

Från var på Irland? Det kan säkerligen skilja en hel del i pris beroende på var i landet hästen befinner sej.

Jag tackar för alla svaren. Intressant att nästan alla har samma erfarenhet och att priserna inte var alltför saftiga.

Hejsan.
Får jag bara fråga vilken transportör du använde dig av?
Jag ska ta med min häst åt andra hållet,alltså till Irland, i sommar, och letar efter nån bra transportör!

Mellan vilka orter gällde det priset? Vitt ink. moms antar jag?
Moms tillkom, priset gällde från Tivetshall St Margret i Norfolk, England till travbanan i Kalmar. Hästen kom från Wales, så betalade £ 102 för transporten till Norfolk. Hästen var en hingst så fick vänta lite på en passande transport men allt funkade bra.
(ett gott råd är att anlita en välkänd transportör med klara papper, för några år sen var jag snål och anlitade en transportör med annons i R--S---t, och fick en upplevelse jag aldrig glömmer, inget skrivet kontrakt så totalsumman blev dubbelt så stor som överenskommits. )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 700
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 489
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 218
Senast: Johanna1988
·
Hästhantering Unghäst… Har en 3,5 åring (blir 4 i juni i år) som jag köpte i somras. En ganska cool valack, inte varit rädd för traktorer... 2 3
Svar
58
· Visningar
4 090
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10