Illaluktande träningskläder.

_husmusen_

Trådstartare
Mina träningskläder blir snabbt mindre fräscha luktmässigt.
Jag har förstått att man kan tvätta med ättika för att förhindra detta, men hur "gör" man?
Tvättar med ättika och sedan tvättar om kläderna med tvättmedel?
Eller räcker det att bara tvätta en gång?
Och var häller jag ättikan? :p
 
Mina träningskläder blir snabbt mindre fräscha luktmässigt.
Jag har förstått att man kan tvätta med ättika för att förhindra detta, men hur "gör" man?
Tvättar med ättika och sedan tvättar om kläderna med tvättmedel?
Eller räcker det att bara tvätta en gång?
Och var häller jag ättikan? :p

Det finns speciella tvättmedel och sköljmedel för träningskläder och underställ med antiluktverkan. ICA har ett tvättmedel och Nikwax (som jag kör med) har både och.
 
@Elo jag vet, men jag har ingen lust att riskera att kläderna går sönder då jag inte har råd att köpa nya just nu.

Alla lakan, handdukar och underkläder körs i 60 av det skälet. Men de vet jag tål det.
 
@_husmusen_

Jag har hört att det kan hjälpa att frysa kläderna för att döda illaluktande bakterier, har dock aldrig testat själv. Om inte annat så kostar det inte särskilt mycket att testa ;)
 
@Tassetass ja, sällan jag får tid 1 gång i veckan. Brukar dock försöka hänga upp dem utanför skåpet på jobbet och på handdukstorken här hemma för att de ska torka fortast möjligt.

@Septicemia fast under min utbildning lärde vi oss att bakterier inte för av att frysas :) men visst gör att testa ändå kanske. :)
 
@Tassetass ja, sällan jag får tid 1 gång i veckan. Brukar dock försöka hänga upp dem utanför skåpet på jobbet och på handdukstorken här hemma för att de ska torka fortast möjligt.

@Septicemia fast under min utbildning lärde vi oss att bakterier inte för av att frysas :) men visst gör att testa ändå kanske. :)

Skulle tro att du har en del av problemet där. Skölj upp dem i handfatet och häng på tork direkt efter träningen, då borde de klara sig bättre.
 
Skulle tro att du har en del av problemet där. Skölj upp dem i handfatet och häng på tork direkt efter träningen, då borde de klara sig bättre.

Det där är ett bra tips. Min man, som tränar varje dag, "duschtvättar" som han säger, dvs slänger kläderna på golvet i duschen och häller på duschtvål, och gnor runt lite antar jag, och sedan sköljer han av dem och hänger upp. Smidigt, så blir det gjort direkt. Alltid fräscha träningskläder.
 
Jag tvättar ofta med ättika. Just för att motverka dålig lukt i både kläder och maskin. Ibland kör jag även en tom maskin på 90 grader med ättika. Just för att få bort alla tvättmedelsrester och äckliga bakterier som växer till när man tvättar ofta på låga temperaturer.

Jag bruka hälla ättika i tvättmedelsfacket tillsammans med tvättmedlet. Bra eller dålig vet jag inte men min tvätt/kläder luktar inte surt längre sedan jag började med det.Tvättar inte en andra gång, kläderna luktar aldrig ättika.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
1 101
Senast: Zacci
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 776
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 965
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 424
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp