idiotiskt eller okay??? (kanske lite långt)

Lena

Trådstartare
sitter just nu här med en vovve just nedanför stolen som ligger så skönt och vilar. Har fått låna han över natten för att se om vi passar ihop och att allt fungerar, och isådanafall kan det bli ett köp. Är just nu i valet och kvalet om det är någon bra idé, så nu har ni världens chans att dumförklara mig helt och hållet, men jag hoppas naturligtvis att ni kan ge mig lite stöd i mitt val... både saker som kan vara bra och mindre bra alltså...

En kort presentation: hunden är en rejäl gatukorsning men raserna ligger ganska nära varandra (spets, karelsk björnhund, stövare m.m) alltså nära på så sätt att det rör sig om jakthundar. Sen finns även någon vallhund inblandad... ålder på ca 1år... okastrerad hane... kommer från familj med barn som nu inte längre har tid med honom pga nytt jobb...

plus: verkar ha lätt för att varva ner, även på nya platser. äter bra och är inte matilsken eller liknande. kan lite grundläggande som sitt, ligg och "varsågod"

minus: ej särskilt ensamtränad, sliter gärna i kopplet, VÄLDIGT människokär = drar mot alla man möter, vill hälsa på ALLA hundar (visserligen glatt men absolut inte önskvärt)

situation: jag läser på universitetet och har resten av våren inte mer än 2-3dagar /vecka med lektioner och då sammanlagt lektionstid på ca 4h. lunch mitt i och har mellan skola och lägenhet ca 10-15min cykelväg. alltså max 2h ensam åt gången. Sedan blir det sommarlov då jag är ledig. Till hösten börjar skolan om och är då inte helt säker på schemat. utöver skolan har jag även häst som behöver sin skötsel. Hunden var med idag och fick ligga i bilen (skulle bara släppa in) och sedan vara med i stallet en liten stund. Var då ganska nervös och lite skällig vilket kanske inte är konstigt då allt var helt nytt. hoppas få hunden att känna sig trygg i bilen så han kan ligga där när jag rider eller pysslar med hästen.

ska bestämma mig imorgon på förmiddagen om han ska stanna hos mig eller inte... vet inte alls hur jag ska göra... har redan lyckats bli helt förälskad i vovven men vill ju att han ska få det så bra som möjligt... blev ganska flummigt inlägg men jag hoppas nån vänlig själ här har någon åsikt som kan underlätta mitt beslut. Även om jag tror det viktigaste just nu är hur han reagerar vid stallet i morgonbitti...

Sv: idiotiskt eller okay??? (kanske lite långt)

Jag tog min när han var 11 mån. Då kunde han ingenting. Han försökte släpa mig vart vi än skulle. Sade jag sitt och ligg tittade han på mig som om jag var helt korkad. Han skulle fram till både människor och hundar. Ensam kunde han inte vara, då åt han upp mina skor. Jag var tvungen att börja träna honom som om han var liten valp. Det har gått mycket bra och nu skulle jag inte vilja vara utan honom.
Kan du inte ge honom ett ben att tugga på i bilen medan du är i stallet? Ta en filt som bara är hans. Jag tror att allt går om bara viljan finns.

Att följa hjärtat brukar ofta vara lyckat. Hur känns det i hjärtat? Samtidigt så är det ju viktigt att inte tänka allt för kortsiktigt. Hur långt har du kvar i skolan? Hur ser jobbsituationen ut sen? Stor risk för heltidsjobb på lite avstånd?
Har du ngn som kan backa upp dig och hjälpa till med passning om det behövs?

helt fantastiskt att ni är så snabba på det här forumet. Hela mitt hjärta sägger att jag verkligen vill ha den här hunden... även om det innebär lite jobb.
skola har jag i ett år till och sedan hoppas jag naturligtvis på att få jobb som då kan betyda en hel del sena kvällar (läser till mäklare) men samtidigt känn det som att det är ett jobb där hunden kan följa med så länge den känner sig trygg och tillfreds i bilen... passning är lite knepigare, men jag har åtminstone en syster som glatt skulle ta hand om hunden när som helst, bor bara ca 2mil bort så det är inte så långt.

dannilall: tack för tipset med ben/ filt. filt har han redan fått i form av en handduk (hade inget bättre liggande) som jag tänkte se om han ville ligga på i natt. Ben/leksaker vill jag inte så gärna köpa förrän jag vet säkert om jag ska ha honom kvar, men blir det så kan det säkert vara en idé att ge ett ben att sysselsätta honom med.

Då tycker jag det låter som att du kan följa ditt hjärta :idea:

Vad vill du ha ut mer av hunden? Vill du ha en hund som kan följa med dig lös när du rider? Finns det chans att han kan göra det om du vill det? Det låter som en hund som kan kräva en hel del träning för att kunna det. Men han kanske redan kan det, eller så är du inte intresserad av det heller!

Jag hade inte bestämt mig på en dag. Jag hade iallafall velat ha hunden en vecka.
Första dagarna brukar de inte visa precis hur de är, då är det så mycket nytt mm.
Är efter några dagar man kan se hur hunden fungerar tycker jag.
Sen beror det ju också på hur fostrad hunden är, men just detta med ensamträning, drar mm, så skulle jag vilja ha mer tid på mig än en dag.

svarar alla:

tyvärr verkar det som jag i det här fallet måste följa förnuftet istället för hjärtat. Jag förstår också att man behöver mer tid för att lära känna en hund men det är tid ägarna inte kan erbjuda då han måste "bort" innan måndag pga nytt jobb m.m.
Hunden trivs tyvärr inte alls att vara med i stallet just nu då han är osäker och rädd för allt det nya, inte heller är det rätt mot han att lämna han i bilen eftersom han tydligt visar han blir stressad av att vara ensam.

tror inte det hade varit några problem att träna bort på några veckor, men jag kan ju inte direkt låta min häst bli lidande och bara stå under den här tiden som jag ksulle behöva ägna åt hunden. Men tack för alla era svar iallafall... alltid skönt att kunna dela med sig av sina tankar till någon annan.

Angående stallet och hunden; att lämna honom i bilen är nog inte en bra idé av flera orsaker. Finns möjlighet att ha honom i en tom box, eller i bur i ett hörn i stallet, kanske han inte känner sig så ensam, och får titta på och vänja sig i lugn och ro. Detta förutsagt att han känner sig trygg i buren, det kan ju kräva sin träning och tid det med. Då slipper du ett stort problem med just bilen, nu när sommaren närmar sig, nämligen temperaturen.

Bara en fundering kring ett av dina problem.

bilen var bara tänkt som temporär lösning dom närmsta tre veckorna då jag sedan ska flytta hästen till ett annat stall över sommaren där hunden skulle kunna vara bredvid hela tiden. Under sommaren skulle jag sedan haft möjlighet att verkligen jobba med ensamhetsträningen så det inte längre skulle vara ett problem att antingen lämna hunden hemma en stund eller låta den vara med och befinna sig i en tom box i stallet till hösten. Övriga personer i nuvarande stall skulle nog inte uppskatta att ha en skällande hund i stallet. Provade att ta med hunden in då jag var själv och det bara var min häst kvar i stallet (tycker bra om hundar). hunden visade tydligt att han var rädd och ville absolut inte gå i nräheten av hästen. Kunde ej heller lämna hunden i andra änden av stallet då jag pysslade om hästen utan att det blev gnäll ocg en stressad hund. Han skulle abolut vara högt en dm från mina ben annars blev han orolig.

Till störst del beroende av dessa problem så valde jag att inte ta mig an hunden, även om det var vad hjärtat egentligen ville. Tycker det är bra att du anmärkte på att jag tänkt ha hunden i bilen. Alltför många verkar inte tänka på temperaturen som blir. Om jag skulle ha tagit hand om hunden hade det absolut varit en bra idé med bur, många hundar verkar bli tryggare då dom får vara på "sin" plats om den dessutom är begränsad.

:bow: för att jag tycker att du tänkt på ett väldigt ansvarsfullt sätt. :)

Ja, jag ville ha med det om bilen i tråden, som en påminnelse till alla. Och en bur kan man ju alltid ha med sig så att hunden kan ha sin plats var man än är, kan vara praktiskt i många situationer.

Nu är inte detta just till dig. Utan bara en tanke.

Visst är det konstigt när de som vill lämna bort hunden måste bli av med hunden före måndag. Och de har inte tid att ge den som ev vill ha hunden lite tid på sig att hunden på prov.
Nu när man inte fick ha hunden på prov, så står de ju där med hunden iallafall. Hade man fått ha den på prov, så hade de ev kunnat hitta en ny ägare, och just på måndagen och en tid framöver, så behövde de ju inte bekymra sig vart hunden ska vara pga av nytt jobb.
Jag tycker sånt är oseriöst. Eller vet dom att hunden har så stora problem, så skulle man få tid på sig så skulle man hinna se alla problem.
Ja, sånt där tycker jag är konstigt.

jag tycker att du fattade helt rätt beslut..

jag hade en hundvalp på prov i en vecka,jag ahde lov då och kunde verkligen känna på hunden under hela veckan då jag inte hade skola el liknande.

hunden i fråga var under halvåret,en blandning mellan Forshte och Hamilton= jävligt mkt jakthund!

och så här såg det ut för min del: hunden följde efetr vart jag än gick,kunde inte få gå på toan SJÄLV! valpen SKREEEK för full hals! var väldigt "lost" i huvudet när vi avr ute,men OK det var en valp,jag förstår det...men skulle jaga allt och alla...:crazy: i stallet så var det KATASTROF! hade med min mamma som passade henne medans jag gjorde alla stallsyslorna,och hon sov udner en filt i ca 10 min,sen skulle hon EFER mig,skrek som en stungen gris när jag red, "vad var det för monster som hade kidnappat mig" (hästen då)..

väl hemma var det en underbar hund som man bara ville ha mer av..men efter en vecka var jag helt slut,hunden krävde alldeles FÖR mkt utavmig,jag menar-jag sitter gärna själv på toan å utför mina behov IFRED,inte emd en hund liggandes där och kollar vad jag gör:angel:

Bara det var jätte jobbigt och frustrerande över att hon skrek hela tiden..försökte träna henne men tro mig,jag hörde hennes skrik utanför huset (5:e våningen!!)
visst jag blev väldigt fäst vid henne,men lämnade gläderligen tillbaka henne!

nu säger jag inte att "din" hund var sådan,men jag har haft en Irländsk röd setter (fågelhund) och hon var INTE för 5 öre så nervig som denna var!!
det jag försöker få fram är att jag inte tycker att man ska ha en jakt/fågelhund som sällskaps hund,och ÄNNU mindre när den har flera olika jakt/fågelhudar i sig!

det lustiga var att efter nån vecka jag lämnade tillbaka min valp så satt jag på tåget och blev grymt irriterad av ett KONSTANT gnällande ljud som vägrade upphöra! det var självklart en hund-och när jag fårgade "matte" om rasen så var det exakt samma blandning som min valp på prov var! enda skillnaden var att den var brun.

hon kune inte få tyst på hunden då den stressade upp sig själv och ville inte sitta still..hunden var då 4 år gammal som hon hade,och betedde sig som "min" valp gjorde! då tänkte jag att jag gjrode ett smart val att inte ta den hunden,för då hade jag varit i samma sist som hon på tåget,och en sån hund vill jag INTE ha!

Nu vet jag att det finns helt underbara hundar av alla raser och slag,men jag ville få fram att man bör Inte ha en "gatublandning" med så många jakt raser i sig..det är iaf min erfarenhet som jag verkligen tar lärdom av..

ja, jag hade också funderingar på varför hunden skulle bort så snabbt, men det fanns en god förklaring. Hunden hade varit bortlånad på prov en tid och blev sedan återlämnad med kort varsel då det inte fungerande. personen hade visst någon typ av arbetsskada och hunden blev för krävande då han hade tendens att dra mycket i kopplet.

Nikkis: jag tror du har rätt i att blandraser med så här mycket jakt i inte lämpar sig så väl som sällskapshundar. Just nu känns det verkligen som att jag tog rätt beslut att inte ta mig an den här hunden. Det är otroligt hur snabbt man kan fästa sig vi ett djur. Hade inte ens haft hunden hemma hos mig i ett helt dygn, men ändå kändes det väldigt tomt och tyst när jag återlämnat honom.

Å vad jag tycker jag känner igen det där. Går det bra om vi kommer i övermorgon? Snabbt dumpa hunden innan den hinner visa vad den går för :rofl:

*host*

Har köpt 2 (kanonbra) hundar på det viset :angel:

Den första var makens BC, som fd ägarna körde hit (40 mil enkel resa) dagen efter jag pratat med dem. Sedan gick de "under jorden" och var(är?) helt okontaktbara. Vilket inte gör mig något, då hunden nu är det underbaraste som finns :love:

Den andra är den nya Jämthundstiken, som jag ringde på, på lördag och hon "måste bort" innan måndag. Som tur är, så hade jag en kompis, som var där nere i 08:e-land och kunde hämta upp hunden på söndagen.
Full stamtavla, bra jakthundar att brås på, så vi tror mycket på henne :love:

Båda hundarna har blivit för mycket för ägarna att hantera och därför blev de "dumpade". Jättefina, psykiskt stabila hundar med alla de egenskaper jag vill ha i respektive ras :D

Men när man köper hund på det viset, så bör man ha ordentligt på fötterna och veta vad man ger sig in på och framför allt så måste man ha obegränsat med tid, då sådana hundar i regel är allmänt ouppfostrade och "huliganaktiga".

Hade hon varit odräglig hade du fått hämta henne :D
Men nu är hon inte det, och sen har hon ju sitt nyblivna jobb att sköta här :)

Jag har resväskan packad och redo! :p Men nu när hon visat upp sin dolda talang så fattar jag ännu mindre varför hon INTE kom med i Top Dog!!! Någon som kan förklara det?

Asch då... Vad är det för fel på...? *mutter* Jag tror att vi ändå hade varit PERFEKTA!!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 554
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 714
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 325
Senast: Trassel12
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 546
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar