Sv: Import av islandshäst...
Jag har importerat en häst, en familjehäst.... Alltså inte för att tävla eller avla på. Hon är jätte-fin, snäll och har bra lynne osv. Femgångare..
Dessutom köpt från ett mycket välkänt "ställe".
Tyvärr fick hon ju eksem 4:e sommaren, dvs nu i somras.
Jag hade långa brevväxlingar via mailen om bl a eksem eftersom jag var lite tveksam, men blev övertygad om att det skulle gå bra om jag skötte henne rätt, vilket jag gjorde, det hjälpte tyvärr inte.
Dvs, bara de som inte vet att sköta om sina hästar som drabbas av eksem... Självklart skulle jag ju sköta om henne efter konstens alla regler..
Hade jag vetat allt jag vet idag om importer och eksem tror jag inte att jag skulle ha köpt henne, tyvärr...
Nu har jag ett jätte-fint sto med ganska bra stamtavla som är underbar.. De som ser henne tycker att hon är så fin, har snygg kroppsbyggnad osv tycker jag ska ta föl... Men det går ju inte..
-Som sagt eksem och nu har hon dessutom börjat hosta!
Billigare blir det inte! Om nån nu tänker så. Bara flygbiljetten kostar 20 000:- Sen tillkommer ju annat också i alla fall om du "bara" ska ha en skogsmulle eller familjehäst..
Tänk efter ordentligt, nu är det inte sagt att alla kommer att få eksem... Kan ju även svenskfödda ej eksemhästar drabbas av..
Men tror ju att risken är större av vad jag läst bla här på buke..