igår flög min 4-åring av...

D

Dezz

Jag och min lilla T var ute och tog en runda i skogen igår.. hon red barbacka eftersom hon verkligen tycker om det och jag tycker att det är bra att hon övar upp sin balans.. Vi gick ganska länge i skogen och inga problem..
Men sedan hamnade vi jämte vägen (10 meter ifrån den kanske) o där kommer en lastbil dumdrande förbi i minst 90 knyck..
Allt jag kommer ihåg är en livrädd häst som slänger sig åt sidan.. han lugnar sig snabbt men var är T?? Jo jag hör henne gråta och hon sitter på andra sidan hästen, på marken.. Upp med henne och känner igenom hela henne. ingen brutet, har lite ont i rumpan men annars ok.. o frågar tom själv om hon får hoppa upp igen..
snacka om att jag hade puls.. Jag blev nog räddare än hon..

Allt bra alltså men i natt så har jag legat vaken o tänkt tankar på vad som kunde ha hänt.. usch vad gör man?? :confused:
Kommer givetvis aldrig att ens komma i närheten av vägen igen men iaf.. men hur kommer man över sin rädsla?
Han är världens snällaste o skulle aldrig med vilje slänga av henne men olyckor händer ju..
jag antar att det bara är att sätta upp henne igen o komma över min rädsla för hon är inte det minsta rädd o älskar verkligen att rida..
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

ha is i magen och väst och hjälm på telningen. ridning ger ändå så mycket att det är värt riskerna. mina ungar har alltid fått börja barbacka eftersom det inte finns nåt att fastna i då. oftast slår man sig inte så farligt om man ramlar rakt av, men att bli släpad i en stigbygel efter en galopperande häst kan orsaka otäcka skador.
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

jo väst o hjälm har hon ju alltid..:)

iaf så ska jag försöka ta med henne ut snart igen så att jag får komma över min nervositet..

Tack för ditt svar..
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

Visst blir man rädd?Min son har också åkt av sin schettis han hade ett gäng gånger tills vi beslöt att sälja henne,någon ny häst blev det inte för honom.han la av och sadlade om till fotbolls grabb i stället.men man är lika orolig för skador där kan jag tala om.
Lycka till i fortsättningen med barnet och ridningen och hoppas att barnet inte blivit allt för skrämt nu av händelsen.
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

*hua* va läskigt!!! Men ni hade ju tur iallafall :)

Jag hade hand om ponny ridning en gång.. Jag hade lånat en jätte trevlig ponny av ridskolan och vi gick runt i paddocken där de alltid var på sina lektioner.. Och på satt en tjej i typ 3-4 år åldern sen helt plötsligt får ponnyn spelet och sliter sig och hoppar undan och tjejen ramlar av och ponnyn springar RAKT ÖVER henne :eek: som tur var så hade hon en ordentlig hjälm! För när jag kom fram till henne och började prata med henne och så så såg jag att ena sida av hjälmen var intryckt :eek: som tur var så var lill tjejen inte skadad. Men FY va det var läskigt!!!
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

Min dotter ramlade också av i 4-årsåldern. Hon var ute med den lilla shettisen i sällskap med far som drog barnvagnen med lillebror. Allt var hur oskyldigt som helst. Barbacka red hon och även om det bara var skritt så hamnade hon i obalans, GLED av ponnyn och landade så olyckligt med armen under sig att den gick av :eek:

Hon blev nog aldrig riktigt rädd, efter ett tag så var hon igång igen. Vi pratade mycket om att "man skall ramla av minst 100 ggr för att bli bra" och så gjorde vi ett rutpapper med 100 rutor att kryssa i. Vi fortsatte även på ridskola. Jag tror att hon förstod att det inte riktigt var hästens fel att det gick så illa.

Detta är samma dotter som jag idag har fått inse nu gett upp sitt hästintresse (har en annan tråd om det:smirk:), hon fyller 15 om en vecka och nu är det bara mopeder och grabbar som gäller.
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

Min fasa är att dottern ska fastna i stigbygeln om hon åker av. Hon har " Toestoppers" på stigbyglarna så att hon inte kan fastna. Jag tycker det är bättre att inte fastna alls än att ha en stigbygel som löser ut när du har fastnat.
Jag förstår dig verkligen - jag är supermesig när det gäller ridningen. Undrar om det är värre när man själv rider och vet vad som kan hända?
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

jag är supermesig när det gäller ridningen. Undrar om det är värre när man själv rider och vet vad som kan hända?

Nej det är det inte, min mamma vågar inte ens gå in i stallet. "Hästen kan ju få panik och hoppa över boxdörren". Och hon vill knappt veta vad jag gör när jag rider. Så jag tror det är värre annars. De flesta som inte rider är ju faktiskt hästrädda har jag konstaterat. Och du som rider är ju iallafall inte rädd för hästen. Om du förstår vad jag menar..

dessutom så är min mamma mer uppdaterad på olyckor inom ridsporten än alla ryttare tillsammans..
 
Senast ändrad:
Sv: igår flög min 4-åring av...

Tur att det inte hände en rejäl olycka där, Dezz. Skönt att dottern din visar sådan kämparanda och hoppade upp igen på en gång. Man måste ju bara beundra så små ryttarinnor :love:
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

Jo nog är hon en kämpe alltid.. :love: O inte det minsta rädd av sig, det är skönt..

Hon har fått lära sig å ridskolan att om man trillar av så får man bjuda på tårta, så hon var jättelycklig efteråt för att hon skulle få tårta..:rofl:

Små barn är bra på det viset..
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

Min fasa är att dottern ska fastna i stigbygeln om hon åker av. Hon har " Toestoppers" på stigbyglarna så att hon inte kan fastna. Jag tycker det är bättre att inte fastna alls än att ha en stigbygel som löser ut när du har fastnat.
Jag förstår dig verkligen - jag är supermesig när det gäller ridningen. Undrar om det är värre när man själv rider och vet vad som kan hända?

Det du skriver om, dvs att fastna i stigbygeln efter en galopperande häst, råkade min ena dotter ut för i höstas. Vi hade hyrt en ponny, ett gammalt russ som uppgavs vara tryggheten själv. Det kändes dock som om det fanns något opålitligt hos henne, och mycket riktigt började hon hitta på grejor nästan omgående. Det var framför allt när vi hopptränade (inga avancerade saker alls, typ 30 cm hinder). Ponnyn hoppade oftast utan problem, men direkt efter hindret tvärstannade hon och bockade av ryttaren. Mina flickor som ridit på ridskola i flera år och under den tiden ramlat av någon enstaka gång for nu som käglor i princip varenda gång vi försökte hoppträna. Sedan en dag hände det fruktansvärda att min ena dotter blev avbockad efter ett hinder, fast i ena stigbygeln varpå hästen drog iväg i full galopp samt sparkade bakut. Hovarna var ungefär 5 cm från min dotters ansikte. Det går inte att i ord beskriva den fasa jag kände. Det hela gick så fort, antar att det rörde sig om några sekunder bara, men jag kände mig helt maktlös. Jag sprang fram mot hästen men den hade ju en enorm fart och det fanns ingen chans att göra något.Min flicka skrek förtvivlat på hjälp. Hon släpades ungefär en halv långsida av paddocken innan hon äntligen lossnade ur stigbygeln, tack gode Gud helt oskadd förutom blåmärken. Hon kunde lika gärna ha fått ansiktet söndersparkat. Detta hemska hade aldrig hänt om vi hade haft säkerhetsstigbyglar, men vi var dumma nog att bara acceptera den utrustning vi fick med från uthyraren, och tro det eller ej men den dj-a människan skruvade bort stoppskydden från båda stigbyglarna innan vi fick med oss dem.

Med denna långa och hemska historia vill jag bara säga: använd säkerhetsstigbyglar!! Det har tagit oss alla flera månader att någotsånär komma över den fruktansvärda händelsen, och min dotter har fortfarande problem med hoppning. Hon är så jätteduktig och kämpar på för att övervinna rädslan, men jag tror att det kommer att ta flera månader till innan hon är tillbaka på den nivå hon var innan det här hände.
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

fy så hemskt. vilken tur att din dotter klarade sig ändå. lycka till med hoppträningen.
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

Tur att allt gick bra ...olyckor händer ju tyvärr !!
Trots att man absolut inte vill, så hör det ju lite till i hästlivet att man åker av ibland.
Ont och ledsamt blir det då....min stackars nu femåring har åkt av måååååånga gånger på sin schettis (fick henne när hon va 2).

Nu känner hon sin busiga lilla häst ganska väl, så hon vet i vilka lägen hon kan åka av:D
Ex galopp, hoppning och när jag inte ser (då passar den busiga lilla hästen på att rulla sig oxå:devil: :p)

Hoppas att din 4 åring iallafall vill fortsätta ridlivet, för det mesta går det ju bra.

Kram/Gabriella
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

Hej!
Vilken tur att det gick bra!
Jag brukade ha min fyra-åring att rida på min egen häst ibland (halvblod, 160cm). Hästen är mycket snäll, och det var
bara så att jag ledde henne korta sträckor. Men så hände det för ett par månader sen att hästen blev skrämd för ett hastigt ljud och hoppade ett steg till sidan, varpå ungen åkte i backen med en smäll. Hon stötte rumpan rejält men annars gick det bra.
Men fallet är ju verkligen ganska högt för en liten parvel från en stor häst, så jag blev själv ganska tveksam efter detta. Ungen blev inte särskilt rädd och skulle nog vilja rida vår häst, men hon har fått hålla sig till grannens shettis efter den här incidenten. Jag insåg att det bästa skulle vara att skaffa en egen liten ponny till henne, men just nu har vi inte möjlighet till det...
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

Usch vad hemskt.. jag hade blivit livrädd, tura att det gick bra iaf..

Ja säkerhetsstigbyglar köpte jag redan innan jag fick hem hästen, jag är jättenoga med att allt ska vara av största säkerhet, man vill ju som sagt inte att någon ska kunna fastna..
 
Sv: igår flög min 4-åring av...

Ja usch det är därför jag inte gillar att hålla lektion, jag avskyr nä'r ungarna ramlar av... man känner sig så skyldig... och så blir man livrädd för att det är på ens eget ansvar så att säga. Måste vara jobbigt med egna barnet, men man får se det med som vanlig ridning, trillar man av måste man upp igen... så du får väl helt enkelt bita ihop och låta henne rida barbacka... , hon ska ju ändå ramla av 100 gånger innan hon blir ryttare eller hur är det man säger? ;)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 895
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 197
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 845
Senast: Pallen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp