Igångsättning efter borttagning av stygn

aleksis

Trådstartare
Min häst har gjort sig illa i hagen och dragit upp ett ordentligt sår på frambenet. Hon är sydd och ska stå i sjukhage + gå promenader i 10 dagar tills stygnen är borta. Om det läker som det ska och vi slipper några komplikationer ska hon sedan sättas igång. Enligt vet tar det ungefär en månad för såret att sätta sig ordentligt.

Sitter nu och funderar lite på hur man gör med igångssättningen sedan. Är det någon som varit med om en liknande situation, hur har ni lagt upp det?

Jag hade nog tagit en väldigt lugn igångsättning, jag är mer för att skynda långsamt och låta det ta tid. Hellre det och man får en frisk häst än att skynda sig och det inte blir bra, men hör annars vad veterinären säger och utgå från det. :up:

Min häst fick sy ett ca 7-8 cm långt sår i höstas. Det satt på utsidan av ena bakbenet en bit under hasen.
Hon stod på boxvila de tre första dygnen för att stygnen inte skulle gå upp och sedan fick hon gå ut i hage. Började promenera henne för hand efter ca en vecka. Tog stygnen efter 12 dagar men fortsatte bandagera i några dagar till. Började skritta uppsuttet ca 2 ½ vecka efter skadan inträffat och var sen i full gång igen ungefär 1½ vecka senare. Med andra ord ungefär såpass lång tid som din veterinär säger. :)

Min häst fick sy ett ca 7-8 cm långt sår i höstas. Det satt på utsidan av ena bakbenet en bit under hasen.
Hon stod på boxvila de tre första dygnen för att stygnen inte skulle gå upp och sedan fick hon gå ut i hage. Började promenera henne för hand efter ca en vecka. Tog stygnen efter 12 dagar men fortsatte bandagera i några dagar till. Började skritta uppsuttet ca 2 ½ vecka efter skadan inträffat och var sen i full gång igen ungefär 1½ vecka senare. Med andra ord ungefär såpass lång tid som din veterinär säger. :)

Tack för svar! Låter ju ganska samma lika som vårt "schema" :)

OT: Kan tillägga att jag självklart kommer ha en dialog med min veterinär men alltid intressant höra hur folk i liknande situation har gått till väga :)

Tack för svar! Låter ju ganska samma lika som vårt "schema" :)

OT: Kan tillägga att jag självklart kommer ha en dialog med min veterinär men alltid intressant höra hur folk i liknande situation har gått till väga :)

Haha, veterinären som sydde såret på min häst var en DV av den lite mer hästrädda sorten. Fick mycket beröm efteråt för att hästen var så lätthanterlig. Med den dosen sedering hade jag också varit lätthanterlig. :laugh:
Men hon var en fena på att sy i alla fall och såret läkte på nolltid utan komplikationer.
Jag diskuterade inte igångsättningen något närmare henne. Är det nånting jag har hyfsat bra koll på så är det just igångsättningar. :angel:

@Alexis om hästen varit i full kondition innan sårskadan och det bara handlar om en månad så behövs inget jättesärskilt ang att sätta igång den annat än att givetvis känna av hur den känns och arbeta lugnt och sansat några veckor . Om såret är läkt så är det läkt så att säga, om såret inte påverkat hästen på annat sätt - hälta /stelhet pga sårets placering och påverkan vid rörelse etc ?

Jag har haft sårskada på min häst För några år sedan vid baknäet (dock inte något som gick in i leden utan ren sårskada som syddes osv) . Hästen blev halt som ett slagskepp första dagarna men pga att det stramade och gjorde ont vid rörelsen pga såret. När väl detta lagt sig någon vecka senare och såret läkt rätt , stygnen tagits osv, var det grönt att röra på och arbeta hästen mera igen, givetvis enligt sunt förnuft och uppmärksamhet utifrån såret .

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 049
Senast: Cattis_E
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 562
Senast: AlmostEasy
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat några varv till på mitt förhållande till mat, efter att jag skrev mitt blogginlägg om det här tidigare...
Svar
13
· Visningar
3 550
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama