Sv: Import?

Själva importkostnaden ligger eller låg 2001 runt 20 000kr för flyg och "papper" som veterinärbesikning, röntgen mm , sen tillkommer ju priset på hästen och transport från flygplatsen...

Jag har själv importerat min häst, men skulle inte rekommendera det (har jag upprepat i många trådar nu..).

Ska du bara ha en ridhäst så fundara en gång extra!

-Biligare blir det inte!

Vill man ha något speciellt i färg, storlek eller gång så får man nog titta på Island. Men är det en medelsvensk isis man letar efter så finns det gott om de här hemma. Fast just nu är det mest unga och ston som verkar verkar vara till salu. Eller?

foldar skrev:
Vill man ha något speciellt i färg, storlek eller gång så får man nog titta på Island. Men är det en medelsvensk isis man letar efter så finns det gott om de här hemma. Fast just nu är det mest unga och ston som verkar verkar vara till salu. Eller?

Jag är också i början av att leta ytterligare en häst. Jag har tagit kontakt med några olika svenska uppfödare. Det som slår mig är att flera inte hör av sig, inte mailar tillbaka, hör av sig någon gång med inte mer osv. Medan de isländska är mer "aktiva" i sin kommunikation, tar reda på vad jag letar efter, återkommer med tänkvärda hästar osv och får igång en dialog.

Det känns inte så kul att behöva ringa och "tjata" för att få köpa häst, utan det är ju roligare att få igång ett samtal kring det eventuella hästköpet.

Det är tråkigt tycker jag, för idealiskt är ju en svenskfödd häst med en bra uppfödare att hålla kontakten med.

OA

Den största orsaken till detta kan jag tänka mig är att uppfödare på Island har betydligt fler uppfödningar att välja ibland.

Flertalet uppfödare här i Sverige har uppfödning i liten skala.

Men jag håller absolut med dig. Det måste vara en ömsesidig dialog. Både säljare och köpare måste visa intresse.

Som uppfödare är jag absolut intresserad av att hålla kontakt med den nye ägaren för att få höra hur det går. Om inte annat för att se hur uppfödningen utvecklar sig och få se hur valet av föräldraindivider faller ut.

OlleAtlas skrev:
Jag är också i början av att leta ytterligare en häst. Jag har tagit kontakt med några olika svenska uppfödare. Det som slår mig är att flera inte hör av sig, inte mailar tillbaka, hör av sig någon gång med inte mer osv. Medan de isländska är mer "aktiva" i sin kommunikation, tar reda på vad jag letar efter, återkommer med tänkvärda hästar osv och får igång en dialog.

Det känns inte så kul att behöva ringa och "tjata" för att få köpa häst, utan det är ju roligare att få igång ett samtal kring det eventuella hästköpet.

Det är tråkigt tycker jag, för idealiskt är ju en svenskfödd häst med en bra uppfödare att hålla kontakten med.

OA

Jag har upplevt samma sak, samt att det är både svårt att sälja häst och köpa häst.
Skulle tippa att det handlar om att i Sverige finns det få människor som livnär sig på sin uppfödning, utan den sker på fritidsbasis.
Synd, för det är guld värt att minimera risken för exem.

Men svenskfödda hästar kan ju få exem ändå.
Men det är ju klart det blir ju mindre av de.

freyja skrev:
Den största orsaken till detta kan jag tänka mig är att uppfödare på Island har betydligt fler uppfödningar att välja ibland.

Flertalet uppfödare här i Sverige har uppfödning i liten skala.

Men jag håller absolut med dig. Det måste vara en ömsesidig dialog. Både säljare och köpare måste visa intresse.

Som uppfödare är jag absolut intresserad av att hålla kontakt med den nye ägaren för att få höra hur det går. Om inte annat för att se hur uppfödningen utvecklar sig och få se hur valet av föräldraindivider faller ut.

Ja, det är ju så att man börjar fundera på om man säger något konstigt när man hör av sig :angel: .

Nåja, alla är inte sådana, flera berättar just att de inte har någon tillgänglig just nu, men en del lovar att maila vad de har och hör inte av sig osv. Jag är superseriös, vuxen och letar på allvar. Och tror att jag kan erbjuda pållen/pållan ett bra liv.

Å andra sidan har jag alls inte bråttom och kan vänta på den "rätta".

OlleAtlas

Poplan skrev:
Men svenskfödda hästar kan ju få exem ändå.
Men det är ju klart det blir ju mindre av de.

Ja fast här är ju risken mindre, du ser ju vad du köper. En import måste behandlas som en potentiell eksemhäst de första fem åren, gärna med installning och eksemtäcke. Om hästen får eksem, så vet man inte det vid köpetillfället/importen. Som sagt, risken är väldigt stor på importer men är hästen något utöver det vanliga så förstår jag varför man hämtar hem en sådan pålle.

Jag förstår också absolut varför man vill importera sin pålle, har ju själv gjort så... Det jag inte förstod var var hur känsliga hon var för att få eksem och överkännslighet mot hö mm som inte visade sig förrän efter 4 år. Men annars är hon kanonfin, kanonpsyke osv...

Frågan är om det är värt allt kämpande med eksemen och lidande av damm och dåliga luftrör....

Boj skrev:
Ja fast här är ju risken mindre, du ser ju vad du köper. En import måste behandlas som en potentiell eksemhäst de första fem åren, gärna med installning och eksemtäcke. Om hästen får eksem, så vet man inte det vid köpetillfället/importen. Som sagt, risken är väldigt stor på importer men är hästen något utöver det vanliga så förstår jag varför man hämtar hem en sådan pålle.

Det är klart :)

Väcker liv i den här gamla tråden istället för att starta en ny!!!
Hur är det egentligen med Norrköping? Ska flytta till Sverige (Höga kusten) i början på sommaren och ta med mig lite hästar, men VART flyger dom med dem? Billund känns ju helt hopplöst när man ska upp till Norrlandskusten, både dyrt och himla jobbigt för hästarna som ju redan har transporterats en hel del....Nån som vet????

Det landade ett plan senast i måndags 3/4 på Landvetter i Göteborg och det är det andra planet som jag vet har sen årsskiftet. Själv fick jag åka till Billund i dec 05 och hämta mitt nytillskott.

Fast det är ju långt upp till dig därifrån oxå.

Jag har hört att det kom ett plan till norrköping i mars.

Men jag kan ha fått fel för mig????

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Letar efter en ny hundförarjacka. Vill ha en fodrad med huva och många fickor, skaljackor där jag kan sätta fleece under har jag. Har...
2
Svar
21
· Visningar
1 063
Senast: Niyama
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 767
Senast: morgaine
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
661
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka