Import av islandshäst...

Osterang

Trådstartare
Hej!
Min kompis ska kanske köpa islandshäst. Jag vore väldigt glad om ni kunde skriva vad ni tycker är possitivt och vad som är negativt med det.
Hur stor är chansen att hästen får exem? Finns det ngt sätt att undvika det eller i allafall minska risken?

Kan ni skriva lite tips?

//Tove

Sv: Import av islandshäst...

Det finns naturligtvis en risk att den importerade hästen får eksem. Min erfarenhet är att man ska vara noga med att bygga upp hästens immunförsvar med mineraler och vitaminer direkt när den kommer och alltid framöver samt att skydda den mot knott genom att stalla in under sommaren samt att använda eksemtäcke de värsta perioderna i förebyggande syfte. Jag brukar schamponera hästen ca en gång per vecka under sommaren. Är man noga med detta är risken för eksem väsentligt mindre. Sen vill jag gärna poängtera att det finns svenskfödda hästar med eksem också - i de flesta raser. Sen finns det klåda som kan bero på andra saker än eksem, tex parasiter, värme etc.

Personligen tycker jag att de hästar jag har erfarenhet från som kommit från Island har varit trevligare i sättet än de svenskfödda jag träffat. Inte så buffliga och fräcka. Men det varierar ju förstås.

Man kan ofta ställa en högre kravspec när man köper från Island. På färg, ålder, stam, kön, storlek, gång, kapacitet. De har helt naturligt ett större urval än vi. Tycker att jag fått mer för pengarna när jag köpt från Island. Bättre häst för samma pengar helt enkelt.

Lycka till!

Eftersom ALLA islandshästar som bor utanför island är importer från början så har alla även svenska födda hästar en ökad risk för att få exem..

Det finns bra medel och täcken för exem idag och ser man till att behandla en importerad isis som den skulle ha exem tror jag att risken för att den får exem är väldigt liten.
Sedan behöver amn ju inte ha isisar ute när mygg och knott är som störst utan man kan ju låta dom gå in under natten då=)

Varför jag inte vill importera är för att de är för dyrt, man kan inte provrida eller nåttt sånt. Finns massa fina i sverige eller danmark som man kan åka och provrida och dessutom är billigare:idea:

Hälften av importerna får förr eller senare eksem om man inte behandlar dem om om de hade det. Kanske 5% av de svenskfödda har det och då har dessa ofta allergiskt påbrå.

Säkrast är att köpa en svenskfödd häst efter eksemfria föräldrar som växt upp där det finns knott och inte har eksem i vuxen ålder.

Det finns ingen anledning att importera en "vanlig" familjehäst från Island, de finns redan i överflöd här eller tex i Danmark.

Letar man efter något alldeles speciellt i avels- eller tävlingsväg kanske man måste söka även på Island och får då kalkylera med risken.

islandshästar är helt underbara !jag har 4 st.älskar alla lika mycket.:love: jag rider western med den ena det går bra

Håller med Silverkedjan, men skulle tippa på att minst 7% svenskfödda får eksem. Tror att det dessutom finns många svfödda med allergiskt påbrå som "småkliar" sej vissa tider då knotten är som värst men som f ö klarar sej hyfsat. Dessa märks/syns inte någonstans.

Ska man absolut köpa häst från Island så rekommenderas idag produkter typ Probimin, täcke, installning o så vidare full skötsel.

Jag tycker vi i Sverige idag har flera duktiga uppfödare som avlar fram bra islandshästar på stora marker, så har man inga speciella toppkrav/förutsättningar på hästen är det lika bra vända sej till sitt hemland.

jo, andelen svenskfödda eksemhästar kommer att öka hela tiden eftersom vi inte gallrar bort allergiska individer från aveln.

Ärftligheten är komplex men man kan med säkerhet säga att OM vi skulle gallra ut alla hästar med symtom (och visad ärftlighet utan egna starka/synliga symtom som är fallet med flera hingstar) allt eftersom de dök upp så skulle de svenska hästarna bli friskare för varje generation istället för tvärtom.

eksemtäcke från första sommaren är ett tips.

Mitt tips är att inte köpa en importerad häst. Om man inte ska ha en väldigt speciell häst (avelshäst eller extremt bra tävlingshäst som man inte just då råkar finna i Sverige) så finns inga som helst skäl att importera. Och varför skulle jag då ge det rådet till din kompis? Jo, på grund av eksemrisken (som redan nämnts). Som någon sagt kan man förbygga i viss mån genom att från början behandla hästen som om den redan har eksem. Men.... då blir det ju liksom som att ha en eksemhäst ändå, med all skötsel, täckeslagning och installning som det innebär. :crazy: Om din kompis vill ha en "vanlig ridhäst" finns inga skäl att köpa importerat från Island. Köp svenskfött eller från Danmark, Tyskland, Norge osv.

Dessutom är ju frågan: kommer din kompis åka till Island och prova hästen innan? Många köper ju en häst utan att ha gjort det och det är en klar nackdel. Om man däremot köper genom hästhandlare så kan man ju provrida, men eksemrisken kvarstår förstås.

Första hästen vi köpte var importerad. En mycket trevlig familjehäst som vi älskar över allt annat. Men efter 3-4 år fick han eksem, väldigt gravt sådant. Han kräver massor av skötsel - och det kostar mycket pengar. För att hästen ska må hyfsat på sommaren trots eksemet. Har man tur så slipper man sånt trots att man köper importerat, men risken är rätt stor att man inte har den turen.

Jag har en eskemhäst men jag skulle kunna tänka mig att importera från Island.
Men självklart skulle jag vara extra noga med skydd mot kusar(flygande sådana)

Svíþjóð skrev:
Jag har en eskemhäst men jag skulle kunna tänka mig att importera från Island.
Men självklart skulle jag vara extra noga med skydd mot kusar(flygande sådana)
Jag skulle möjligen kunna tänka mig att köpa en importerad häst om jag var på jakt efter en extrem tävlingshäst/avelshäst som jag just då inte finner i Sverige. Och då skulle jag aldrig köpa den utan att först se den, antingen genom att åka till Island och se och rida där eller genom att köpa den genom någon som importerat (och alltså få provrida och bestämma mig i Sverige).

Problemet är att den hästen genast sjunker flera tiotusenlappar i värde om/när den får eksem. Och avel är ju inte att tänka på när eksemet väl brutit ut... :crazy:

Visst kan det finnas lägen när en importhäst är något man bara vill ha (jag var själv helsugen på en snygg hingst jag såg på banorna i våras som är importerad...), men ... näe, allrahelst avstår jag. Av både bekvämlighetsskäl, ekonomiska skäl och för hästens skull. Dessutom har vi så himla många bra hästar i Sverige!!

Men innan jag köper en import skulle jag tänka efter, noga.

Jag köpte i somras en häst som var nästan direktimport från island. Hon är jättetrevlig på alla sätt och underbar tölt:love:, som dom jag hade provridet i sverige för samma pris inte hade. Risken finns ju alltid att de får eksem, men jag tycker att man bör ha tagit hand om en eksemhäst innan man importerar så man vet vad det innebär.

Men ni sa något om danska hästar, ja d kan också få eksem, har tagit hand om en sådan i 3 år.

Ett kort på en svenskfödd islandshäst med mycket eksem från i somras, han brukade ha flughuva på sig (tog av den för fotots skull) och smordes in så gott som dagligen:
x1pxzZ39wV--_fD9xcQOXON-4i28L2M_nU1RPUCPJkX21xNSXrkYoacSlicAQB3KE6zQOpARIXLKeyr26lHwShKujBGlM1mZdj_dULZj9P4NgIQpb3MWRxMQd0MYUseNHW7EiCofxCCGy8

Jag har importerat en häst, en familjehäst.... Alltså inte för att tävla eller avla på. Hon är jätte-fin, snäll och har bra lynne osv. Femgångare..

Dessutom köpt från ett mycket välkänt "ställe".

Tyvärr fick hon ju eksem 4:e sommaren, dvs nu i somras.:cry:

Jag hade långa brevväxlingar via mailen om bl a eksem eftersom jag var lite tveksam, men blev övertygad om att det skulle gå bra om jag skötte henne rätt, vilket jag gjorde, det hjälpte tyvärr inte.
Dvs, bara de som inte vet att sköta om sina hästar som drabbas av eksem... Självklart skulle jag ju sköta om henne efter konstens alla regler..
Hade jag vetat allt jag vet idag om importer och eksem tror jag inte att jag skulle ha köpt henne, tyvärr...

Nu har jag ett jätte-fint sto med ganska bra stamtavla som är underbar.. De som ser henne tycker att hon är så fin, har snygg kroppsbyggnad osv tycker jag ska ta föl... Men det går ju inte..
-Som sagt eksem och nu har hon dessutom börjat hosta!

Billigare blir det inte! Om nån nu tänker så. Bara flygbiljetten kostar 20 000:- Sen tillkommer ju annat också i alla fall om du "bara" ska ha en skogsmulle eller familjehäst..
Tänk efter ordentligt, nu är det inte sagt att alla kommer att få eksem... Kan ju även svenskfödda ej eksemhästar drabbas av..
Men tror ju att risken är större av vad jag läst bla här på buke..

det finns alltid en risk... du kan köpa en 10 år gammal svenskfödd häst som aldrig haft eksem sen nått år senare får den det... finns alltid en risk.. men hittar man en häst man vill ha på Island så får man ta risken.. heldre det än att köpa en svenskfödd som man kanske inte vill ha lika mycket och som ändå kan utveckla eksem.

Tänk också på att det inte behöver ha något med ärftlighet att göra men troligtvis har, kolla då vad andra importerade hästar från island som ej utvecklat eksem har för stam.. då kan man ha tur att undvika.

Ska man ha en tävlingshäst eller en fin aveslhäst så finns de bästa på Island och då får man nog ta risken.

CcE skrev:
Men ni sa något om danska hästar, ja d kan också få eksem, har tagit hand om en sådan i 3 år.
Visst kan de det! Det kan även svenskfödda få. Det kan även finnas inom andra raser. Men risken är betydligt mycket mindre än om man importerar från just Island.

Varför ska man ta en tio ggr högre risk om man letar häst i en kategori det finns överskott av på närmare håll :confused:

Nu står ju ISK väldigt högt i kurs mot den svenska, vilket innebär en fördyring på alla fronter. Utgångspriset höjs ju, så även transportkostnaden. Det innebär i slutändan en ökning även av tullavgiften samt momsen, så letar man en vanlig familje häst och inte extremtypen är det bättre att välja Svergie eller Danmark.

Hur mkt blir egentligen 1 kr i ISK?
Förlåt att jag tappar tråden.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 671
Senast: Ragdoll
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 720
Senast: Amha
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 882
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross

Hästrelaterat