Import av sadel? Hjälp någon!!

W

WesternPrincess

Hejsan alla westernmänniskor!

Jo de är så att jag har funderat på att importera en sadel ifrån USA, men jag är lite orolig över de här med fraktkostnader.
Är de någon här som har provat att importera en westernsadel förut?
Vad gick fraktkostnaden på då?

Kram:confused:

Sv: Import av sadel? Hjälp någon!!

Det är nog inte frakten som är problemet, det är snarare tullavgiften som kostar. Frakten beror på vilket företag du tänker beställa ifrån, har en summa på ca $300 i huvudet, jag tror att det är fraktkostnaden från ett företag som jag kontaktade. Jag skrev till tullen och frågade vad tullkostnaden för att importera en sadel skulle bli för den sadeln som jag tänkt köpa. Det är det bästa att göra när du fått reda på vad sadeln kostar, så får du ett exakt svar. Men jag brukar alltid räkna med halva kostnaden för grejen man vill importera i tullavgift.

Sv: Import av sadel? Hjälp någon!!

Hejsan alla westernmänniskor!

Jo de är så att jag har funderat på att importera en sadel ifrån USA, men jag är lite orolig över de här med fraktkostnader.
Är de någon här som har provat att importera en westernsadel förut?
Vad gick fraktkostnaden på då?

Kram:confused:

Frakten kan gå på allt mellan $180-$500, beroende på vilket fraktbolag samt vilken typ av frakt du vill ha. Det kan även vara så att företaget du köper sadeln av endast skickar med vissa bolag.
Sedan betalar du tull och moms på det sammanlagda värdet på sadel och frakt. Momsen är 25% och tullen är ca 18% om jag inte minns fel.:)
Lycka till!

Min 16-17kg sadeln gick på $160.00 i frakt. tulen gick på runt 2000:-, den hade full värde av sadeln (en show sadeln) på frakt lappen =$$$$. Den hittills var den dyraste. Men jag har importerat andra och de som jag köpt de från satt ner värde på de så slippa jag mycket tull. Sen var frakten inte så mycket pga ett annat vikt.
USPS (United States Postal Service) är den billigast sättet. Längsta tid det har taget är ca 11, den snabbaste var 5 dagar. Andra budföretag tar mindre tid men kostar mer.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 785
Senast: Anonymisten
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 621
Senast: tuaphua
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 052
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 690

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka