Ja det var det jag tänkteBlir ju lite vätska då i alla fall![]()
Tror dock att det blir alldeles för lite så det är nog lika bra att låta bli
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja det var det jag tänkteBlir ju lite vätska då i alla fall![]()
Var kan man se hur mycket det har regnat om man inte har haft koll på det innan?18 mm sedan sista april
Jag vill lägga mig ner och gråta men det hjälper nog inte det heller![]()
Jag skriver upp i min almanacka det jag får i min regnmätare.Var kan man se hur mycket det har regnat om man inte har haft koll på det innan?
Den 12 juli kom det här ut på Bergslagens räddningtjänsts sida. Jag tror ju inte att det är i förebyggande syfte och tycker det säger endel om vissa människors ignorans för problemen med torkan.Ingen jag talat med är oförstående när det gäller torkan, det har inte gått någon förbi. De flesta blir inte direkt berörda dock.
Bergslagens Räddningstjänst vill förtydliga att vi inte åker ut och fyller på vatten i dricksvattenbrunnar, pooler osv då detta inte är att betrakta som räddningstjänstuppdrag.
Det finns folk till allt, uppenbarligen har de noterat att det är torrt om brunnen torkat ut.Den 12 juli kom det här ut på Bergslagens räddningtjänsts sida. Jag tror ju inte att det är i förebyggande syfte och tycker det säger endel om vissa människors ignorans för problemen med torkan.
Det finns folk till allt, uppenbarligen har de noterat att det är torrt om brunnen torkat ut.
I byn jag bor så när det inte finns vatten att dricka så kan man hämta ransonera mängd vatten ur tankbil. Kanske inte fungerar så överallt?
Absolut!Idag brinner det på 75 platser i landet.
Det som förvånar är att regeringen är tyst? Inga pressmeddelanden, ens med medkänsla och uppmuntran till dem som kämpar ute i skogarna. Statsministerna borde väl åtminstone besökt några av katastrofplatserna?
Hovet har däremot sänt ut ett meddelande.
Ja, jag inser att det inte gör någon skillnad rent konkret. Men mentalt betyder sånt mycket.
Nu rapporteras om evakuering av folk i Älvdalen.
Fint av honom!Hovets hemsida:
Tisdagen den 17 juli lämnade Kungen följande uttalande med anledning av skogsbränderna runtom i Sverige.
"Min familj och jag följer med oro händelseutvecklingen kring det stora antal bränder som härjar runtom i vårt land denna ovanligt varma och torra sommar.
Just nu görs ett stort arbete för att bekämpa bränderna och minimera dess skadeverkningar.
Jag vill uttrycka mitt och Kungafamiljens stöd till alla Er som drabbas och påverkas av bränderna.
Till alla de människor – räddningspersonal, försvarsmaktsanställda, hemvärnspersonal och frivilliga – som i detta ansträngda läge gör stora uppoffringar för att hjälpa andra, vill jag och min familj säga: tack. Ert engagemang och era insatser är ovärderliga."
Sa du till dem?När jag var och badade i lördags var det minst tre sällskap som använde någon form av grill.
Men va f.....Jag ser att våran räddningstjänst åker ut på larm som
’larm om grillbrasa på stranden, släcker. Informerar.
Åker tillbaka till skogsbranden’
Inte bara en gång de åkt på sånt larm utan flera..
just nu är det viktigare saker som ska göras. Som samordning, beställning av personal, plan, EU osv. Att ha personer springande som ”symbolhandlingar” i en operativ insats vill man inte ha. MSBs chef har varit där och det räcker gott och väl, då han har mandat och också kan informera högre upp om behov.Idag brinner det på 75 platser i landet.
Det som förvånar är att regeringen är tyst? Inga pressmeddelanden, ens med medkänsla och uppmuntran till dem som kämpar ute i skogarna. Statsministerna borde väl åtminstone besökt några av katastrofplatserna?
Hovet har däremot sänt ut ett meddelande.
Ja, jag inser att det inte gör någon skillnad rent konkret. Men mentalt betyder sånt mycket.