Ifrågasatt vid hundmöte

Gallileo

Trådstartare
För några dagar sen var jag ute med min lilla filur på promenad, vi kom till ett skogsparti och mötte en annan med hund. Då min hund inte kan bete sig riktigt vid hundmöten (OBS han är ingen stressad bara väldigt glad däremot blev han stressad under det här hundmötet) (blir vääääldigt glad och gnäller, ibland till och med skäller) satte jag honom i kanten av stigen och försökte få honom att koncentrera sig på mig funkar inte jätte bra men övning ger färdighet. :D
Hon som går förbi med sin hund säger då att för hennes del gör det inget att de får hälsa, men jag tackar nej efter som han inte kan bete sig riktigt. Då frågar hon varför han inte får vad har jag för argument för hon ser ju att han vill?!
Jag svara då att han inte kan bete sig riktigt och att vi tränar vid möten.
Får då till svar att han kommer bli lugnare om han får hälsa.
Varpå jag svarar att det kommer han inte bli. (Han kommer att börja om från början igen. Då vi fick hem honom skällde han vida varje hundmöte och drog och slet, nu gnäller han mest och drar inte lika mycket även om det händer att han skäller osv, så jag ser det som ett framsteg då vi bara haft honom sen oktober.) Men hon fortsätter att säga att hennes erfarenheter är att kommer bli sååå mycket lugnare sen.
Eftersom hon inte slutar tjata och jag börjar tänka att jag är dålig matte som inte låter min hund hälsa:confused:
Då säger jag i a f att det är ju ändå inte hunden som bestämmer när han ska få hälsa.
Det var ju sant, men hon fortsatte med att han skulle bli lugn om han hälsade. Då tog jag min hund och gick, för jag tycker inte hon ska komma och säga vad min hund blir lugn utav, hon känner inte honom och hur han är.

Jag har inte riktigt kunnat släppa det här mötet, är jag en dålig matte, tränar jag fel?

Har ni någon åsikt, vad kan jag göra bättre om jag skulle hamna i en sån här diskussion igen? Gjorde jag rätt eller fel?

Sv: Ifrågasatt vid hundmöte

Helt rätt!
Trist att random människor inte kan låta bli att lägga sig i ens hundträning (även om det hade varit helt fel hade de väl inte haft med det att göra så länge inte hunden far illa? :confused: ).

Men ja, jag tycker du tränar rätt och framförallt- förväntan på att få hälsa kommer naturligtvis inte försvinna om han får hälsa varenda gång, även om han eventuellt lugnar sig för stunden.

Skönt att det inte bara är jag som tycker att jag inte gjorde fel, grejen är nog mest att hon hade den där attityden att "du är ung och dum och kan inte något, jag är gammal och kan allt, jag vet även hur din hund är"

(även om det hade varit helt fel hade de väl inte haft med det att göra så länge inte hunden far illa? ).

Att säga till honom att sitta ner och sen försöka hålla kontakten med honom hela tiden eller i a f med korven man alltid har med sig, det ser inte jag som att han far illa precis. Men vad vet jag, kanske var taskigt att muta min kille med korv!;)

Han får ju hälsa någon gång då och då på andra hundar om han beter sig duktigt, naturligtvis med tillåtelse av den andre ägaren. Men eftersom han går tillbaka där vi började med skall osv så blir det inte ofta. Han är 7 bast nu så det kommer ju ta tid att få honom dit jag vill, om det ens kommer att gå då han är en envis herre och sällan intresserad av dressering:p

Ang. att fara illa menade jag mest i allmänhet, inte att din hund gör det. Och speciellt inte av att få korv vid hundmöten ;)

Skönt att det inte bara är jag som tycker att jag inte gjorde fel, grejen är nog mest att hon hade den där attityden att "du är ung och dum och kan inte något, jag är gammal och kan allt, jag vet även hur din hund är"

(även om det hade varit helt fel hade de väl inte haft med det att göra så länge inte hunden far illa? ).

Att säga till honom att sitta ner och sen försöka hålla kontakten med honom hela tiden eller i a f med korven man alltid har med sig, det ser inte jag som att han far illa precis. Men vad vet jag, kanske var taskigt att muta min kille med korv!;)

Han får ju hälsa någon gång då och då på andra hundar om han beter sig duktigt, naturligtvis med tillåtelse av den andre ägaren. Men eftersom han går tillbaka där vi började med skall osv så blir det inte ofta. Han är 7 bast nu så det kommer ju ta tid att få honom dit jag vill, om det ens kommer att gå då han är en envis herre och sällan intresserad av dressering:p

Tycker du gör helt rätt.
Men jag hade nog varit ännu tuffare än du med reglerna. Att det är totalt hälsningsförbud på främmande hundar utan enbart sådana som det finns en anledning att bekanta sig med, tex kompisars hundar som han kommer att träffa regelbundet och behöver kunna umgås med och liknande.

/Camilla

Nästa gång kan du säga att den är aggressiv el nåt så slipper du kanske diskussionen. Har du tur så sprids ryktet så vill ingen släppa fram sin hund till din och så blir det lättare för dig :D

Tyvärr får jag nog lov att säga att det är en del av hundägandet att bli ifrågasatt, uppläxad och jag vet inte allt av främmande människor som inte vet ett skit om varken mig, mina erfarenheter eller mina hundar.

Dessa människors åsikter knycklar jag ihop och slänger i papperskorgen... Dom är inte värda mer än det som kan fastna under mina skor.

Nu blir jag faktiskt nyfiken på hur du och din hund ser ut.

Jag har en tjej på en av mina kurser, hennes hund är en liten bedårande söt blandrashund (papillon och nåt mer) och tjejen är typ i tjugoårsåldern, och ser närmast ut som en skyltdocka. Blond brunögd supersöt hon med. När hon sitter på pendeln med sin hund i knäet kan folk bara tränga sig fram och klappa hunden, utan minsta fråga.
Hon blir ofta påhoppad av diverse "experter" på stan som kommer fram och förklarar hur hon ska bete sig mot sin hund.

Mig har det av nån märklig anledning aldrig hänt....:angel:

Det är lite som att är man söt, är man inte allvarlig med det man gör, och då behöver man hjälp utifrån. Har man dessutom en liten söt hund så är det närmast allmän egendom, och allas rätt att klappa hur man vill.

Be dem som ger dig expertråd som du inte bett om stoppa upp nåt nånstans. Vill du ha någon annans åsikt så ber du om den.

Ang. att fara illa menade jag mest i allmänhet, inte att din hund gör det. Och speciellt inte av att få korv vid hundmöten ;)

Bara överdrev lite och mer att den gamla tanten tyckte jag var elak mot hunden. Har lite taskig humor på sena kvällar/nätter:D

Nästa gång kan du säga att den är aggressiv el nåt så slipper du kanske diskussionen. Har du tur så sprids ryktet så vill ingen släppa fram sin hund till din och så blir det lättare för dig :D

Haha.. Han äter hundar i hans egenstorlek till frukost!!:devil::D
Små hundar kan väl inte vara aggressiva, så söta som de är!:angel:

Senast ändrad:

Nu blir jag faktiskt nyfiken på hur du och din hund ser ut.

Jag har en tjej på en av mina kurser, hennes hund är en liten bedårande söt blandrashund (papillon och nåt mer) och tjejen är typ i tjugoårsåldern, och ser närmast ut som en skyltdocka. Blond brunögd supersöt hon med. När hon sitter på pendeln med sin hund i knäet kan folk bara tränga sig fram och klappa hunden, utan minsta fråga.
Hon blir ofta påhoppad av diverse "experter" på stan som kommer fram och förklarar hur hon ska bete sig mot sin hund.

Mig har det av nån märklig anledning aldrig hänt....:angel:

Det är lite som att är man söt, är man inte allvarlig med det man gör, och då behöver man hjälp utifrån. Har man dessutom en liten söt hund så är det närmast allmän egendom, och allas rätt att klappa hur man vill.

Be dem som ger dig expertråd som du inte bett om stoppa upp nåt nånstans. Vill du ha någon annans åsikt så ber du om den.

Är runt 20 ser väl alldaglig ut men har en väldigt charmig liten jrt kanske kompenserar:p
En av grannarna är "expert" och ska förklara för mig att si och så ska man göra så fort man möts i trappan.. Avskyr det men står snällt kvar ler och nickar men tänker hemskt fula tankar:devil:

När man har haft stor hund och går över till liten märker man en sån skillnad, När man var ute med den stora så stirrade folk på en istället, viskade, hundägare kopplade sina hundar och drog bort hunden när den ville nosa om den ens brydde sig och gick allra helst över vägen så de slapp möta, en stor mega snäll grandis som inte skulle göra en fluga förnär och nu släpper andra hundägare fram sina hundar, kopplar inte när man kommer och låter hunden springa fram och hälsa.. Och jag är väl för snäll som låter det ske måste jag väl erkänna, även mot de som ska förklara hur jag ska sköta min hund:o

Jag anser att du gjorde rätt. du bestämmer om hunden får hälsa. jag låter inte min vovve hälsa på andra hundar såvida jag inte får kontakt med ägaren och den säger att hunden är helt ofarlig. men poängen är densamma, jag bestämmer vid hundmöten. inte min hund, och absolut inte en annan hundägare. vill någon hälsa på min vovve så får dom gärna göra det, människa som hund, men det sker på mina villkor så att skriva, för att vara säker på att inget går fel (kan ju bli dyrt om inte annat, tyvärr). Du är ingen dålig matte. tvärt om, du leder ju din hund. du ska inte låta hunden vara ledare anser jag. vill du inte blir det inte av.

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 261
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 429
Senast: Tonto
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Hundträning Har en 12-veckors schäfervalp som är otroligt stabil och lugn. Både hemma, i stallet, nya miljöer osv. Han håller sig nära mig men är...
Svar
10
· Visningar
1 370
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka