Ilsken häst-hjälp!

T

Thes69

Hjälp! Vår ponny har sedan hon kom till oss i början av juni varit världens goaste och keligaste häst, men i fm när dottern kom fram till henne i hagen la hon öronen bakåt och vände sig om och sparkade. Likadant när jag kom och skulle gå fram. Har inte sett det beteendet tidigare och det var riktigt otäckt. Ska tillägga att hon pga att hon gärna överäter och på inrådan från veterinär gått med betesreducerare i stort hela tiden sedan hon kom till oss. Vi har bra beten men nu när det inte är så kraftigt bete längre tänkte vi testa att släppa henne "lös" någon timme per dag för att sedan öka lite hela tiden. Vi började i måndags och det har inte varit några problem alls tidigare med att få på betesreduceraren, men som sagt idag när hon gått utan ca 1 timme och dottern skulle sätta på den igen var hästen som förbytt. Vad kan ha hänt och hur gör vi nu???? Hon har nu fått gå och beta hela dagen utan reducerare eftersom vi inte kommit åt henne, så nu finns två orosmoment, hennes ilska och att hon äter för mycket och blir sjuk :-( Min man gick ut själv i hagen i em och han fick komma fram till henne och då visade hon inga elakheter utan var "som vanligt". Jag vet att hästar är individer och att man inte kan lite fullt på dom, men detta är verkligen som att vända på en hand...jag är jättefrustrerad och orolig för hur det ska sluta...

Sv: Ilsken häst-hjälp!

Tycker att det låter som att hon är irriterad på er, hon har fattat och kopplar ihop er med "munkorgen" nu men inte din man, hästar är ärliga=visar öppet sina känslor.
Säg ifrån ordentligt när hon gör så, om du blir rädd och viker undan så ska du se att hon snabbt kommer fatta även detta moment.

När jag just skickat iväg min fundering kom kusinerna till dottern, som också har häst. De hade med vår häst och hon var lika snäll och gullig som hon varit förut. De hade inte märkt något av hennes ilska när de tog in henne och rycktade av henne. Nu är maken ute och springer med henne. Tror vi sätter henne i boxen ikväll och så får hon gå ut i morgon igen. Försöker väl skippa reduceraren nu ett tag, får väl sätta upp en mindre hage där det är mest grus som vi kan alternera mellan. Verkar ju som sagt som om hon reagerar mot mig och dottern. Dottern är tyvärr bortrest nu några dagar så vi kan inte testa hur hon reagerar mot henne. Nu ska jag iväg till stallet igen!

Nu när jag var ute hos henne visade hon inga som helst tendenser till ilska, inte ens mot mig. Känns väldigt skönt, men samtidigt känns det ju lite som om hon har vunnit om det nu är betesreduceraren som hon reagerat på, men det känns inte heller som om det är värt att någon blir skadad av henne pga detta, måste ju gå att lösa på något annat sätt?
Någon som har råd om hur vi ska göra, törs vi låta henne gå ute under dagen på gräs utan reduceraren och inne på natten på halm, eller är risken för stor att hon överäter? Hon får dessutom 2 dl betfor, 1 dl mineraler och 1 mått kiselgur på kvällen men inget hö. Kusinen lovade att rida henne i morgon nu när dottern är borta så hon får motion utöver det hon får i hagen :-)
Osäker men ändå lite lugnare!

Vad jag ej förstår är att ni ger kraftfoder men ej grovfoder?
Är hon dessutom överviktig och inte arbetar speciellt hårt så skulle jag se över detta.

Sen skulle jag inte gärna ha hästen i en grushage, hästar har ett stort tuggbehov för att tarmar/mage och framför allt PSYKET ska vara på topp, tarmen fungerar annorlunda på betesdjur än på oss rovdjur. Magsyra produceras hela tiden på en häst, oavsett om magen är full eller helt tom, medan vi rovdjur bara producerar den när vi tuggar igång födan. Inte så skönt för magsäcken, det leder till magsår som leder till smärta och dessa hästar är ofta ilskna (på tal om ilska ;)).
Åter till grushen:
Hästen kommer i värsta fall sluka i sig grus i brist på annat vilket kan leda till kolik och andra hemskheter.

Kollar man på hästar på box med underskott av grovfoder, som här på mitt jobb tex, så ser man samtliga av dem dragit på sig ett annat beteende för att balansera sig, tex äter sitt eget bajs, äter spån, tuggar galler, trä, väver, boxvandrar eller är allmänt ur sin naturliga balans.

Valet är ditt, jag könner inte din häst, att ge ett konkret råd är svårt eftersom ägaren inte alltid nämnt alla (viktiga) symptom och reaktioner osv.
Man kan ej lägga pussel utan alla bitar s a s.

Senast ändrad av en moderator:

Hästen är inte överviktig utan i normal vikt, den rids regelbundet, bara sista veckorna som det blivit mindre när vi varit bortresta, hon har ridits men inte varje dag så motion har hon fått. Vi fick rådet av veterinären (när vi köpte henne i juni) att låta henne gå i gräshage med betesreducerare på under dagen och ha henne i box med enbart halm (detta var bra bukfylla enl vet) under natten. Det hade vi i början men efter midsommar valde vi att hon skulle få gå ute dygnet runt (med möjlighet att gå in) men då med reducerar på sig även under natten. Hon har lite problem med hovarna och vi ger henne kiselgur och detta måste ges i blött foder därav betfor.
Hon har för några år sedan haft "stel nacke" pga överätning, därav rådet från veterinären.
Det jag funderar på är om man törs släppa henne "lös" hela dagar från att gått med reducerare på sig i stort sett jämt, eller blir det för stor skillnad? Verkar ju som om hennes ilska idag berodde på att hon inte ville ha recuceraren på sig.

Rådfråga igen och följ sedan rek.

Har ni ingen nerbetad hage hon kan gå i?
Går det annars att skärma av den stora hagen och göra en mindre till henne i den stora?

Hagen är rätt så nerbetad, men det blir ju ändå rätt så stor skillnad om hon får gå fritt hela dagen mot att ha få gå med reducerare hela dagen.

Men min grundfråga är egentligen hur hanterar man hästens ilska idag? Nu har hon ju lugnat sig och hon står i boxen över natten, men det kan ju hända igen, vad gör man i en sådan situation???
Hennes beteende verkar ju bero på att hon inte ville ha betesreduceraren och eftersom det för det mesta är vår dotter som sköter hästen riktade hästen ilskan mot henne och när jag kom och skulle "hjälpa till" blev jag "medskyldig" och om vi nu låter henne vara utan reduceraren så "vinner hon ju" och det kanske inte är bra, men jag vill ju inte att dottern utsätter sig för fara genom att försöka sätta på den på en ilsken häst. Då känns det som om vi måste hitta en annan lösning.

Hej!
Jag känner igen mig när jag läser din beskrivning om ilsken häst. Min D-ponny var exakt lika dan! Men ge inte upp hoppet, med en del arbete blir det bra igen!! Det ni nu måste reda ut är ledarrollen! Det lättaste och mest effektiva sättet att göra det på är att spärra ner hagen så att den blir mindre, sen är det du som bestämmer vad och hur ni ska gå till väga i denna mindre hagen. Du kan som hjälp använda dig av ett grimmskaft eller ett spö, för att förlänga din egen arm om det är så att hästen vänder för att sparka. Du kan nu genom att skära av hästens väg bestämma precis vart den ska gå. Tänk på att hästen är ett flockdjur och får endast lov att vara med i flocken så länge den följer ledarens regler!! Dvs. följer den inte dina regler ska den jagas ut ur flocken! Endast genom att följa reglerna och respektera ledaren får den åter komma tillbaka till flocken!
Jag vet inte hur gammal din dotter är, men hoppas hon är så gammal så att även hon kan jobba med hästen. Anledningen till att det kan ha fungerat då din man gått in i hagen kan ha att göra med att han inte ställer de krav som vi gör när vi går in i hagen.
Frågor?? Hör gärna av dig!!!
MVH/ Caroline

Om du och din dotter är dom som för det mesta hämtar henne för ridning m.m så är det inget konstigt....... om ni endast går in de gånger och inte ibland bara för att klappa eller ge en bit knäckebröd e ngt så lär dom sej snabbt att nu e det ridtur på gång. Börja isåfall gå in med en bit knäckebröd e ngt då och då och bara gå ut igen så ska ni se att ni kan fånga henne lättare sedan. Min dotter gick bara ut i hagen för att hämta in för ridning.... 2 olika ponnier fick samma beteende som eran. Jag sa till henne att gå in ibland bara för att klia den lite eller ge ngt gott. Problemet försvann fort. lycka till vad det än beror på. ( blir den väldigt nafsig av handmatning så räcker det kanske med lite "kli" )

Nu har jag ju inte sett hästens beteende mot er och då är det alltid svårt att uttala sig men när jag läste att du skrev att hon var "världens goaste och keligaste häst" fick jag lite dåliga vibbar och fick en bild i huvudet på en ponny som kommer fram till er, kliar sig på er, puffar, smånafsar, slickar och vill bli kliad och klappad (nu vet jag ju som sagt absolut inte om det är så). Detta är ett direkt dominant beteende, och ifall er ponny har betett sig så mot er är det inte konstigt alls ifall hon blir förbannad när ni försöker bestämma över henne, ta på henne munkorgen och bestämma vart hon ska gå. Hon ville sätta er på plats helt enkelt. I så fall: låt inte ponnyn ta initiativet till kel! Ni kan klappa och gosa, men det ska alltid alltid ske när ni bestämmer det. Ponnyn får inte ens komma fram till er så nära om inte ni har bett om det. Ifall det är som jag beskriver skulle jag börja i den änden och börja sätta gränser. Då ska ni se att ponnyn börjar betrakta er som sina ledarmänniskor i andra situationer också :)

Cornetti, marwin och westernsuzie! Tack snälla för era synpunkter, nu har vi lite att utgå från och träna på tack vare era goda råd! I morse när jag släppte ut henne visade hon ingen ilskna och det var inga problem att ta henne i boxen :-)

Senast ändrad av en moderator:

Jag har varit med om andra hästar som reagerat likadant på betesreducerare.

När kusinen i fm skulle ta in hästen från hagen för att rida betedde sig hästen som hon gjort mot oss igår, med öronen bakåt och sparkade, men kusinen gav sig inte utan gick snabbt fram igen och tog tag i flughuvan och höll fast. Först försökte hästen slita sig, men lugnade sig ganska snabbt och sedan var det inga problem att ta in henne mm. Nu har vi satt grimma på henne så det är lättare att ta tag i henne om hon sticker.
Jag har också varit ute vid två tillfällen idag. Eftersom jag känner mig lite osäker tog jag med longerpiskan ut och en morot i fickan. Gick fram emot hästen och pratade med henne, men stannade ca 8-10 meter ifrån och lockade på henne. Det tog ett tag men sen kom hon fram mot mig, första gången lite reserverad, men inte med samma ilskna blick som igår. Hon kom ändra fram så jag kunde klappa om henne, hon fick moroten och så "kelade" vi en stund innan jag gick därifrån. Andra gången tog det inte lika lång tid innan hon kom fram till mig och hon var lite mindre reserverad.
Ni som har lite erfarenhet, känns det som att vi börjat rätt? Jag förstår att det kommer ta tid, men vill ändå stämma av så vi gör "rätt från början" :confused:

Jättebra tycker jag:banana: Mina egna hästar går jag ofta in till och kliar , tar av/ på täcken , flughuvor , sprayar flugspray m.m.....och kommer de fram och vill bli kliade så kelar jag gärna - såklart skulle ingen av dom gå "upp på mej" utan står fint på lagom avstånd. När mitt sto var på bete så kom hon alltid fram till mej och kelade och ville bli kliad. Kompisens sto har en medryttare som kommer vissa dagar endast för att rida. Hon fick inte tag i hästen överhuvudtaget på betet....

Håller med marwin m fl. Ponnyn är inte dummare än att den kopplar ihop er med arbete/tråkigheter (betesreduceraren) om något av detta händer varje gång hon hämtas. Det är inte så konstigt om hon hellre vill gå och beta än att bli riden/inte kunna äta som vanligt.

Gå ut och hantera henne utan att plocka in henne i stallet, bara klappa. Hämta in henne i stallet och bara klappa/borsta lite, gå på promenad och beta lite i grimma. Att ni kommer ska vara trevligt, någonting som hon ser fram emot. Det betyder inte att ni inte kan rida, eller använda reduceraren. Bara att ponnyn inte alltid ska associera det med att bli inhämtad.

Inte så konstigt om hon var lite misstänktsam när du kom med longerpisken i hagen :), men känner du dig säkrare så visst kan du ta med den. Lugnade hon ned sig direkt när kusinen tog tag i flyghuvan så är hon ju inte direkt livsfarlig - hon har hittat ett smart sätt att skrämmas. Låt grimman sitta på i hagen, hantera henne oftare, och ge er inte - hon ska in oavsett hur mycket hon hoppar och hotar.

Ytterligare ett tips är att tänka över ditt kroppspråk när du närmar dig henne. Du skriver att du känner dig osäker - det får du absolut inte visa för hästen. Sträck på dig, gå självsäkert men avslappnat och lugnt. Var noga med att inte låta hästen flytta på dig med bogen, utan att du är den som bestämmer var hästen ska stå, när den ska flytta på sig, backa eller gå framåt.

Skönt att höra att det går bättre.
Jag går ofta in i hagen och bara myser en stund, har hittat Dessys favorit-kli-ställe = klia framför juvret. :D Jisses, hon trillar nästan omkull, så skönt är det :p när jag kliar där.
Bara å testa tills du hittat var hon tycker är mysigt, så blir ni säkert poppis sen.
Själv har jag inga erfarenheter av ilskna hästar att dela med mig.
Lycka till!

Har gått bra de senaste dagarna, hon har inte visat någon ilska mer. Har funderat på om hon fick i sig för lite mat de sista dagarna när hon gick med betesreduceraren, gräset är ju inte så högt i hagen längre. Nu verkar hon iallafall nöjd och glad igen :D

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 576
Senast: Stereo
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka