Idiotlärare!

Sv: Idiotlärare!

Svarar alla:

Tack för allt stöd och pepp. :) Det uppskattas!

Jag har på BUP i går och pratade av mig, de vill gärna att vi kallar till ett möte och förklarar att min tjej kanske inte har det som alla andra just nu.

De tyckte inte heller det verkade som om hon förstår att situationen är allvarlig för lilltjejen. För hon har ju varit jätteledsen några gånger, hon ÄR svår att få till skolan. Och det vet jag om för hon är livrädd att jag ska försvinna för henne. Och är det en sån riktigt jobbig dag så säger jag jämt till dem att de ska ringa om det är något så hämtar jag henne. Än så länge är hon i det stadiet. Men då säger de till henne (enligt henne iofs, men jag tror inte hon hittar på vad de säger) att 'Man kan inte åka hem bara för att man vill mysa med och saknar sin mamma'.
Och nej, vanligtvis inte. Men det här är inte vanligt. Hon lever med skräcken att jag ska försvinna varje dag. Pappa försvann, huset försvann, alla saker hon hade försvann, jag försvann nästan tack vare pappa. Hon är livrädd hela tiden.

Det gör ju också att det tar lite tid att göra saker för henne. För hon har mycket annat att tänka på. Samtidigt kan det vara svårt att se för dem för hon är liksom jag expert på att dölja hur hon mår. Sen rasar hon ihop hemma och då orkar hon inte en massa läxor.

Alla barnen fick förresten mer läxor, inte bara min lilltjej. Tror jag i alla fall. Men hon fick med sig 2 läxor hem nu över helgen eftersom hon var borta igår. Och när man går i ettan ska man inte säga : Usch, jag hatar Pärlan. Måste jag göra det?

Suuuuuck!

Jag läser sista terminen på lärarhögskolan och jag måste säga att jag bara baxnar när jag läser det här!!!

Personligen hade jag nog bestämt mig för en eller två läxor och sedan struntat i resten, fast först meddelat läraren det. För vad kan läraren göra?? Det är fel med anarki och laglöshet- men den här läraren verkar inte ha alla hästar hemma... Det värsta hon kan göra är ju att ge sig på din dotter men då har du ju VERKLIGEN lagen på din sida.

Kan din flicka göra läxorna på fritids? På väldigt många fritids runt om i landet hjälper de barnen så att föräldrarna och barnen ska slippa göra det efter klockan 17 när man varit i skolan hela dagen. Ungarna är skitsluta efter en hel dag. Läxor är liksom bara bortkastat och en källa till för bråk, då.

Jag har läst läroplanen och de flesta kursmålen och det står om och om och om igen att man ska individualisera, utgå ifrån eleven etc etc. Läraren är tokig!

I vår kommun kan man ansöka om en person som ringer och styr med myndigheter om man inte orkar själv. De kan sitta hos en och ta över om man blir ledsen, arg eller inte orkar mer. De vet också vem man ska ringa till, lite rättigheter och sådant. Eller så finns de som stöd efter samtalet om man vill. Eller så kan man överlämna det helt till dem. Finns sådant i er kommun?

Har följt din andra tråd om ditt trauma...bara den vetskapen om vad din dotter gått igenom och går igenom varje dag bara för att ta sig till skolanoch klarar av det skulle hon ha en medalj för!!!!!
Är själv lärare i de senare årskurserna och knappt hos de äldre skickar jag hem läxa över helgen för att de varit borta en dag?! Det är ju självklart att de får ta igen det som de missat lite i taget isf alltså i veckorna som kommer. Och som sagt hon går i ettan. Krama om din lilla tös lite extra och försök hitta en annan skola, men i första skedet försökt ordna det så att hon kan göra läxan på fritids så att hon kan koppla av när ni e hemma.

Det skär ju fullständigt i mitt hjärta att man kan vara så hjärtlös och brist på empati som vid brandövningen NÄR MAN VET HISTORIEN......

Känner läraren till vad som hänt er familj?
(Jag vet inte själv, men mellan raderna kan jag ana att ni råkat ut för en katastrof).
Det känns som om du måste tala allvar med människan och säga att det handlar om ett trauma som inte försvinner på en handvändning. Man sätter inte press på ett barn och en familj som redan lever under hård press.

Om det inte hjälper så skulle jag själv som förälder sovra bland läxorna. Sådant som är OK gör ni, resten skriver du, som förälder, ett litet meddelande på där du berättar att du sorterat bort dess läxor för ditt barn och att du tar fulla ansvaret för det. Då behöver inte ditt barn förklara varför läxorna inte gjorts och om läraren vill diskutera det så får hon göra det med dig.
Du är ju själv lärare så du kan säkert se vilka läxor som ger ditt barn något och vilka som inte gör det.

Till alla 3:
Jo, vi har fått henne att göra matteläxan och nu ska vi väl försöka ge oss på skrivläxan snart.

Jag har som sagt tagit upp detta med BUP som erbjöd sig att ringa och prata med fröken eller att vi har ett möte. Eller både och. Min läkare tyckte att jag skulle byta skola för henne.
Men vi får se, hon tycker ju om sina kompisar och hon tycker om sin fröken så jag vill ju gärna vänta.
Det känns bara så mycket att alla ska vara i samma mall och på samma plats och det FUNKAR ju inte så.

Läxor på fritids har jag frågat om men det går ju inte för det finns inte personal till det. Ev kunde hon sitta inne hos fröken på torsdag eftermiddag och göra sin matteläxa men precis torsdagar har vi BUP så det är hennes enda 'lediga' eftermiddag.

Men vi hoppas på det bästa i alla fall och att det känns bättre snart.

Tack till alla som peppar och stöttar. :bow: Hur skulle man klara sig utan buke???

Jo, denna vecka såg jag ut så här :confused: en dag. Dottern är ju förkyld som sagt och i onsdags när jag lämnade henne så sa fröken att hon var förvånad att se henne i skolan. Hon var ju så förkyld och trött. :confused: som sagt...

Men vi kämpar vidare, försöker göra läxan direkt vi kommer hem och slappna av när hon inte är i skolan. Hon fick med sig några läxor hem förra helgen eftersom hon varit sjuk och de lyckades vi göra under protester.

Men vad är det för en oprofessionell, fyrkantigt tänkande, pedagog ni har råkat ut för....?? Peppkramar till er...

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 964
Senast: Anonymisten
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 449
Senast: Blyger
·
Övr. Barn Är det bara jag som ställer mig undrande till nyttan av all denna ledighet från skolan? Jätteskönt för barnen att få avbrott ibland, men...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
9 611
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar