Igångsättning efter lång vila

Lutan

Trådstartare
Min häst har "vilat" mer eller mindre under 1 års tid. Han har haft en ögonskada vars "skov" kommit tillbaka varje gång jag slutat med medicinering, vilket lett till att jag precis hunnit börja skritta lite innan jag måste sluta igen och fortsätta medicinering.
Han har gått i stora kuperade hagar hela tiden, ca 10-12 tim/dag med hagkompisar.
Han är 12 år.

Nu har han opererats så förhoppningsvis återkommer inte skoven. Så nu är det dags att sätta igång honom :)
Skulle gärna tömköra till en början för att han ska få bygga upp ryggmusklerna igen innan jag lägger på en sadel.

Hur skulle ni lägga upp en sådan igångsättning och på vilken typ av underlag skulle ni börja?

Din häst har ju i allafall rört sig en del så det är ju inte lika illa som när de stått på boxvila. Jag skulle jobba mycket från marken och tömkörning är jättebra. Sen är promenader i terräng väldigt bra att varva med (gärna över stock och sten). Personligen gillar jag att promenera raskt på hårt underlag typ asfalt ett par gånger i veckan. En annan sak som är bra för att bygga upp ryggen är allt möjligt arbete över bommar och cavaletti.

Jag hade en liknande igångsättning med mitt sto. Hon vilade pga dräktighet från mars 2013, sedan fick hon skador i samband med fölningen så hon fick stå tills januari 2014. Hon gick i lösdrift i stor kuperad hage hela konvalescenstiden. Jag skrittade igång henne avsuttet och uppsuttet varvat, det blev tre månaders skritt på varierande underlag. Ofta rakt ut i skogen genom sly och över rötter/stenar.

Sedan lade jag in trav, successivt fler och fler minuter. Försökte ha ett intervalltänk. Efter en månad med trav blev det samma tänk i galoppen. Efter ytterligare en månad har jag börjat rida på böjda spår och för dressyrtränare. Räknar henne nu som fullt återställd.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
10
· Visningar
1 379
Senast: Rosett
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 765
Senast: Sirap
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
47 48 49
Svar
969
· Visningar
12 088
Senast: Lobelia
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 895
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka