Ilsken häst-hjälp!

Sv: Ilsken häst-hjälp!

Varje gång jag sätter på betesreduceraren på min shettis petar jag in en sockerbit så hon blir ganska nöjd trots att jag sätter på den. Sen försöker jag anpassa så att när jag tar av den då är det klart för den dagen. Hon brukar få beta fritt på mitt "lätta" bete några timmar före installning för natten.

Nu har vi inte testat att satt på betesreduceraren igen utan låter henne beta utan på dagen på nerbetad hage och låter henne stå inne på natten, men ska komma ihåg ditt tips för det blir ju aktuellt till våren igen om inte förr.

hej, det låter lite bekant.Min häst fick kolik och blev opererad några månader sen. Så när hästen kom hem fick han bara äta 100g hö 4ggr om dag (plus betfor och rehab). Dessutom fick han stå i stallet i 6 veckor. så han blev jätte arg, just då det var matdags. öron bak, började t.o.m biter .... mm
Det jag vill säger: Det gäller att vara bestämt och visa gränserna. Din man, tror jag, är/gör det.
Va inte rädd!!

...om vi nu låter henne vara utan reduceraren så "vinner hon ju" ...

Hästar tänker inte så, de lever i nuet och funderar inte över att ni "gett upp*" med betesreduceraren. Hon vinner däremot de gånger hon inte gör som ni vill / uppför sig respektlöst och ni inte korrigerar henne, något som varje annan häst som är högre i rang än henne utan prut skulle gjort (menar inte med hugg och slag eller rytanden, det kan vara en sån enkel sak som att lugnt och stilla flytta tillbaka henne dit där ni ställt henne eller låta henne backa några steg om hon kommit för nära och ni inte vill det d.v.s. har bjudit in henne).

Själv tycker jag det är väldigt fascinerande att fundera över varför hästar gör si eller så - de är bekväma djur som inte gör något i onödan. Sven Forsström har skrivit mycket om hästhantering och jag tycker att han skriver väldigt enkelt och tydligt, med handfasta råd.

Första gången hon visade denna ilska var dottern helt oförberedd. Eftersom hon inte anade något gick hon ju in i hagen som vanligt och stod bredvid hästen när hon ilsknade till, så då var ingen rädsla från oss inblandad. Gångerna därpå är det klart att man inte är så tuff när hon vänder baken till...men självklart känner hästen av vårt kroppspråk och nu när vi har sett att hon kan bli arg (självklart kan man inte lita på någon häst oavsett hur snälla de "alltid" är) så tittar man ju på hur hon verkar reagera på när vi kommer, men nu är vi förberedda på att det kan hända, men nu känns det lugnt när vi hanterar henne. Det var en dag plus fm efter som man inte kände igen henne...sedan dess har hon varit sitt "gamla jag" igen :D

Vi har inte testat att satt på betesreduceraren sedan hon ilsknade till, nu låter vi henne stå inne på natten istället. Men det är ju skönt om "de glömmer" för förr el senare måste vi säkert använda den igen... Kan tänka mig att när det var långt gräs gick det lättare för henne att äta med reduceraren på, nu när det är rätt avbetat fick hon inte i sig så mycket och ilsknade till...vem blir inte arg om man får i sig för lite mat ;)
Vi hade ju påbörjat invänjning till "fullt bete" dagtid och släppt henne "lös" några timmar per dag, men hon tyckte väl att det gick för långsamt fram... nu får vi hålla extra koll så hon inte "överäter"...men tror inte det ska vara någon fara, det är ju en avbetad hage och inne på natten har hon bara halm att mumsa på utöver det lilla betfor hon får för att hon ska få i sig kiselgur för hovarna. Hon motioneras även regelbundet.
Kan tillägga att i övrig hantering är hon snäll och lydig, så det var egentligen bara den dagen i hagen som hon visade en annan sida än den vi är vana vid.

Senast ändrad av en moderator:

@ elly: naturligvis ökade vi maten ;-)

Förstår det och hoppas ni fick öka fort men ändå, kan förstå att hästen blev agressiv.

Jo, jag har själv en islänning som blir tvärilsk när han får för lite grovfoder, samtidigt behöver han bara se ett grönt vykort - det behöver inte vara gräs på det ens - för att bli smällfet... Betesreducerare funkar inte, han får inte i sig något med den (vi brukar putsa av betet för att det inte ska bli för långt, då tappar det näringen väldigt snabbt och vi måste tillskottsfodra trots att de äter massvis av strå i hagen). I stället har vi dem alltid inne på natten (vi tar in på em), och när alla andra ställer av på sommaren så rider vi allt vi orkar och tar lite paus i stället när det är isigt och smällkallt i vintern.

Men jag tänkte på en sak till, eftersom det är ett sto, det kan ju ha med brunsten att göra. Vissa ston blir riktiga bitchar, men eftersom det gick över så snabbt när hon fick äta igen så är det troligast ändå så att hon fått för lite mat när hon surade ihop.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar! Har också funderat på om det kunde ha med brunsten att göra, men har ingen erfarenhet av det. Men som du säger, att ilskan gick över när hon fick mer mat, så känns det ändå som om det hänger ihop med det. Ang ridningen så blir det mer ridning nu sommartid. Eftersom vi bor på landet med eget stall men inget ridhus är man ju beroende av vädret på ett annat sätt. I vintras var det tufft att rida ute, dels pga all snö, men värst var att det blev så halt, men man får försöka hitta lösningar även på det :-)

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka